برای نگهداری وسایل نقلیه، اساساً لازم است که روانکاری انجام شود. این روانکاری باعث میشود تا قطعات  جریان روغن بین قسمت‌های متحرک خودرو را روانکاری یا روغنکاری می‌نامند. برای آن‌که اصطکاک و خوردگی کم شود و قسمت‌های مختلف گیر نکنند، لازم است که تمامی قسمت‌های متحرک (به غیر از قسمت‌های نایلونی، قسمت‌های دارای بوش‌های لاستیکی یا قسمت‌هایی که از قبل روانکاری می‌شوند)، با روغن روانکاری شوند.

 

روغن موتور

بیشتر بخوانید:روغن موتور

 

روغن روانکاری باید دارای خواص یا ویژگی‌های مشخصی باشد که در ادامه توضیح داده شده است:

خواص روانکارها

18 ویژگی یا خاصیت مربوط به روانکارها در زیر بیان شده است:

  1. ویسکوزیته
  2. نقطه اشتعال
  3. نقطه احتراق
  4. نقطه ابری
  5. نقطه ریزش
  6. روغنی بودن
  7. خوردگی
  8. رنگ
  9. رقیق‌بودن
  10. امولسیون
  11. پایداری فیزیکی
  12. پایداری شیمیایی
  13. مقدار گوگرد
  14. گرانش ویژه
  15. عدد خنثی‌سازی
  16. چسبندگی
  17. قدرت فیلم
  18. تمیزی

1. ویسکوزیته

ویسکوزیته، معیاری از مقاومت در برابر جریان‌یافتن یا اصطکاک داخل روغن است. ویسکوزیته اساساً به این معنا است که جسمی که روغن آن سنگین است، ویسکوزیته بالاتری دارد. در روغن‌های سبک هم ویسکوزیته یا گران‌روی کم یا متوسط است. ویسکوزیته روغن را معمولآً به صورت زمانی تعریف می‌کنند که طول می‌کشد تا مقدار مشخصی از روغن از طریق یک اوریفیس استاندارد در یک دمای مشخص، تحت نیروی گرانش زمین جاری شود.

ویسکوزیته یکی از مهم‌ترین خواص در روغن‌های روانکاری موتور به حساب می‌آید. از این ویژگی اساساً به عنوان معیاری برای درجه‌بندی روغن‌ها در جهان استفاده می‌شود. ویسکوزیته نسبت عکس با دما دارد. هر چه دما بیشتر باشد، ویسکوزیته کمتر و بر عکس، هر چه دما کمتر باشد، ویسکوزیته بیشتر است. به همین دلیل است که توصیه می‌شود که در فصل زمستان بیش از فصل تابستان از چراغ روغن در موتور خودروها استفاده شود.

همین ویسکوزیته است که توجیه می‌نماید که چرا موتور خودرو در فصل زمستان و در سرمای شدید، این‌قدر سخت روشن می‌شود. ویسکوزیته روغن روانکاری موتور باید به اندازه‌ای باشد که از روانکاری هیدرودینامیک موتور اطمینان حاصل شود. اگر ویسکوزیته از این مقدار بیشتر باشد، به خاطر افزایش در مقدار مقاومت روغن، افت توان در موتور نیز بیشتر می‌شود.

ویسکوزیته را با استفاده از ویسکومتر اندازه‌گیری می‌کنند. انواع مختلفی از ویسکومتر وجود دارد که مهم‌ترین مدل‌های آن به شرح زیر است:

  1. ویسکومتر جامع سیبولت (Saybolt)
  2. ویسکومتر ردوود (Redwood)
  3. ویسکومتر انگلر (Engler)
  4. ویسکومتر باربی (Barbey)

واحد ویسکوزیته نیز به صورت «ثانیه سیبولت» یا «ثانیه ردوود» و مشابه این‌ها است. دما نیز بر اساس ویسکوزیته تعیین می‌شود. به عنوان مثال، در صورتی که یک روغن دارای ویسکوزیته‌ای برابر با 50 در دمای 210 درجه فارنهایت باشد، بدین معنا است که 50 ثانیه طول می‌کشد تا حجم مشخصی از روغن از یک لوله استاندارد، تحت نیروی جاذبه در دمای 210 درجه فارنهایت جریان یابد.

ویسکوزیته روغن

بیشتر بخوانید:فیلتر روغن

2. نقطه اشتعال

نقطه اشتعال، کمترین دمایی است که اگر یک شعله کوچک روی سطح روغن بیفتد، روغن شعله‌ور می‌شود. وقتی که روغن گرم می‌شود، به دمایی می‌رسد که اگر در آن دما یک شعله کوچک در نزدیکی آن قرار گیرد، شعله در کل آن پخش می‌شود.

دلیل این مسأله هم آن است که ذرات سبک روغن فرار هستند. این نقطه اشتعال باید آن‌قدر بالا باشد که بخارات روغن در دماهای معمولی که روغن کار می‌کند، شعله‌ور نشوند.

3. نقطه احتراق

اگر پس از آن‌که روغن به دمای اشتعال خود می‌رسد، باز هم گرم‌تر و گرم‌تر شود، کمترین دمایی که روغن در آن آتش می‌گیرد و همچنان به سوختن خود ادامه می‌دهد را نقطه احتراق می‌نامند. نقطه احتراق هم باید به اندازه کافی بالا باشد تا روغن در حین کار آتش نگرفته و نسوزد.

4. نقطه ابر

در صورتی که روغن در دمای پایین قرار گیرد، از حالت مایع به حالت پلاستیک یا حالت جامد تبدیل می‌شود. در بعضی از موارد، این دماها به صورتی است که روغن کم‌کم به شکل جامد و شکل آن به صورت ابر در می‌آید. دمایی که این اتفاق در آن رخ می‌دهد را نقطه ابر می‌نامند.

5. نقطه ریزش

این نقطه، کمترین دمایی است که در آن، روغن ریزش می‌کند. نقطه ریزش در واقع همان جایی است که روغن می‌تواند در دمای پایین به حرکت در بیاید. این نقطه اهمیت خاصی دارد، زیرا بر روی روشن‌شدن ماشین در هوای سرد و چرخش آزادانه روغن در لوله‌های تغذیه بیرونی، وقتی که فشار وجود ندارد، تأثیر می‌گذارد.

6. حالت روغنی

روغنی‌بودن یکی از ویژگی‌های مشخصه روغن است. روغن را زمانی می‌توان روغن نامید که حالت روغنی مورد نظر را داشته باشد. این ویژگی باید در روغن وجود داشته باشد تا روغن بتواند به دیواره‌های سیلندر بچسبد.

7. خوردگی

خوردگی همان تخریب جسم جامد به وسیله نیروی الکتریکی-شیمیایی است که به طور ناخواسته بر روی سطح بیرونی رخ می‌دهد. در این حالت، اجزای مختلف موتور نباید با چنین روغنی که ذرات خارجی و افزودنی‌های مختلف به آن اضافه شده است، روانکاری شود.

8. رنگ

رنگ روغن یکی دیگر از ویژگی‌های روغن است که اهمیت چندان زیادی در بین سایر ویژگی‌های آن ندارد، مگر آن‌که از آن برای تشخیص یکنواختی در یک درجه یا برند خاص روغن استفاده می‌شود.

9. رقیق‌ بودن

در صورتی که رینگ‌های پیستون خورده شده یا شکسته شده باشند، بخارات بنزین در حین احتراق از کنار آن رد شده و نفوذ می‌کنند. بخش زیادی از این سوخت با روغن موجود در کارتر مخلوط شده و آن را رقیق می‌کند و بدین ترتیب، بر روی خواص روانکاری تأثیر می‌گذارد.

تستی که برای تعیین مقدار رقیق‌بودن روغن در کارتر انجام شده است، نشان می‌دهد که وقتی که روغن با بخارات بنزین مخلوط می‌شود، تا چه اندازه می‌توان از آن استفاده نمود. کارتر را مرتب تهویه می‌کنند تا بخارات بنزین از آن خارج شوند.

رقیق شدن روغن موتور

10. امولسیون

وقتی که روغن با آب مخلوط می‌شود، خواص روانکاری خود را از دست می‌دهد. عدد امولسیون شاخصی است که تمایل روغن برای تشکیل امولسیون با آب را نشان می‌دهد.

11. پایداری فیزیکی

روغن روانکاری باید در دماهای پایین و بالایی که روغن مورد استفاده قرار می‌گیرد، از نظر فیزیکی پایدار باقی بماند. در پایین‌ترین دما، جامدات نباید از هم جدا شوند و در بالاترین دما نیز باید به گونه‌ای باشد که قبل از یک حد مشخص تبخیر نشود.

12. پایداری شیمیایی

روغن روانکاری باید از نظر شیمیایی پایدار باشد. نباید تمایلی برای تشکیل اکسید وجود داشته باشد. اکسیدها چسبنده هستند، قطعات را مسدود می‌سازند و باعث می‌شوند تا رینگ‌های پیستون خراب شوند و بر کارکرد سوپاپ‌ نیز تأثیر منفی می‌گذارند. حتی در دماهای بالا هم روغن نباید تجزیه شده و کربن تشکیل شود، چون در این صورت شمع‌ها و سوپاپ‌ها دیگر نمی‌توانند کار خود را به درستی انجام دهند.

13. مقدار گوگرد

معمولاً مقدار قابل توجهی گوگرد در روغن وجود دارد که منجر به خوردگی بیشتر می‌شود. تست خوردگی می‌تواند وجود گوگرد در روغن را نشان دهد.

14. گرانش ویژه

گرانش ویژه معیاری برای چگالی روغن به حساب می‌آید. این پارامتر را معمولاً با استفاده از یک هیدرومتر تعیین می‌نمایند. هیدرومتر بر روی روغن شناور شده و مقدار گرانش را از روی مقیاس هیدرومتر در سطح روغن می‌خوانند. مقیاس مورد نظر توسط مؤسسه نفت آمریکا  (API) ارائه شده است و نتیجه‌ای که از روی این مقیاس خوانده می‌شود را گرانش API می‌نامند.

15. عدد خنثی‌سازی

روغن ممکن است حاوی ناخالصی‌هایی باشد که در حین پالایش از آن جدا نشده است. این ناخالصی‌ها ممکن مواد قلیایی یا اسید باشند. تست عدد خنثی‌سازی در عمل یک روش ساده برای تعیین میزان اسیدی یا قلیایی‌بودن روغن است. این مقدار به صورت وزن هیدروکسیدپتاسیم بر حسب میلی‌گرم است که برای خنثی‌نمودن اسید موجود در یک گرم از روغن مورد نیاز است.

16. چسبندگی

این ویژگی یکی از خواص موجود در روغن است که باعث می‌شود تا روغن به سطوح فلزی بچسبد.

17. قدرت فیلم

این ویژگی، خاصیتی از روغن را نشان می‌دهد که بر اساس آن، یک فیلم نازک از روغن بین دو سطح مختلف در سرعت‌ها و بارهای بالا نگه داشته می‌شود. این فیلم نمی‌شکند و این دو سطح در تماس مستقیم با یکدیگر قرار نمی‌گیرند.

روغن به واسطه خواص چسبندگی و قدرتی که دارد، در بین خلل و فرج فلزات نفوذ کرده و به سطح بلبرینگ‌ها و یاتاقان‌ها می‌چسبد. بدین ترتیب، زمانی که یاتاقان‌ها در حالت استراحت قرار می‌گیرند، آن‌ها را خیس نگه می‌دارد و نمی‌گذارد تا قبل از تشکیل فیلم روغن، فلز با فلز تماس پیدا کند.

روغن کاری

18. تمیزی

روغن روانکاری باید تمیز باشد. هیچ گرد و خاک یا ذرات آلودگی نباید در روغن وجود داشته باشد. این ذرات آلودگی را می‌توان با فیلتر روغن از آن جدا کرد یا این‌که باید روغن را به صورت دوره‌ای تعویض نمود. علاوه بر این مواد مشخصی باید در روغن وجود داشته باشد. به این مواد، مواد پاک‌کننده گفته می‌شود که ناخالصی‌ها را در حین گردش روغن از قطعات خودرو جدا می‌سازند.

برای کسب اطلاعات در مورد قیمت لوازم یدکی کیا و لوازم یدکی هیوندای میتوانید از طریق وب سایت با مراجعه به صفحه تماس با ما با کارشناسان ما، در ارتباط باشید.

تمامی حقوق وب سایت متعلق به گروه پارتستان می باشد.

© 2018 PARTESTAN . ALL RIGHTS RESERVED