اجزای مختلف زیادی وجود دارند که در خودرو از آن‌ها استفاده می‌شود تا ترمز خودرو در شرایط مختلف جاده‌ای نرم کار کند. تصادفات معمولاً به خاطر ضعف در سیستم ترمز خودروها رخ می‌دهند. هر چه شما بیشتر در مورد این سیستم حیاتی بدانید، بهتر می‌توانید خودروی خود را بشناسید. پس، اولین چیزی که باید بدانید، این است که سیستم ترمز خودروی شما چگونه کار می‌کند. اصطکاک و حرارت، اولین اصول پایه‌ای هستند که در سیستم ترمز خودرو مطرح می‌شوند. این‌ها به واسطه‌ی کاهش سرعت در حین ترمز ایجاد می‌شوند.

بنابراین، در این‌جا در مورد سیستم‌های ترمز کاسه‌ای و دیسکی و نحوه‌ی عملکرد آن‌ها صحبت می‌کنیم.

ترمز کاسه‌ای (کفشکی)

اجزای ترمز کاسه‌ای (کفشکی)

بیشتر بخوانید:ترمز هیدرولیکی

این سیستم ترمز، یک سیستم قدیمی و سنتی است. سیستم دارای یک جزء کاسه‌ای شکل است که از آن به منظور ترمز استفاده می‌شود. در درون ترمز کفشکی، مجموعه‌ای از کفشک‌های ترمز تعبیه شده است.

وقتی که راننده پدال ترمز را فشار می‌دهد، کفشک ترمز کاسه را به خود فشار می‌دهد و کمک می‌کند تا سرعت خودرو کم شود. در واقع در ترمزهای کاسه‌ای گرمای زیادی تولید می‌شود. به واسطه‌ این حرارت، قدرت توقف به ویژه در شرایط مختلف ترمز کم می‌شود.

اگر راننده مرتباً ترمز را فشار دهد، گرما در سیستم ترمز افزایش می‌یابد. در این شرایط، ترمز بیش از حد گرم می‌شود و ترمز کاسه‌ای تأثیر و کارآمدی خود را از دست می‌دهد.

بخش‌های مختلف یک ترمز کاسه‌ای

قسمت‌های اصلی در یک ترمز کاسه‌ای عبارتند از:

  1. صفحه‌ ترمز
  2. کاسه ترمز
  3. سیلندر چرخ
  4. کفشک ترمز

1. صفحه ترمز

صفحه ترمز اصلی‌ترین جز در این ترمزها به حساب می‌آید. این صفحه کمک می‌کند تا کل سیستم صلب و سفت باشد، از بدنه آن پشتیبانی می‌کند و از ورود اجسام خارجی مانند گرد و خاک و سایر ذرات جاده‌ای به درون ترمز جلوگیری می‌کند.

2. کاسه ترمز

این قسمت از نوع خاصی چدن ساخته شده است که هادی گرما است و در مقابل سایش نیز مقاوم است. زمانی که راننده ترمز می‌زند، آستری به سطح داخلی کاسه فشار داده می‌شود. بنابراین، اصطکاک زیاد شده و چرخ و محور از حرکت باز می‌ایستد.

3. سیلندر چرخ

سیلندر چرخ از دو پیستون ساخته شده است که کفشک‌های روی هر یک از چرخ‌های ترمز را به کار می‌اندازد. فشار هیدرولیک ناشی از سیلندر اصلی بر روی پیستون عمل کرده، پیستون را روی کفشک فشار داده و نیروی را بر روی کاسه اعمال می‌کند.

زمانی که راننده ترمز را فشار می‌دهد، فنرهای کفشک ترمز، کفشک‌ها را به محل اولیه خود بر می‌گردانند.

4. کفشک ترمز

کفشک ترمز از فولاد ساخته شده و به هم جوش داده شده است. این کفشک‌ها کمک می‌کنند تا سرعت خودرو کم شده یا متوقف شود. این کفشک‌ها به کاسه فشار داده شده و اصطکاک تولید می‌شود. قسمت پشتی به صفحه تکیه دارد، اما زمانی که فشار از سمت سیلندر چرخ وارد می‌شود، چرخ می‌تواند بلغزد.

هر ترمز دارای دو کفشک است. کفشک اول به چرخ جلویی خودرو نزدیک‌تر است و کفشک دوم هم به چرخ عقب خودرو نزدیک‌تر است.

مزایای ترمز کاسه ای (کفشکی)

  1. ساخت اجزایی که در ترمز کاسه‌ای از آن‌ها استفاده می‌شود، ساده است و معمولاً ارزان‌تر هم هستند.
  2. در ترمزهای کفشکی، نیروی لازم برای ترمز زدن کمتر است.
  3. تعمیر و تنظیم سیلندر چرخ در این ترمزها آسان‌تر از کاری است که باید برای قاب لنت در ترمزهای دیسکی انجام شود.

معایب ترمزهای کاسه‌ای

  1. با توجه که این سیستم ترمز به صورت یک سیستم بسته است، بنابراین ذرات خارجی ناخواسته را در خود جمع می‌کند. بدین ترتیب، ترمز ممکن است دچار زنگ‌زدگی شده یا این‌که عملکرد پیستون آن افت کند.
  2. ترمزهای کفشکی زود خورده و پاره می‌شوند که دلیل آن هم همان حرارت زیادی است که در این ترمزها ایجاد می‌شود. بنابراین، اجزای به کار رفته در این ترمزها در فاصله‌ی زمانی بسیار کوتاهی خراب می‌شوند.

ترمز دیسکی

در وسایل نقلیه‌ موتوری از ترمزهای دیسکی هم استفاده می‌شود. اما از ترمزهای کاسه‌ای نوع سنتی، بیشتر در برخی از خودروها استفاده می‌شود.

ترمزهای دیسکی معمولاً دارای یک دیسک دوار و دو لنت اصطکاکی هستند. این لنت‌ها توسط چهار پیستون هیدرولیکی فعال می‌شوند که در دو نیمه یک مجموعه به نام قاب ترمز تعبیه شده‌اند.

برای آن‌که ترمز کار کند، فشار هیدرولیکی را در لوله ورودی سیال وارد می‌کنند. این فشار باعث می‌شود تا پیستون‌های سیلندر چرخ، لنت ترمز را بر روی دیسک دوار فشار بدهند.

در حالت خلاص، فنرها لنت‌های پیستون را نگه می‌دارند تا با سطح دیسک تماس نداشته باشند. با توجه به این‌که ترمزها به خودی خود فعال نمی‌شوند، بنابراین برای آن‌که همان مقدار ترمز هم اعمال شود، باید نیروی بیشتری بر آن‌ها اعمال شود.

 

اجزای ترمز دیسکی

بیشتر بخوانید:ترمز دیسکی

بخش‌های مختلف یک ترمز دیسکی

  1. لنت‌های ترمز
  2. روتور ترمز
  3. قاب لنت

1. لنت‌های ترمز

هر قاب ترمز از دو لنت ترمز تشکیل شده است که هر یک، در یک سمت از روتور ترمز قرار گرفته‌اند. لنت‌های ترمز به گونه‌ای هستند که خاصیت جذب حرارت دارند.

به واسطه اصطکاکی که بین لنت‌های ترمز و روتور به وجود می‌آید، حرارت زیادی تولید می‌شود. این مسأله باعث می‌شود تا لنت‌های ترمز به مرور زمان ساییده شوند.

2. روتور ترمز

وقتی که لنت‌های ترمز با روتور ترمز تماس پیدا می‌کند، بین آن‌ها نیروی اصطکاک به وجود می‌آید. این نیرو در برابر دوران چرخ عمل می‌کند. در واقع این نیروها باعث می‌شوند تا سرعت کم شده یا حتی وسیله نقلیه‌ای که در حال حرکت است، متوقف شود.

3. قاب لنت ترمز

این بخش، قسمت اصلی ترمز است که کمک می‌کند تا لنت ترمز به سمت روتور ترمز حرکت کرده یا از آن دور شود.

زمانی که شما ترمز می‌زنید، قاب ترمز لنت‌ها را بر روی روتور فشار می‌دهد و بدین ترتیب، سرعت وسیله نقلیه کم شده یا متوقف شود. وقتی که ترمز را رها می‌کنید، قاب ترمز کمک می‌کند تا لنت‌ها از روتور ترمز دور شود.

مزایای ترمز‌های دیسکی

  1. ترمزهای دیسکی که اندازه‌ آن‌ها کوچک‌تر است، قدرت ترمز بسیار بیشتری اعمال می‌کنند و می‌توانند بهتر از ترمزهای کاسه‌ای (کفشکی)، خودروهایی که سرعت بیشتری را دارند، متوقف کنند.
  2. زمانی که ترمزهای دیسکی باز هستند، به خوبی حرارت را پخش می‌کنند و این موضوع باعث می‌شود تا هرگز داغ نشوند.
  3. وقتی که این ترمزها باز هستند، هیچ گرد و خاکی به داخل این ترمزها وارد نمی‌شود و بنابراین، زنگ نزده و عملکرد آن‌ها هم کم نمی‌شود.

معایب ترمزهای دیسکی

  1. نصب و تولید این ترمزها گران‌تر از آب در می‌آید و بنابراین، قیمت کلی خودرو نیز بیشتر می‌شود.
  2. با توجه به این‌که این ترمزها باز هستند، کمی هوا به درون آن‌ها وارد می‌شود که باعث می‌شود تا ترمز دیسکی آسیب دیده و تصادفات جدی به وجود می‌آید.

تفاوت اصلی بین ترمز‌های کاسه‌ای و ترمزهای دیسکی

تفاوت اصلی بین ترمز‌های کاسه‌ای و ترمزهای دیسکی

تفاوت‌های بین ترمزهای دیسکی و ترمزهای کاسه‌ای از نظر ساخت، عملکرد و هزینه به شرح زیر است:

1. ساختار

در ترمزهای کفشکی از یک کاسه‌ استوانه‌ای استفاده می‌شود. این ترمزها در مقایسه را ترمزهای دیسکی دارای یک روتور دیسکی شکل هستند. ترمزهای کاسه‌ای، سیستم‌های ترمز کندی هستند، اما ترمزهای دیسکی دارای سیستمی سریع و لحظه‌ای هستند.

در سیستم ترمز کاسه‌ای، انتشار حرارت آهسته‌تر انجام می‌شود. اما در ترمزهای دیسکی، گرما با سرعت بیشتری منتشر می‌شود. در ترمز‌های کاسه‌ای تعویض لنت‌های اصطکاکی دشوار است، در مقایسه با ترمزهای دیسکی که تعویض لنت‌های اصطکاکی بسیار آسان است.

در ترمزهای کاسه‌ای از یک سیلندر هیدرولیکی به منظور اعمال فشار بر روی ماده اصطکاکی بر روی کاسه دوار استفاده می‌شود. اما در ترمزهای دیسکی، از قاب ترمز برای نگه‌داشتن لنت اصطکاکی بر روی دیسک روتور استفاده می‌شود.

2. عملکرد

عملکرد ترمزهای کفشکی در دمای زیاد افت می‌کند. در مقایسه با ترمز دیسکی، در شرایط دمای بالا عملکرد ترمز کم نمی‌شود و بنابراین، ترمز بهتر انجام می‌گیرد.

طراحی ترمزهای کفشکی پیچیده است. از این ترمزها در وسایل نقلیه‌ای همچون کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و اسکوترها استفاده می‌شود. اما طراحی ترمزهای دیسکی ساده‌تر است و از آن‌ها در موتورها و خودروهای امروزی استفاده می‌شود.

ترمزهای کاسه‌ای به صورت مکانیکی عمل می‌کنند و دارای یک سیستم خودقفل هستند. اما ترمزهای دیسکی یا به صورت مکانیکی هستند یا این‌که دارای فناوری ABS هستند و از هیچ سیستم خودقفل‌شونده‌ای در آن‌ها استفاده نشده است.

در ترمزهای کاسه‌ای، زمان تا توقف خودرو بیشتر است و این به معنای کارآیی کمتر است. اما در ترمزهای دیسکی، وقتی که ترمز زده می‌شود، زمان کمتری طول می‌کشد تا خودرو متوقف شود و یا این به معنای آن است که این ترمزها کارآمدتر هستند.

زمان انتقال گشتاور نیز در ترمز‌های کفشکی کمتر است. در این ترمزها نسبت به ترمزهای دیسکی، انتقال گشتاور بیشتر است.

3. هزینه

ترمزهای کاسه‌ای، قدرت تهویه کمتری دارند و بنابراین ارزان‌تر هستند. اما در ترمزهای دیسکی، قدرت تهویه بیشتر است و گران‌تر هم هستند.

وزن ترمزهای کاسه‌ای بیشتر و هزینه‌ تعمیر و نگهداری آن‌ها کمتر است. اما ترمزهای دیسکی سنگین‌تر هستند و هزینه‌های نگهداری آن‌ها نیز بیشتر است.

در ترمزهای کاسه‌ای از سیالات بسیار مختلفی در سیستم ترمز استفاده می‌شود و بنابراین، نیازی به نگهداری وجود ندارد. اما در ترمزهای دیسکی از سیال استفاده می‌شود و بنابراین، نیاز به نگهداری وجود دارد.

ترمز دیسکی

 

کدام یک بهتر است؟

امروزه در بیشتر خودروها از ترمزهای دیسکی برای چرخ‌های جلو و از ترمزهای کاسه‌ای در چرخ‌های عقب استفاده می‌شود. اما ترمزهای دیسکی واقعاً انتخاب خوبی به حساب می‌آیند، زیرا در شرایط مختلفی که ترمزهای کاسه‌ای عملکرد چندان خوبی از خود نشان نمی‌دهند، این ترمزها به خوبی عمل می‌کنند.

با این حال، شما نمی‌توانید ترمزهای کفشکی را قضاوت کنید. با توجه به این‌که این ترمزها هزینه کمی دارند و به راحتی نیز تعمیر و نگهداری می‌شوند، واقعاً گزینه‌ خوبی برای کاربردهای درازمدت به حساب می‌آیند.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص خرید لوازم یدکی کیا و لوازم یدکی هیوندای می توانید از طریق وب سایت با مراجعه به صفحه تماس با ما می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

تمامی حقوق وب سایت متعلق به گروه پارتستان می باشد.

© 2018 PARTESTAN . ALL RIGHTS RESERVED