گیج‌های سوخت مقدار سوخت موجود در باک خودرو را به راننده نشان می‌دهند. این گیج‌ها بر روی صفحه ابزار دقیق در جلوی راننده قرار داده می‌شوند.این گیج ها انواع مختلفی دارند، که در زیر به آنها اشاره شده است.

انواع گیج‌های سوخت

انواع گیج‌های سوخت عبارتند از:

  1. گیج سوخت برقی C. با زغال‌های بالانس‌شده
  2. گیج سوخت برقی از نوع دوفلزی
  3. گیج سوخت برقی از نوع حرارتی
  4. گیج سوخت برقی از نوع ترمواستاتیکی

1.    گیج سوخت برقی A.C. با زغال‌های بالانس‌شده

یک گیج سوخت برقی A.C. با زغال‌های بالانس‌شده در شکل زیر نشان داده شده است. این گیج‌ها از یک بخش در باک و یک قسمت درجه‌بندی‌شده تشکیل شده است. این دو قسمت با یک سیم به هم وصل می‌شوند. در این مدل از گیج سوخت، بخش باک از یک رئوستا (زغال مقاومتی و کنتاکت متحرک) و یک شناور ساخته شده است.

تماس رئوستا به صورت شناوری عمل می‌کند تا مقدار مقاومت متناظر با محل شناوری در باک سوخت مشخص شود. این کنتاکت متحرک به زمین اتصال داده می‌شود.

قسمت درجه‌بندی‌شده یا صفحه سنجش نیز از دو زغال ساخته می‌شود که به اندازه 90 درجه با هم فاصله دارند. یک آرمیچر و عقربه هم در قسمت تقاطع بین محورهای زغال تعبیه شده است. زغال سمت راستی را به زمین متصل می‌کنند.

کارکرد

وقتی که سوئیچ ماشین روشن می‌شود، جریان از سمت باتری به سمت دو زغال می‌رود. این موضوع باعث می‌شود تا میدان مغناطیسی بر روی آرمیچری اعمال شود که عقربه آن وصل شده است.

گیج برقی A.C. با زغال‌های بالانس‌شده

گیج برقی A.C. با زغال‌های بالانس‌شده

وقتی که باک کاملاً پر است و شناور در بالا قرار گرفته است، مقاومت در قسمت قرارگرفته در باک زیاد است. جریانی که از زغال E (خالی) می‌گذرد، به همان اندازه از زغال F (پر) هم عبور می‌کند. بنابراین، آرمیچر به سمت راست می‌رود و عقربه در سمت F (پر) درجه قرار می‌گیرد.

وقتی که باک خالی می‌شود، شناور پایین می‌رود و مقاومت در این قسمت می‌افتد. بنابراین، بیشتر جریانی که از زغال E می‌گذرد، از قسمت قرارگرفته در باک هم عبور می‌کند. با توجه به این‌که جریان کمتری از زغال F‌ می‌گذرد، میدان مغناطیسی آن ضعیف‌تر است و آرمیچر به سمت چپ می‌رود. بنابراین، عقربه هم به سمت E (قسمت خالی درجه) می‌رود.

گیج سوخت فقط زمانی عمل می‌کند که سوئیچ احتراق روشن می‌شود. مصرف جریان در گیج نیز آن‌قدر کم است (0.15 آمپر) که از سیستم برقی چندان تخلیه نمی‌شود.

ارتعاشاتی که در ولتاژ به وجود می‌آید و به گیج وارد می‌شود، هیچ تأثیری بر روی دقت ندارد، زیرا کارکرد این سیستم به بخشی از جریان برق در زغال‌ها در قسمت مدرج بستگی دارد و به شدت واقعی میدان‌های مغناطیسی آن‌ها ارتباطی پیدا نمی‌کند.

ساختار گیج سوخت به باک بستگی دارد. در باک‌های کوچک، قسمت متحرک مستقیماً با بازوی شناور به کار می‌افتد. شناور ممکن است تکی یا دوتایی باشد. در باک‌های بزرگ‌تر، قسمت متحرک را ممکن است بر روی محور عمودی قرار دهند و به وسیله‌ چرخ‌دنده‌های مخروطی از سمت بازوی شناور آن را به حرکت در آورند.

2.    گیج سوخت برقی از نوع دوفلزی

در شکل زیر، یک گیج سوخت برقی از نوع دوفلزی نشان داده شده است. این گیج‌ها از دو بخش تشکیل شده است –قسمت فرستنده و قسمت مدرج یا قسمت دریافت‌کننده. قسمت فرستنده در باک سوخت قرار دارد.

این گیج‌ها از یک زغال حرارتی ساخته شده‌اند که به دور یک نوار دوفلزی و روی مکانیزم شناور پیچیده شده‌اند. این مکانیزم از طریق یک بادامک و یک دیافراگم منعطف عمل می‌کند، به طوری که محل شناور نسبت به ارتفاع کنتاکت متصل به زمین تغییر می‌کند. بدین ترتیب، مقدار کشش در نوار دوفلزی تغییر می‌کند.

قسمت دریافت‌کننده بر روی پنل سنجه‌ها در جلوی راننده نصب شده است. این دو قسمت به وسیله یک سیم به هم وصل شده‌اند. جریان لازم برای دریافت‌کننده نیز از باتری ژنراتور تأمین می‌شود.

کارکرد

گیج سوخت برقی از نوع دوفلزی

گیج سوخت برقی از نوع دوفلزی

وقتی که باک خالی است، شناور در پایین قرار می‌گیرد و دو کنتاکت موجود در قسمت فرستنده با هم در تماس هستند. در این وضعیت، وقتی که سوئیچ ماشین روشن می‌شود، جریان از مدار می‌گذرد و در زغال حرارتی گرما تولید می‌شود و بدین ترتیب، قسمت دوفلزی خم می‌شود. وقتی که نوار دوفلزی خم می‌شود، کنتاکت باز شده و مدار می‌شکند.

سپس، زغال حرارتی و نوار دوفلزی سرد می‌شوند و فنر به وضعیت اول قبلی خود برمی‌گردد. بدین ترتیب، دوباره تماس برقرار می‌شود. با توجه به این‌که قسمت‌های فرستنده و دریافت‌کننده به صورت سری به یکدیگر وصل شده‌اند، همان مقدار اندک از خمش در دوفلزی در قسمت دریافت‌کننده هم اتفاق می‌افتد و باعث می‌شود که عقربه به محل صفر در قسمت دریافت‌کننده برگردد.

وقتی که باک بنزین پر است، شناور در بالا قرار می‌گیرد. شفت خارج از مرکز نیز کنتاکت متصل به زمین را از سمت کنتاکت دوفلزی عایق به سمت بالا کشیده و نوار دوفلزی در قسمت فرستنده خم می‌شود. وقتی که نوار دوفلزی تحت کشش قرار می‌گیرد، جریان بیشتری برای گرم‌کردن لازم است تا بتواند آن را به اندازه کافی خم کرده و تماس را بشکند.

با توجه به این‌که جریان زیاد است، یک مقدار خمش مشابه در واحد دریافت‌کننده رخ می‌دهد که باعث می‌شود تا عقربه به سمت وضعیت «پر» حرکت کند. این چرخه از بازشدن و بسته‌شدن کنتاکت‌ها همواره تکرار می‌شوند.

3.    گیج سوخت برقی از نوع حرارتی

در شکل زیر یک گیج سوخت برقی از نوع حرارتی نشان داده شده است. این گیج از دو واحد مدرج و یک قسمت در باک تشکیل شده است. قسمت مدرج درست شبیه به همان قسمت دریافت‌کننده در گیج سوخت برقی از نوع دوفلزی است.

قسمت باک از یک رئوستا به شکل یک کنتاکت لغزنده بر روی یک سیم دارای مقاومت تشکیل شده است که توسط شناور به حرکت در می‌آید. این دو قسمت به صورت سری به یک رگولاتور ولتاژ کنتاکت متصل شده‌اند که وقتی که سوئیچ ماشین روشن می‌شود، فعال می‌شود.

گیج سوخت برقی از نوع حرارتی

گیج سوخت برقی از نوع حرارتی

نحوه کار

وقتی که باک پر است و شناور هم در بالا قرار می‌گیرد، در سیم مقاومتی در قسمت باک، کمترین مقدار مقاومت وجود دارد و جریان بیشتری از مدار می‌گذرد. این مسأله باعث می‌شود تا بازوی دوفلزی گرم شده و خم شود. بدین ترتیب، سوزن به سمت وضعیت «پر» حرکت می‌کند.

وقتی که باک خالی می‌شود، شناور می‌افتد. در نتیجه مقاومت افزایش یافته و جریان آن‌قدر کم می‌شود که بازوی دوفلزی بر روی سوزن فشار می‌آورد و آن را به سمت وضعیت «خالی» می‌برد.

4.    گیج سوخت برقی از نوع حرارتی

در شکل زیر یک گیج بنزین برقی از نوع حرارتی نشان داده شده است. این مدل گیج‌ها یکی از قدیمی‌ترین مدل‌هایی هستند که هنوز هم از آن‌ها در برخی از جدیدترین خودروها استفاده می‌شود. در این گیج‌ها از دو سیم استفاده می‌شود که قسمت مدرج را به قسمت درون باک متصل می‌کند و در واقع، مشابه با سایر گیج‌های دیگر در این مدل از یک سیم برای این کار استفاده نمی‌شود. قسمت مدرج نیز از یک جفت تیغه ترمواستاتیکی ساخته شده است که زغال را گرم می‌کنند.

زغال‌ها به صورت سری و از طریق سوئیچ ماشین به باتری وصل شده‌اند. وقتی که سوئیچ ماشین روشن می‌شود، جریانی که از زغال‌ها عبور می‌کند، به آن‌ها ضربه می‌زند. این حرارت باعث می‌شود تا تیغه‌ها خم شده و نشانگر بر روی یک مقیاس حرکت کند. قسمت باک نیز از یک شناور تشکیل می‌شود که یک بادامک را به حرکت در می‌آورد. بادامک نیز در حالت تنظیم باعث می‌شود تا تیغه ترمواستاتیک باک خم شود.

گیج سوخت برقی از نوع ترموستاتیکی

گیج سوخت برقی از نوع ترموستاتیکی

نحوه کار 

وقتی که باک پر است، شناور در بالا قرار می‌گیرد و باعث می‌شود تا تیغه تا حد زیادی خم شود. وقتی که سوئیچ ماشین باز می‌شود، جریانی که از زغال‌های هیتر می‌گذرد، تیغه باک را گرم می‌کند و آن را به قدری خم می‌کند که کنتاکت جدا می‌شود. سپس، تیغه سرد شده و نقاط دوباره باز می‌شوند.

این عمل همچنان ادامه پیدا می‌کند تا زمانی که سوئیچ ماشین روشن می‌شود. در عین حال، تیغه موجود در بخش مدرج گرم شده و به همان اندازه خم می‌شود. حرکت این تیغه از طریق یک بازو که به عقربه وصل است، صورت می‌گیرد و باعث می‌شود تا عقربه بر روی وضعیت «پر» قرار گیرد.

وقتی که باک خالی می‌شود، شناور می‌افتد. در این حالت، تیغه ترمواستاتیک در باک فقط اندکی خم می‌شود. بنابراین، فقط اندکی حرارت لازم است تا تیغه را بیشتر خم کند و کنتاکت‌ها را باز کند. تیغه بخش مدرج صرفاً اندکی خم می‌شود و عقربه به سمت وضعیت «خالی» می‌رود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص خرید لوازم یدکی کیا و لوازم یدکی هیوندای می توانید از طریق وب سایت با مراجعه به صفحه تماس با ما می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

تمامی حقوق وب سایت متعلق به گروه پارتستان می باشد.

© 2018 PARTESTAN . ALL RIGHTS RESERVED