فلایویل یک چرخ فولادی نسبتاً سنگین است که به قسمت عقب میل‌لنگ وصل می‌شود. اندازه فلایویل به تعداد سیلندرهای موتور و همچنین مدل ساخت یا ساختار موتور بستگی دارد.

جریان توان از سیلندرهای موتور به صورت یکنواخت نیست. هر چند که ضربات توان در یک موتور چندسیلندر با یکدیگر همپوشانی دارند تا جریان توان به صورت یکنواخت انجام گیرد، اما باز هم باید ضربات توان اضافی کنترل و تنظیم شوند. این کار را با استفاده از فلایویل انجام می‌دهند.

نحوه کار فلایویل

برای آن‌که بتوانید نحوه کار فلایویل را به شکل بهتری متوجه شوید، در این‌جا مثالی از یک موتور تک‌سلیندر چهارمرحله‌ای را بیان می‌نماییم. مواردی وجود دارد که توان تولیدی بیشتر از سایر موارد معمول است. این مسأله باعث می‌شود تا سرعت میل‌لنگ افزایش یافته و سپس، کم شود.

عملکرد فلایول

 

بیشتربخوانید:چرخ لنگر

صرفاً در مرحله تولید توان، موتور توان تولید می‌کند. اما در سه مرحله دیگر از این توان استفاده می‌شود تا گازهای خروجی به بیرون رانده شوند، مخلوط تازه به درون سیلندر کشیده شود و این مخلوط ورودی فشرده شود.

بنابراین، در مرحله تولید توان سرعت موتور افزایش و در سایر مراحل دیگر، موتور تمایل به کاهش سرعت دارد. اینرسی موجود در فلایویل باعث می‌شود تا موتور همواره تمایل به حفظ سرعت ثابت خود داشته باشد. زمانی که موتور تمایل به افزایش سرعت دارد، فلایویل در مقابل آن مقاومت نشان می‌دهد. زمانی که سرعت موتور می‌خواهد کاهش یابد هم فلایویل در مقابل آن مقاومت می‌کند. بنابراین، زمانی که سرعت موتور رو به افزایش است، فلایویل انرژی را جذب می‌کند و زمانی که می‌خواهد سرعت آن کم شود، فلایویل انرژی را به موتور بر می‌گرداند و بدین ترتیب، سرعت موتور همواره تقریباً ثابت باقی می‌ماند.

در موتورهای چندسیلندر هم فلایویل تقریباً به شکل مشابهی عمل می‌کند تا تقریباً همه قله‌ها و دره‌های موجود در جریان توان ناشی از موتور را هموار کند.

از فلایویل همچنین به عنوان بخشی از مکانیزم کلاچ و قسمت محرک سیال نیز استفاده می‌شود. در لبه بیرونی فلایویل دندانه‌های فورج‌شده‌ای وجود دارند که وقتی که موتور به وسیله لنگ روشن می‌شود، با پینیون لنگ برقی که با موتور حرکت می‌کند، یک شبکه تشکیل می‌دهد.

 

اجزای مختلف فلایویل

اجزای مختلف در یک فلایویل به شرح زیر است:

  1. بدنه فلایویل
  2. فنرها
  3. چرخ سیاره‌ای
  4. بلبرینگ محوری لغزنده
  5. بلبرینگ شعاعی لغزنده
  6. چرخ‌دنده رینگی
  7. سوراخ قفل‌کننده
  8. دیسک پشتیبان
  9. کشفک لغزنده فلایویل
  10. پوشش فلایویل

اجزای فلایویل

1. بدنه فلایویل

بدنه فلایویل یک قسمت صلب بوده که در خارج از فلایویل قرار می‌گیرد. فلایویل نیز بخشی از موتور است که می‌چرخد و توان لازم را برای دینام فراهم می‌کند.

2. فنرها

فلایویل از فنرهای خمیده دو مرحله‌ای ساخته شده است که به صورت موازی با یکدیگر نصب می‌شوند. قوس بیرونی به گونه‌ای تنظیم می‌شود که وقتی که موتور در حال کار است، فنر را بالا ببرد. فنر نرم قوسی بیرونی صرفاً محدوده فرکانسی نامشخص رزونانسی را بهبود می‌بخشد.

3. چرخ سیاره‌ای

چرخ سیاره‌ای از تعداد بسیاری چرخدنده‌های سیاره‌ای ساخته شده‌ است که بر روی یک قاب فلایویل نصب و محکم شده‌اند. وقتی که قاب فلایویل با یک پیچ به کار می‌افتد و می‌چرخد، مش‌بندی آن به همراه چرخدنده رینگ بیرونی یک حرکت مرکب را به وجود می‌آورد که این حرکت شامل دور و دوران هر یک از چرخ‌دنده‌های سیاره‌ای است.

4. بلبرینگ لغزنده محوری و شعاعی

بلبرینگ محوری کمک می‌کنند تا وزن جبران شود، اما عدم تراز یا نیروهای مزاحم شعاعی که به وسیله موتور یا ژنراتور تولید می‌شوند را باید با استفاده از بلبرینگ‌های شعاعی (رادیال) از بین برد.

5. چرخ‌دنده رینگی (دنده فلایویل)

چرخدنده رینگی را در قطر خارجی فلایویل نصب می‌کنند. این چرخ‌دنده معمولاً به کمک یک چفت تداخلی محکم می‌شود که با گرم‌کردن چرخدنده رینگی تولید می‌شود. بنابراین، انبساط حرارتی کمک می‌کند تا بتوان آن را در اطراف فلایویل نصب کرد.

6. دیسک پشتیبان

دیسک پشتیبان، همان‌گونه که از نام آن هم بر می‌آید، در درون فلایویل نصب می‌شود تا از فنرهای خم دوفازی و سایر اجزای موجود در فلایویل پشتیبانی کند.

7. کفشک لغزنده فلایویل

کفشک‌های لغزنده، ترجیحاً دارای یک یاتاقان در بخش بیرونی به صورت محدب با یک شعاع مشخص هستند که بر روی دیواره داخلی فلایویل نصب می‌شود. این کفشک‌ها در این قسمت ترجیحاً به صورتی ساخته می‌شوند که لغزش افزایش یافته و ساییدگی و پارگی کمتری تجربه شود.

8. پوشش (کاور) فلایویل

پوشش فلایویل معمولا از کروم ساخته می‌شود. پوشش کرومی فلایویل باعث می‌شود تا گرد و خاک نتواند به داخل قسمت‌های اصلی فلایویل وارد شود. در صورتی که این اتفاق رخ دهد، فلایویل ضعیف عمل خواهد کرد.

 

انواع فلایویل

انواع مختلف فلایویل که در موتور خودرو از آن‌ها استفاده می‌شود، عبارتند از:

  1. فلایویل دیسک صلب

  2. فلایویل لبه‌دار

  3. فلایویل سرعت بالا

  4. فلایویل سرعت پایین

1. فلایویل دیسک صلب

یکی از مدل‌های فلایویل، فلایویل دیسک صلب است. از این مدل فلایویل به صورت تکی در خرمن‌کوب‌ها استفاده شده و از چدن ساخته می‌شوند. فلایویل دیسک صلب مجهز به یک هاب و یک دیسک فلایویل است.

در محاسبات طراحی فلایویل دیسک صلب پارامترهای مختلفی به عنوان ورودی در نظر گرفته می‌شوند. از جمله این پارامترها می‌توان به ابعاد فلایویل دیسک صلب اشاره نمود. همچنین، مقادیر کارکردی حاصل نیز محاسبه می‌شوند.

2. فلایویل لبه‌دار

فلایویل لبه‌دار نسبت به فلایویل دیسک صلب با همان وزن و قطر مشابه در سرعت‌های دورانی بسیار کمتری می‌ترکند. برای آن‌که وزن کم شده و ظرفیت ذخیره‌ انرژی افزایش یابد، می‌توان فلایویل را از فولاد با استحکام بالا و به صورت یک دیسک شیب‌دار تولید نمود که مرکز آن ضخیم است.

3. فلایویل سرعت بالا

در این مدل از فلایویل‌ها، سرعت بالایی بین 30000 تا 80000 rpm مشاهده می‌شود. همچنین می‌توان این فلایویل‌ها را به گونه‌ای تنظیم نمود که سرعتی بیش از 100000 rpm نیز داشته باشند.

این فلایویل‌ها همچنین دارای بلبرینگ‌های مغناطیسی شناور هم هستند و نیاز به نگهداری چندانی ندارند. این فلایویل‌ها به واسطه اندازه و ظرفیت خود، نسبت به فلایویل‌های سرعت پایین دارای وزن کمتری هستند. این فلایویل‌ها نسبت به فلایویل‌های سرعت پایین گران‌تر هستند.

4. فلایویل‌ سرعت پایین

در فلایویل‌های سرعت پایین سرعت دورانی برابر با 10000 rpm است. این فلایویل‌ها نسبت به فلایویل‌های سرعت بالا سنگین‌تر و متراکم‌تر هستند.

این فلایویل‌ها را باید مرتب نگهداری نموده و در آن‌ها از بلبرینگ‌های مغناطیسی شناور هم استفاده نمی‌شود. در نصب آن‌ها نیز باید از مواد مستحکم ویژه استفاده شود تا بتواند وزن آن‌ها را تحمل کند. قیمت این فلایویل‌ها نسبت به فلایویل‌های سرعت بالا ارزان‌تر است.

انواع فلایویل

 

مواد مورد استفاده در تولید فلایویل

فلایویل‌ها را بسته به مورد استفاده از آن‌ها از مواد بسیار متفاوتی می‌سازند. از فلایویل‌های چدنی بیشتر در لوکوموتیورهای بخار قدیمی استفاده می‌شود. فلایویل‌هایی که از آن‌ها در موتور خودروها استفاده می‌شود، معمولاً از چدن یا چدن گرده‌ای، فولاد یا آلومینیوم ساخته می‌شوند.

فلایویل‌ها را معمولاً از فولادهای دارای استحکام بالا نیز تولید می‌کنند. فلایویل‌های کامپوزیتی برای ذخیره انرژی خودرو و استفاده در سیستم‌های ترمز مناسب هستند. توان یک فلایویل‌ را بر اساس بیشینه انرژی‌ به ازای بار واحد که فلایویل می‌تواند ذخیره کند، تعیین می‌نمایند.

مشکلات مرسوم در فلایویل‌ها

مشکلاتی که در اثر خرابی فلایویل‌ها به وجود می‌آید، عبارتند از:

  1. کشیدگی کلاچ
  2. لغزش در کلاچ
  3. بوی سوختگی
  4. لرزش در کلاچ
  5. ارتعاش در پدال کلاچ

1. کشیدگی کلاچ

در این حالت، کلاچ به طور کامل آزاد نمی‌شود. بنابراین، در زمان تعویض دنده، چرخدنده‌ها ساییده می‌شوند.

همچنین وقتی که ماشین به طور کامل متوقف است، دنده یک ماشین اصلاً جا نمی‌رود. این مشکل نه تنها به خاطر فلایویل به وجود می‌آید، بلکه می‌تواند ناشی از اشکال در بلبرینگ یا بوش‌های مجموعه فلایویل و میل‌لنگ هم باشد.

2. لغزش کلاچ

این مشکل زمانی رخ می‌دهد که در حین رانندگی، دنده‌ها خود به خود عوض می‌شوند. بنابراین، چرخ‌دنده ممکن است بلغزد. این مسأله زمانی رخ می‌دهد که توان به چرخ‌ها منتقل نمی‌شود و منجر به خرابی در کلاچ می‌شود.

لغزش در کلاچ همچنین می‌تواند منجر به افت عملکرد در فلایویل‌ هم بشود. صفحه فشار ممکن است منجر به ایجاد یک صدای خردشدگی ناگهانی شود. سایر قسمت‌های فلایویل در مجموعه کلاچ هم داغ می‌شوند. این مسأله منجر به خم‌شدن یا حتی ایجاد ترک می‌شود.

3. بوی سوختگی

در صورتی که کلاچ بد کار کند، یک بوی سوختگی از آن بلند می‌شود. این مسأله ممکن است به دلیل مشکل در فلایویل یا کم‌توجهی راننده به وجود آید.

سطح کلاچ را از موادی می‌سازند که می‌توانند مقدار سر و صدای ناشی از کلاچ در حین کارکردن آن را کم کنند. در صورتی که این سطح به درستی کار خود را انجام ندهد، حرارت زیادی به وجود می‌آید.

4. لرزش کلاچ

در صورتی که کلاچ نتواند خوب درگیر شود، این مشکل به وجود می‌آید. وقتی که کلاچ گرفته می‌شود، روی فلایویل سر می‌خورد و مرتباً فلایویل را رها می‌کند. وقتی که کلاچ رها می‌شود، صدایی شبیه تق‌تق از خود نشان می‌دهد یا این‌که لرزش در آن حس می‌شود.

وقتی که ماشین از حالت متوقف به حرکت در می‌آید، معمولاً لرزش کلاچ در تمامی چرخدنده‌ها حس می‌شود. به سختی می‌توان این اشکال را پیدا کرد، زیرا ممکن است ناشی از دیسک کلاچ، صفحه فشار یا یاتاقان‌های آزادکننده باشد. این قسمت‌ها ممکن است که بشکنند، تغییر شکل داده یا با روغن آلوده شوند.

5. ارتعاش در پدال کلاچ

در صورتی که فلایویل آسیب دیده باشد، شما ممکن است متوجه ارتعاش در پدال کلاچ یا لرزش در کف ماشین شوید. دلیل این مسأله آن است که فنرهای فلایویل پایین آمده‌اند. باید این را بدانید که مکانیزم فنر باعث می‌شود تا ارتعاشات ناشی از استفاده از کلاچ کم شوند.

مشکلات فلایویل

 

موارد استفاده از فلایویل

از فلایویل به منظور هموارکردن تولید توان از یک منبع انرژی استفاده می‌شود. به عنوان مثال، از فلاویل در موتورهای رفت و برگشتی استفاده می‌شود تا گشتاور ناشی از هر یک از پیستون‌ها از بین برود.

از فلایویل معمولاً در سیستم‌های ذخیره انرژی هم استفاده می‌شود تا انرژی موجود در سیستم به صورت انرژی دورانی ذخیره شود.

فلایویل کمک می‌کند تا انرژی با آهنگی بیشتر از ظرفیت منبع انرژی تأمین شود. برای این کار، فلایویل همواره انرژی را دریافت کرده و نگه می‌دارد. سپس، این انرژی را با سرعتی بیشتر از ظرفیت منبع انرژی آزاد می‌نماید.

استفاده از فلایویل برای کنترل و تنظیم سیستم‌های مکانیکی، ژیروسکوپ و چرخه واکنش بسیار مفید است.

از فلایویل، همچنین به همراه ژنراتور موتوری برای ذخیره انرژی استفاده می‌شود.

در بیشتر موارد، از فلایویل در توربین‌های بادی و موتورهای خودرو استفاده می‌شود.

همچنین، از این وسیله در خودروهای برقی به منظور تقویت سرعت و در شبکه‌های بزرگ‌تر برق هم برای محافظت در برابر قطعی‌ها استفاده می‌شود.

علاوه بر این، از فلایویل در سیستم‌های پیشرفته پیشران در لوکوموتیوها و در اتوبوس‌های حمل و نقل فناورانه نیز استفاده می‌شود.

موارد استفاده فلایول

 

مزایا و معایب استفاده از فلایویل

مزایا

  1. هزینه کلی فلایویل چندان بالا نیست.
  2. دوره عمر طولانی دارد.
  3. با استفاده از فلایویل می‌توان ظرفیت بیشتری برای ذخیره انرژی به دست آورد.
  4. فلایویل نیاز به نگهداری زیادی ندارد و افت حرارتی نیز در آن کم است.
  5. فلایویل، ایمن، قابل اطمینان و پربازده برای انرژی است.
  6. کارکرد آن ساده است و نیاز به چگالی انرژی زیادی دارد.

معایب

  1. بزرگ‌ترین عیب فلایویل آن است که نیاز به فضای زیادی دارد.
  2. تولید فلایویل‌ها گران از آب در می‌آید.
  3. مواد لازم برای تولید فلایویل همواره به عنوان یک محدودیت به حساب می‌آید.

جمع‌بندی

فلایویل به عنوان یکی از بخش‌های مهم در موتور به حساب می‌آید. بدون وجود فلایویل، بخشی از سرعت موتور که سرعت میل‌لنگ را حفظ می‌کند، از بین می‌رود و بنابراین، استفاده از فلایویل ضروری است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص خرید لوازم یدکی کیا و لوازم یدکی هیوندای می توانید از طریق وب سایت با مراجعه به صفحه تماس با ما می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

تمامی حقوق وب سایت متعلق به گروه پارتستان می باشد.

© 2018 PARTESTAN . ALL RIGHTS RESERVED