همه ی خودروها از قطعات زیادی ساخته شده اند و هرکدام نقشی در تکامل خودرو دارند. اویل پمپ یکی از این قطعات مهم در لوازم یدکی خودرو ها از قبیل: لوازم یدکی کیا و لوازم یدکی هیوندای است که سالم بودن آن تضمین سلامت موتور ماشین است. داخل موتور گرمای زیادی تولید می شود و اصطکاک هم به دلیل حرکت زیاد داخل موتور بسیار است اما وجود اویل پمپ باعث کاهش گرمای داخل موتور و کاهش اصطکاک است پس این پمپ نقش حیاتی در سلامت موتور دارد در این مقاله کارکرد اویل پمپ و اجزای تشکیل دهنده ی آن را شرح خواهیم داد.

وظیفه ی اویل پمپ

در موتور وقتی پیستون داخل سیلندر در حرکت است اصطکاک اجتناب ناپذیر است و این اصطکاک باعث از بین رفتن قطعات می شود و گرمای داخل موتور که به اندازه ی کافی بالاست را بالاتر می برد در این میان نیاز به روغن موتور است که وظیفه ی خنک سازی موتور را دارد.روغن ها معمولا در دماهای بالا خاصیت روان کنندگی خود را از دست خواهند داد در اینجاست که اویل پمپ وارد عمل می شود و روغن را به حرکت وا می دارد و از اصطکاک جلوگیری می کند پس وجودشان ضروری است.این پمپ نیروی خود را از میل لنگ می گیرد.اگر این پمپ سالم باشد و درست کار کند باعث سلامت قطعات داخل موتور می شود پس عضوی حیاتی در موتور ماشین است.

 

وظیفه ی اویل پمپ

از کجا متوجه شویم اویل پمپ دچار مشکل شده است؟

 

این پمپ نقش حیاتی در موتور ماشین شما دارد پس باید همیشه از سلامت آن مطلع باشید اگر این پمپ دچار مشکل شود حتما باعث تخریب موتور خواهد شد روی میل لنگ یک محوری است که باعث حرکت پمپ می شود حرکت این محور دلکو را به حرکت درمی آورد پس باید به موقعیت برق دلکو و سلامت میل لنگ ها هم اهمیت بدهید.

 

اویل پمپ و انواع آن

 

  • این پمپ در سه نوع است اویل پمپ دنده ای که دارای چرخ دنده است که حرکت روغن هم توسط همین چرخ دنده ها انجام می شود.
  • نوع دیگر آن روتاری است که از یک روتور داخلی و یک چرخ دنده تشکیل شده است.
  • نوع سوم آن نوع سوزنی است که دارای یک پلانجر و فنر است و در موتورسیکلت ها بیشتر به کار برده می شود.
  • اویل پمپ در واقع موتور در حال کار را روغن کاری می کند و از اصطکاک جلوگیری می کند گرمای داخل موتور را هم از بین می برد.

اویل پمپ و انواع آن

علائم خرابی پمپ

 

  1. به دلیل نقش مهمی که این پمپ در سلامت موتور ماشین دارد باید همیشه به کوچکترین علامت که نشانه ی مشکل در پمپ است توجه داشته باشید در زیر به برخی از این علائم اشاره خواهیم کرد:
  2. علامت دیگر توجه به افزایش دمای موتور است :نبود روغن کافی و مشکل در کارکرد این پمپ موجب اصطکاک و زیاد شدن گرمای موتور می شود برای اینکه از آسیب بزرگتر به موتور جلوگیری کنید حتما این علائم را جدی بگیرید.
  3. اگر از سوپاپ ها صدا شنیدید باید این علامت را جدی بگیرید زیرا به دلیل کم شدن روغن عملکرد سوپاپ ها دچار مشکل می شود پس حتما پمپ خود را هم چک کنید. اگر متوجه صدادار شدن پمپ روغن خود شدید باید آن را جدی بگیرید.
  4. برای اینکه پمپ شما عمر طولانی داشته باشد و با خوب کار کردن از موتور به خوبی محافظت کنید سعی کنید حتما از قطعه ی اصلی استفاده کنید تا مورد تایید باشد شاید نمونه های فیک و تقلبی قیمت کمتری داشته باشند اما انتخاب آن ها می تواند باعث آسیب رساندن به موتور شود که در آن صورت نیاز به هزینه ی گزافی خواهید داشت شما می توانید معتبرترین نوع پمپ و لوازم یدکی هیوندای را از لوازم یدکی کیا تهیه کنید.

 

علائم خرابی پمپ

چه عواملی موجب خرابی پمپ می شوند؟

 

توجه کنید که هر علتی موجب داغ کردن موتور شود خطرناک است و می تواند دلیلی بر خرابی اویل پمپ هم باشد .گاهی کثیف بودن فیلتر روغن هم باید مورد توجه قرار دهید چون باعث آسیب رساندن به پمپ می شود سرعت زیاد و افزایش بیش از اندازه ی دور موتور به پمپ آسیب می رساند.

 

اجزای تشکیل دهنده ی پمپ

 

این پمپ ها در انواع مختلفی عرضه می شوند برخی از مدل ها ممکن است برخی از این اجزا را نداشته باشند. با توجه به نوع پمپ برخی از اجزا می توانند حذف شوند اما به طور کلی این پمپ دارای اجزای زیر است:

این پمپ حاوی پوسته است این پوسته در همه ی انواع ثابت می باشد. اشاره کردیم که دارای چرخ دنده است که دو نوع هرزگرد و محرک دارد و روتر داخلی و خارجی و فنر روغن و پلانجر همچنین حاوی محور هرزگرد و اصلی نیز هستند. همانطور که اشاره شده ممکن است برخی از این اجزا در برخی مدل های این پمپ وجود نداشته باشند.

 

اجزای تشکیل دهنده ی پمپ

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص لوازم یدکی خودرو از قبیل: لوازم یدکی کیا، لوازم یدکی هیوندای و ... با مناسبترین قیمت و کیفیت می توانید از طریق وب سایت با مراجعه به صفحه ی تماس با ما می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی نمایند.

 

تمامی حقوق وب سایت متعلق به گروه پارتستان می باشد.

© 2018 PARTESTAN . ALL RIGHTS RESERVED