منیفولدها مجموعه‌ای مجزا از لوله‌ها هستند که به سر سیلندر متصل می‌شوند و مخلوط سوخت و هوا و گازهای دود را فراهم می‌کنند. این لوله‌ها را تحت عنوان منیفولد می‌شناسند. این لوله‌ها معمولاً از چدن ساخته شده‌اند، به طوری که در مقابل دمای بالای گازهای دود مقاومت می‌کنند.

انواع مختلف منیفولد در موتورها

دو مدل منیفولد که از آن‌ها در خودرو استفاده می‌شود، به شرح زیر است:

  1. منیفولد هوا (مکش / ورودی)
  2. منیفولد دود (اگزوز / خروجی)

منیفولد هوا

منیفولد هوا یک لوله‌ی چدنی یا آلومینیومی است که مخلوط هوا و سوخت را از کاربراتور به سمت دریچه‌ی هوا ورودی منتقل می‌کند. مگر در مواردی که از سوپرشارژ یا گاورنر استفاده شده باشد، منیفولد هوا به طوری ساخته می‌شود که وقتی کاربراتور به آن وصل می‌شود، مخلوط به هر یک از سیلندرها می‌رسد.

جزئیات ساخت و اجزای مختلف

کاربراتور بر روی منیفولد هوا قرار می‌گیرد. منیفولد هوا بر روی یک طرف بلوک سیلندر در موتورهای دارای سر L شکل و در یک طرف سرسیلندر در موتورهای دارای سر I-شکل نصب می‌شود. در موتورهای V-8 نیز این منیفولدها بین دو بانک سیلندر نصب می‌شود.

منیفولد هوا

در منفیولدهایی که خوب طراحی شده‌اند، مسیر از سمت کاربراتور به طرف سیلندرها بسیار کوتاه و نرم و یکنواخت است، به طوری که سوخت به مایع تبدیل نشده و روی دیواره‌ی منیفولد جمع نمی‌شود. برای آن‌که میزان میعان به کمترین مقدار ممکن رسیده و برای آن‌که بنزین موجود در مخلوط هم تبخیر شود، منیفولدهای ورودی امروزی را گرم می‌کنند.

نحوه کار

معمولاً گرما از گازهای داغ یا از آب سرد تأمین می‌شود. در بعضی از موارد هم در قسمت‌هایی که سوخت در منیفولد هوا به آن‌ها می‌رسد، نقطه‌های داغی به وجود می‌آیند. حرارت ایجادشده را توسط یک ترموستات کنترل می‌کنند، به طوری که گازهای خروجی تغییر شکل می‌دهند و زمانی که موتور سرد است، منیفولد هوا را گرم می‌کنند. بنابراین، وقتی که موتور در حال گرم‌شدن است، گرما هم تولید می‌شود.

منیفولد هوا موتور چهار سیلندر

در منیفولدهای تک مسیری، کاربراتور به صورت مستقیم به سیلندر وصل می‌شود. در موتورهای چهارسیلندر هم چهار مسیری که از سمت سیلندرها می‌آیند، با هم ترکیب شده و یکی می‌شوند که در نهایت به کاربراتور وصل می‌شوند. برای آن‌که مخلوط هوا و سوخت بتواند به خوبی پخش شود، بهتر آن است که تقریباً تمامی سیلندرها نسبت به کاربراتور فاصله‌ای را داشته باشند.

منیفولد هوا دوگانه

در موتورهای دوکاربراتوره، دو منیفولد هوا وجود دارد که دارای دو شاخه هستند و هر یک از آن‌ها مربوط به یک مخزن کاربراتور می‌شوند. نیمی از هر سیلندر موتور به هر یک از این شاخه‌ها وصل می‌شود و بدین ترتیب، از روی هم افتادن مراحل در منیفولد جلوگیری می‌شود تا یکنواختی در پخش بهتر شود.

منیفولد هوا چهارلوله‌ای

در منیفولدهای هوا چهارلوله‌ای، خروجی‌های اولیه و ثانویه برای همان سمت از کاربراتور به سیلندرهای 2، 3، 5 و 8 می‌رود و خروجی سمت چپ نیز به سمت سیلندرهای 1، 4، 6 و 7 می‌رود.

منیفولد دود (خروجی)

منیفولد دود، لوله‌ای است که گازهای خروجی را از سیلندرهای موتور به سمت بیرون هدایت می‌کند. این منیفولد گازهای خروجی را از دهانه‌ خروجی در سیلندرهای مختلف جمع می‌کند و آن‌ها را به سمت مجرای مرکزی دود خروجی هدایت می‌کند.

جزئیات ساخت و اجزای مختلف

منیفولد دود را معمولاً از چدن می‌سازند. این منیفولدها در موتورهای دارای سر L-شکل به یک طرف بلوک سیلندر پیچ می‌شود. در موتورهای دارای سر I-شکل نیز این منیفولدها را به کنار سرسیلندر پیچ می‌کنند. در موتورهای V-8 دو منیفولد دود وجود دارد که هر کدام از آن‌ها مربوط به یکی از لوله‌های سیلندر می‌شوند.

سیستم اگزوز خودرو شش سیلندر

در بعضی از موتورهای V-8 هر یک از منیفولدها به یک لوله‌ی جداگانه، صداخفه‌کن یا لوله دود وصل شده است. در بعضی از موتورهای دیگر، این منیفولدها را از طریق یک مخزن اگزوز مشترک و لوله‌ دود به لوله خروجی و اگزوز وصل می‌کنند. در شکل یک منیفولد خروجی در یک موتور هشت سیلندر مربوط به یک خودروی سواری نشان داده شده است.

نحوه کار

منیفولدهای خروجی را به طوری طراحی می‌کنند تا مرحله‌های مختلف خروجی تا حد ممکن روی هم نیفتند و در نتیجه، فشار پشتی به حداقل مقدار ممکن خود برسد. برای این کار، معمولاً منیفولد دود را به دو یا چند شاخه تقسیم‌بندی می‌کنند، به طوری که خروجی دو سیلندر مختلف در یک زمان به سمت یک شاخه نمی‌رود.

منیفولد دود موتور هشت سیلندر خطی

برای آن‌که تمامی محدودیت‌های سر راه جریان از بین برود، در طراحی منیفولدها یک سری خم بزرگ در نظر گرفته می‌شود. برای آن‌که حرارت نیز به سمت قسمت منبع اگزوز خودکار درون کاربراتور برود، یک لوله گرما نیز در نظر گرفته می‌شود. بخش میانی منیفولد دود را نیز معمولاً از طریق یک تله حرارتی و دمپر دود به منیفولد ورودی در موتورهای درون خطی وصل می‌کنند. در موتورهایی که منیفولد هوا با آب گرم می‌شود، به این شکل عمل نمی‌شود.

عملکرد شیر کنترل دما

این دمپر را با ترموستات کنترل می‌کنند تا گازهای دود پیرامون منیفولد هوا تغییر شکل دهند. وقتی که موتور سرد است، تمامی گازهای خروجی از منیفولد هوا عبور می‌کنند. وقتی که موتور گرم می‌شود، بخشی از گازهای خروجی دور آن می‌چرخند و زمانی که موتور به طور کامل گرم می‌شود، هیچ گاز خروجی‌ای دور منیفولد هوا وجود ندارد و همه گازها به صورت مستقیم به سمت لوله دود می‌روند که در شکل نیز نشان داده شده است.

 

شما میتوانید برای خرید لوازم یدکی کیا و لوازم یدکی هیوندای به صفحه تماس با ما مراجعه کنید و با کارشناسان ما در ارتباطات باشید.

تمامی حقوق وب سایت متعلق به گروه پارتستان می باشد.

© 2018 PARTESTAN . ALL RIGHTS RESERVED