صداهای اخطار خودروهای الکتریکی، صداهایی هستند که برای آگاه کردن عابرین پیاده از حضور خودروهای الکتریکی مانند خودروی الکتریکی هیبرید (HEV)، پلاگین هیبرید (PHEV)، و تمام‌الکتریک (EV) در حرکت با سرعت پایین طراحی شده‌اند. دستگاه‌های صدای اخطار توسط برخی نهادهای دولتی واجب در نظر گرفته شدند؛ زیرا حرکت خوردوها در حالت تمام‌الکتریک صدای کمتری نسبت به موتورهای سوختی سنتی تولید می‌کند و تشخیص حضور آن‌ها برای عابرین پیاده و دوچرخه‌سواران (به‌خصوص نابینایان و کم‌بینایان) سخت‌تر است. صدای اخطار می‌تواند دستی باشد و توسط راننده فعال شود (مانند بوق اما ملایم‌تر) یا به‌صورت خودکار در حرکت خودرو با سرعت کم فعال شود؛ انواع مختلف این سیستم‌ها از صدای کاملاً مصنوعی (صدای بوق یا زنگ) تا تقلیدکننده‌ی صدای موتور و حرکت تایر بر روی سنگ‌ریزه را شامل می‌شود.

 

نیسان Leaf مدل 2011، اولین خودروی الکتریکی مجهز به سیستم صدای اخطار برای عابرین پیاده

بیشتر بخوانید: باتری خودرو الکتریکی

ژاپن راهنمای این دستگاه‌های اخطار را در ژانویه‌ی 2010 صادر کرد و ایالات متحده در قانون‌گذاری آن را در دسامبر 2010 تأیید کرد. آژانس ایمنی بزرگراه‌های ایالات متحده حکم نهایی خود را در فوریه‌ی 2018 صادر کرد؛ طبق این قانون، تا سپتامبر 2020 خودروها باید در سرعت کمتر از 30 km/h صدای اخطار تولید کنند، اما 50% خودروهای کم‌صدا باید تا سپتامبر سال 2019 مجهز به صداهای اخطار باشند. در آوریل 2014، پارلمان اروپا قانون استفاده‌ی الزامی از سیستم هشدار دهنده‌ی صوتی خودرو (AVAS) را تأیید کرد. تولیدکنندگان باید سیستم AVAS را روی تمامی خودروهای الکتریکی و الکتریکی هیبرید تأیید شده از یکم جولای 2019، و تمامی خودروهای بی‌صدای الکتریکی و الکتریکی هیبرید ثبت شده از جولای 2021 نصب کنند. خودروی مجهز به این سیستم باید صدایی پیوسته با فرکانس حداقل 56 دسیبل (در شعاع 2 متری) در صورت حرکت 20 km/h و آهسته‌تر خودرو، و حداکثر 75 دسیبل تولید کند.

 

پیش‌زمینه سیستم های هشدار

با افزایش فروش خودروهای تمام‌الکتریکی و الکتریکی هیبرید در کشورهای متعدد، برخی از اعضای انجمن نابینایان از کاهش صدای این خودروها در حالت تمام‌الکتریکی، ابراز نگرانی کردند، چرا که افراد نابینا یا دارای اختلال بینایی صدای موتورهای سوختی را هنگام عبور از خیابان مفید می‌دانند و معتقدند خودروهای بی‌صدای هیبریدی خطر غیرمنتظره‌ای ایجاد می‌کنند. البته، طبق تحقیق انجام شده در سال 2009، در آمار تصادف عابرین پیاده با خودروهای هیبرید در مقایسه با خودروهای پرصدا، در صورتی که حرکت ماشین مستقیم باشد، تفاوت بزرگی دیده نشد، اما هنگام حرکت دنده عقب یا پارک کردن خودروهای هیبرید با سرعت پایین، آمار تصادف با عابرین پیاده دو برابر خودروهای پرصدا بود.

این مشکل تنها مختص خودروهای الکتریکی نیست. در سال 2007، مطالعات انجام شده در دانشگاه فنی مونیخ نشان داد که خودروهای معمولی در سر و صدای اطراف، معمولاً دیرتر تشخیص داده می‌شوند. محققان حداکثر فاصله‌ای که از آن صدای خودروهای در حال نزدیک شدن، با حداقل میزان سر و صدای اطراف، توسط عابرین پیاده شنیده می‌شود را اندازه گرفتند. سپس این اندازه‌ها را با مسافت طی شده تا توقف ماشین‌های مربوطه مقایسه کردند و الگوریتمی پیشنهاد داده شد تا بر اساس پوشش شنوایی آن را تخمین بزنند.

تحقیقات انجام شده در دانشگاه ریورساید کالیفرنیا در سال 2008، نشان داد که خودروهای هیبرید در حالت رانندگی تمام‌الکتریکی در حدی بی‌صدا هستند که می‌توانند خطری برای عابرین پیاده و دوچرخه‌سواران، به‌خصوص نابینایان، کودکان و سالمندان محسوب شوند، چرا که آن‌ها تنها چند ثانیه فرصت دارند که مکان ماشین هیبرید را، هنگام حرکت بسیار آهسته، از طریق شنوایی تشخیص دهند. تأمین مالی این پروژه‌ی تحقیقاتی توسط فدراسیون ملی نابینایان انجام شد.

آزمایش شامل ضبط صدای یک Toyota Prius و Honda Accord با موتور احتراقی بود که از دو طرف با سرعت 8 km/h  در حال نزدیک شدن بودند تا مطمئن باشند که خودروی هیبرید فقط با موتور الکتریکی‌اش حرکت می‌کند. سپس افراد مورد نظر، در آزمایشگاه به صدای ضبط شده گوش دادند، و زمان شنیدن صدای خودروها را از هر طرف مشخص کردند. افراد تحت آزمایش، صدای موتور احتراق داخلی را از فاصله‌ی 11 متری شنیدند، اما صدای خودروی هیبرید را تا نزدیکی 3.4 متری تشخیص ندادند؛ از این فاصله، کمتر از 2 ثانیه وقت برای نشان دادن واکنش تا رسیدن ماشین به موقعیت فرد، وجود دارد. طی آزمایش دوم، صدای موتور احتراقی ایستاده‌ی دو خودروی دیگر به صدای زمینه اضافه شدند تا سر و صدای داخل یک پارکینگ را شبیه‌سازی کنند. تحت این شرایط، ماشین هیبرید باید 74% نسبت به خودروی سوختی نزدیک‌تر بود تا افراد جهت نزدیک شدن آن را تشخیص می‌دادند. افراد مورد نظر، از فاصله‌ی تقریباً 8.5 متری می‌توانستند به‌طور صحیح جهت نزدیک شدن خودرو را تعیین کنند. به این معنا که در حضور سر و صدای نزدیک به واقعی اطراف، یک عابر پیاده نمی‌تواند مسیر نزدیک شدن ماشین هیبرید را تا فاصله‌ی یک ثانیه‌ای به درستی تشخیص دهد.

 

یک خودروی برقی

 

تحقیق دیگری در سال 2008 در دانشگاه میشیگان غربی نشان داد که خودروهای هیبرید و احتراقی، در حرکت با سرعت 32 km/h و بیشتر، به میزان مساوی امنیت دارند، چرا که در تندی‌های این‌چنین، صدای تایر و باد بیشتر نشانه‌های شنیدنی را تولید می‌کنند. خودروهای هیبرید هنگام عبور از چراغ راهنما نیز امن هستند و نشان داده شده که تحت این شرایط، خطری علیه عابرین پیاده محسوب نمی‌شوند. تمامی مدل‌های Prius آزمایش شده، هنگام شروع به حرکت از حالت سکون، از موتور احتراق خود استفاده کردند و به‌میزان تشخیص داده شدن، سر و صدا تولید کردند.

مطالعه‌ای هدایت شده توسط آژانس ایمنی بزرگراه‌های ایالات متحده در سال 2009، نشان داد که تصادف با عابرین پیاده و دوچرخه‌سواران، در حرکت با سرعت پایین مانوری، مانند دنده عقب یا خروج از جای پارک، احتمال وقوع بیشتری در خودروهای هیبرید الکتریکی نسبت به خودروهای موتور احتراق داخلی (ICE) دارد. این تصادفات بیشتر در مناطق دارای محدودیت سرعت پایین، در طول روز و هوای صاف رخ دادند. طبق این تحقیقات، یک HEV نسبت به خودروی سنتی ICE، در حالت آهسته یا متوقف شدن خودرو، عقب رفتن، یا ورود و خروج جای پارک، دو برابر احتمال تصادف بیشتری دارد. مانورهای (حرکت دادن با دقت و کنترل بالا) خودرو، با توجه به مانورهایی که با سرعت بسیار پایین انجام شده و اختلاف صدای تولیدی توسط خودروی هیبرید و ICE بیشترین حد ممکن باشد، در یک دسته‌بندی قرار گرفتند. همچنین، مطالعه‌ی انجام شده نشان داد که تصادف با عابرین پیاده در دور زدن خودرو برای HEVها بسیار بیشتر از ماشین‌های ICE بود. مشابهاً، مشخص شد که درصد وقوع تصادف با دوچرخه‌سواران در مانورهای یکسان، برای HEVها بسیار بالاتر از خودروهای سنتی بود.

در سپتامبر 2010، شرکت خودروسازی Volvo و Vattenfall، یک شرکت انرژی سوئدی، گزارشی از نتایج گام نخست برنامه‌ی نمایش Volvo V70 Plug-in Hybrid منتشر کردند. علاوه بر یافته‌های دیگر، قبل از انجام تست، رانندگان شرکت‌کننده در آزمایش میدانی، نگران این بودند که به دلیل کم‌صدا بودن خودروی الکتریکی، خطری علیه عابرین پیاده و دوچرخه‌سواران باشند. پس از انجام دادن آزمایش، برخی از آن‌ها نظر خود را عوض کردند و بیان کردند که این موضوع، برخلاف انتظارشان مشکل چندانی نبود. با این وجود، بعضی از رانندگان گفتند که شاهد این مشکل بوده‌اند، در حالی که سایر آن‌ها گفتند که با توجه به این مسئله، دقت بیشتری به کار برده‌اند.

 

سیستم‌های ویژه هشدار

صداهای تقویت شده‌ی خودرو

صداهای تقویت شده‌ی خودرو (EVA) شرکتی در کالیفرنیا، تأسیس شده توسط دو دانشجو با کمک مالی فدراسیون ملی نابینایان است، که تکنولوژی‌ای به نام «سیستم تولید کننده‌ی صدای حرکات اتومبیلی» (VOSES) ساختند. این دستگاه باعث می‌شود صدای خودروهای هیبرید الکتریکی در حالت رانندگی بی‌صدای الکتریکی بیشتر شبیه به خودروهای سنتی موتور احتراق داخلی باشد، اما این صدا تنها کسری از سطح صدای اکثر خودروهاست. در سرعت بین 32 تا 40 کیلومتر بر ساعت، سیستم صوتی خاموش می‌شود. همچنین در حالتی که موتور احتراق هیبریدی هم فعال باشد، سیستم خاموش می‌شود.

خودرو الکتریکی مجهز به سیستم صوتی خارجی ECTunes

Citroen C1 الکتریکی مجهز به سیستم صوتی خارجی ECTunes

VOSES از بلندگوهای کوچک و مقاوم در هر نوع آب و هوا، قرار گرفته در سطح داخلی دیواره‌ی اطراف چرخ خودروی هیبریدی، استفاده می‌کند که با توجه به جهت حرکت ماشین صدای به‌خصوصی تولید می‌کند تا آلودگی صوتی را به حداقل، و اطلاعات صوتی برای عابرین پیاده را به حداکثر برساند. اگر ماشین به سمت جلو حرکت کند، صدا فقط از جلوی ماشین تولید می‌شود، و اگر ماشین به جهت راست یا دور بزند، صدای سمت چپ و راست به‌‌طور مناسب تغییر می‌کند. این شرکت معتقد است که «صدای بوق و هشداردهنده‌هایی مانند آن، بیشتر باعث پرت شدن حواس می‌شوند»، و بهترین صدا برای هشدار دادن به عابرین پیاده صداهای ماشین‌مانند مثل خر خر نرم موتور یا حرکت آهسته‌ی تایر روی سنگ‌فرش است. یکی از سیستم‌های صوتی خارجی EVA به‌صورت اختصاصی برای Toyota Prius طراحی شده بود.

 

سیستم ECTunes چیست؟

ECTunes یک سیستم در حال توسعه است که ابزار صوتی جهت‌دار را برای تولید صدا در زمان و مکان مورد نیاز، مورد استفاده قرار می‌دهد. طبق گفته‌ی شرکت تولید کننده‌ی آن، تکنولوژی ECTunes علائم قابل شنیدن را در جهت حرکت خودرو ارسال می‌کند، در نتیجه افرادی که بر سر راه آن قرار دارند را بدون اذیت سایر افراد با سروصدای ناخواسته، از وجود ماشین آگاه می‌کند. یک شرکت سرمایه‌گذاری دانمارکی به نام Insero Horsens، ECTunes را با سرمایه‌گذاری عظیمی، در راه توسعه‌ی کامل تکنولوژی‌اش، کمک کرده است.

سیستم ECTunes، و اکثر سیستم‌های دیگر، از یک کنترل باکس با امپلیفایرهای نرم‌افزاری و دیجیتال و بلندگوهای مقاوم در هر نوع آب و هوا استفاده می‌کنند. سیستم ECTunes به ماشین متصل می‌شود و تندی و شتاب آن را می‌خواند تا با رسیدن سرعت به میزان تعیین شده توسط قانون‌های فعلی، و قانون‌های در حال ایجاد مانند خودروهای حمل و نقل بی‌صدای جاده‌ای (QRTV)، خاموش شود. این شرکت در حال حاضر محصولاتش را به سازندگان تجهیزات اصلی (OEM) و بازار قطعات یدکی می‌فروشد و همچنین یک واحد تولید انبوه نیز در سطح اولیه دارد. شرکت ECTunes عملیاتش را در سال 2016 متوقف کرد.

 

 شرکت SoundRacer EVS تولید کننده دستگاه های صوتی

SoundRacer AB یک تولید کننده‌ی سوئدی دستگاه‌های صوتی خودروهای الکتریکی است که در سال 2008 برای ساخت تکنولوژی صوتی خودروهای ICE تأسیس شد. آن‌ها در سال 2012، اولین نسخه‌ی خود از سیستم صدای موتور الکتریکی خودروی الکتریکی را، بر اساس همان تکنولوژی تولید کردند.

SoundRacer EVS با پیروی از قانون‌های تعیین شده، از صدای ضبط شده‌ی موتور احتراقی واقعی برای زمینه‌ی صدا استفاده می‌کند. در نتیجه، این صداها احتمال ایجاد حواس‌پرتی کمتری نسبت به اضافه کردن صداهای مصنوعی جدید دارند.

این نمونه صداها طوری طراحی شده‌اند که حس واقعی خودروهای ICE را به ما بدهند و نشانگر حرکت، توقف، و دور زدن ماشین باشند. سطح و شاخص متفاوت صدا طبق سرعت حقیقی خودرو و ضریب تغییر آن، تعیین می‎‌شود.

این شرکت 2 هدف مختلف را با محصولاتش دنبال می‌کند: هم‌خوانی خودروهای الکتریکی با قانون‌های در حال تصویب، و بهتر کردن تجربه‌ی رانندگی خودروهای الکتریکی نزد افرادی که از صدای موتور واقعی لذت می‌برند.

بسیاری از سازندگان وسایل نقلیه‌ی الکتریکی مانند ماشین، کامیون و اتوبوس در حال ارزیابی سیستم‌های صوتی برای محصولاتشان هستند. نمونه‌های SoundRacer EVS دارای حالت‌هایی هستند که به سازندگان خودروهای الکتریکی این قابلیت را می‌دهد که تنظیمات مختلف صدا را آزمایش کنند تا در روند نمونه‌سازی اولیه به آن‌ها کمک کند. چندین فایل با تنظیمات صدا و پارامتر، مانند سرعت قطع کردن صدا، سطح صدا و شبیه‌سازی عوض کردن دنده را، می‌توان با نرم‌افزار کامپیوتری ساخت و آن را بر روی کارت حافظه ذخیره کرد. بعداً، تغییر صدا و تنظیمات در حال رانندگی با یک دکمه انجام می‌شود.

SoundRacer AB سیستم‌های کاملی تولید می‌کند که دارای صدای ضبط‌ شده از ماشین و موتورسیکلت، شامل 4 سیلندر استاندارد، کامیون بزرگ گازوئیلی، V8، V12 و V-Twin، اتوبوس CAN، ورودی دور موتور و سرعت آنالوگ و دیجیتال و بلندگوهای IP68 مقاوم در برابر شرایط آب‌ و هوایی هستند. این سیستم مورد آزمایش قرار گرفته و برای استفاده در خودروهای الکتریکی تأیید شده و قانون‌گذاری AVAS را رعایت می‌کند.

 

Chevrolet Volt مدل 2011 دارای صدای هشدار دستی است

 

 

برنامه شرکت های مختلف در زمینه صدای هشدار خودرو الکتریکی

شرکت فیسکر آتوموتیو

شرکت خودروسازی Fisker Automotive یک مولد صدا ساخت که در خودروی الکتریکی پلاگین هیبرید آن، Fisker Karma قرار داده شد. طبق گفته‌ی سازنده‌ی خودرو، این صدا هم برای هشدار به عابرین پیاده و هم لذت‌بخش کردن تجربه‌ی رانندگی طراحی شده است و صدای هشدار به‌صورت خودکار پخش می‌شود. این ماشین، از طریق دو بلندگوی خارجی قرار گرفته در سپر آن صدا را تولید می‌کند. طبق گفته‌ی یک سخنگوی شرکت، این صدا ترکیبی از فرمول یک و فضاپیماست. روند تولید آن نه ماه تا یک سال طول کشید و سه شرکت مختلف فایل‌های صوتی مصنوعی‌ای ارسال کردند که توسط کارکنان و مدیران اجرایی Fisker ارزیابی شدند. صداهای ارسال شده در محفظه‌ای صوتی مورد بررسی قرار گرفتند تا مهندسان بتوانند بدون دخالت سروصدای دیگر، آن‌ها را ارزیابی کنند. پس از گوش دادن به صداهای مذکور در مکان‌های مختلف مربوط به خودرو، Fisker صدای نهایی را با استفاده از ابزارهای خود تنظیم کرد. صدای هشدار در سرعت کمتر از 40 کیلومتر بر ساعت، فعال می‌شود.

 

مدل Fisker Karma مجهز به تولید کننده‌ی صدای هشدار خودکار است

مدل Fisker Karma مجهز به تولید کننده‌ی صدای هشدار خودکار است

شرکت فورد

Ford Focus Electric 2012 برنامه‌ریزی شده بود که صدای هشدار به عابرین پیاده را دارا باشد. شرکت Ford Motor چهار صدای مختلف ساخت و در ژوئن 2011، از طریق صفحه‌ی فیسبوک Ford Focus Electric از طرفداران خواست که یکی از چهار صدای مورد نظر را انتخاب کنند. هرچند که در نهایت، Ford تصمیم گرفت که تا زمان اجباری شدن آن توسط قانون، از به‌کارگیری این سیستم در خودروهایش خودداری کند.

 

شرکت جنرال موتورز

اولین خودروی الکتریکی پلاگین هیبرید General Motors، Chevrolet Volt بود که در دسامبر سال 2010 معرفی شد و دارای صدای هشدار عابرین پیاده بود. سیستم General Motors، سیستم هشدار عابر پیاده (Pedestrian-Friendly Alert System) نام دارد و به‌صورت دستی توسط راننده فعال می‌شود، اما نسل‌های آینده احتمالاً دارای سیستم فعال خواهند بود. این خودروساز به کمک گروهی از افراد با اختلال بینایی در محل تحقیقات علمی Milford آزمایشی انجام داد تا کارآمدی سیستم‌های هشدار صوتی را در صورتی که یک عابر پیاده در مجاورت Volt است را بسنجد. این سیستم با استفاده از بوق ماشین، صداهایی مانند بوقی با درجه صدای پایین‌تر پخش می‌کند، به اندازه‌ای که به عابر پیاده هشدار دهد اما باعث وحشت فرد نشود. طبق گفته‌ی مهندسین General Motors، بزرگ‌ترین چالش طراحی سیستمی است که بتواند عابر پیاده را از خودرویی دیگر تمایز دهد؛ در غیر این صورت، صدا به‌صورت متداوم پخش می‌شود و باعث آلودگی صوتی می‌شود.

 

شرکت هیوندای

هیوندای صدای هشداری به نام سیستم صدای مجازی موتور (VESS) طراحی کرد. این سیستم که در سپتامبر 2010 بر روی مدل هاچبک الکتریکی BlueOn معرفی شد، صدای بازخوردی مصنوعی یک موتور احتراق بی‌حرکت را پخش می‌کند.

Hyundai Sonata Hybrid مدل 2011، اولین ماشین تولید انبوهی است که توسط هیوندای مجهز به سیستم هشدار صوتی، به بازار عرضه شد. در سال 2010، سازنده‌ی خودرو تصمیم گرفت دکمه‌ای بر روی پنل کنترل سیستم نصب کند که به کاربر اجازه‌ی خاموش و روشن کردن آن را بدهد؛ اما پس از رویداد ارتقای ایمنی عابرین پیاده در سال 2010، اضافه شدن آن به قانون توسط اوباما در اوایل سال 2011، و خبردار شدن از اینکه آژانس ایمنی بزرگراه‌های ایالات متحده اجازه‌ی چنین سوئیچی را به منظور عدم خاموش بودن سیستم، نمی‌دهد، هیوندای تصمیم گرفت که دکمه را نصب نکند و اولین سری Sonata Hybrid باید قبل از رسیدن به بازار ایالات متحده دستخوش تغییر می‌شدند.

خودرو هیوندای

 

شرکت لوتوس

Lotus Engineering، گروه مشاوره‌ای Lotus Cars، سازنده‌ی اتومبیل بریتانیایی، در سال 2009 با یکی از تولیدکنندگان سیستم‌های صوتی به نام Harman Becker برای طراحی و عرضه‌ی سیستم تولید صدای مصنوعی اتومبیل همکاری کردند. Lotus بر روی تعداد زیادی از خودروهای الکتریکی و هیبریدی کار کرده و مهندسان آن معتقد بودند اگر این ماشین‌ها هنگام حرکت در کارخانه صدایی تولید کنند، امن‌تر است. سیستم حذف سر و صدا که در ابتدا برای حذف صدای ناخواسته‌ی داخل ماشین طراحی شده بود، قرار گرفته بود که به‌صورت بازخوردی برای رانندگان موتورهای بی‌صدا، صدایی را شبیه‌سازی کند که با تغییر سرعت و استفاده از پدال گاز متغیر باشد. در همین حال، با اضافه کردن بلندگوهای خارجی، عابرین پیاده نیز می‌توانند صدا را بشنوند، اما می‌توان به‌طور انتخابی صدایی که داخل ماشین تولید می‌شود را از صدایی که عابرین پیاده می‌شنوند تمایز داد. Lotus از یک Toyota Prius برای نمایش دادن دستگاه استفاده کرد اما برنامه‌شان برای وارد کردن این تکنولوژی به بازار را مشخص نکرد.

سیستم صدای مصنوعی Lotus، در Lotus Evora 414E Hybrid به کار گرفته شد، یک کانسپت پلاگین هیبریدی که در نمایشگاه 2010 ژنو معرفی شد. این سیستم که صدای الکتریکی تلفیقی داخلی و خارجی HALOsonic نام دارد، مجموعه‌ای کامل است که از تکنولوژی مخصوص Lotus و Harman International استفاده می‌کند. سیستم صوتی از طریق بلندگوها، داخل ماشین صدای موتور پخش می‌کند. همچنین از طریق بلندگوهای قرار گرفته در جلو و عقب خودرو، صدایی هشداردهنده برای ارتقای ایمنی عابرین پیاده تولید می‌کند. این سیستم چهار نوع صدای مختلف دارد که دو نوع آن شاخصه‌های یک موتور سنتی چند سیلندری V6 و V12 را دارند و توسط راننده انتخاب می‌شوند.

 

شرکت نیسان

صدای هشدار خودرو برای عابرین پیاده (VSP)، سیستم هشدار صوتی طراحی نیسان در خودروهای الکتریکی است. Nissan Leaf اولین ماشین تولید Nissan مجهز به VSP است و این اتومبیل یک صدا برای حرکت رو به جلو و صدایی دیگر برای دنده عقب دارد. این سیستم در Nissan Fuga Hybrid نیز که در سال 2011 عرضه‌ی بازار شد، نصب شده است. سیستم VSP در خارج ماشین صدایی تولید می‌کند که توسط عابرین پیاده به‌راحتی قابل شنیدن است، اما سرنشینان را اذیت نمی‌کند. شرکت Nissan توضیح داد که طی طراحی این سیستم، مطالعات رفتاری بر روی افرادی که اختلال بینایی دارند انجام داده‌اند و با روان‌شناسان صوتی و رفتاری، شامل فدارسیون ملی نابینایان، مؤسسه‌ی بینایی‌سنجی دیترویت، متخصصان مرکز درمانی دانشگاه Vanderbilt و یک استودیوی طراحی صدای هالیوودی کار کرده‌اند.

سیستم VSP یک سیستم صوتی سینوسی است که از 2.5 کیلوهرتز تا 600 هرتز رفت و برگشت دارد، محدوده‌ای که توسط گروه‌های سنی مختلف قابل شنیدن است. سیستم صوتی، بسته به شتاب‌گیری یا کاهش شتاب خودرو، صدایی در فرکانس‌های بالا و پایین تولید می‌کند. برای مثال، هنگامی که خودرو روشن می‌شود، صدا بلندتر است و وقتی که ماشین دنده عقب حرکت می‌کند، سیستم صدایی متناوب تولید می‌کند. سیستم صوتی هنگام رسیدن سرعت به 30 km/h تولید صدا را متوقف می‌کند و هنگامی که به پایین 25 km/h افت پیدا کند، بار دیگر فعال می‌شود. در Nissan Leaf مدل سال 2011، راننده می‌توانست به‌طور دستی صدا را موقتاً قطع کند، اما با استارت مجدد خودرو، دکمه به‌صورت خودکار روی حالت روشن قرار می‌گرفت. سیستم VSP از طریق یک کامپیوتر و مجموعه کلید در پنل داشبورد کنترل می‌شود و صدای تولید شده، از بلندگوهای قرار گرفته در دیواره‌ی داخلی دور لاستیک، در سمت راننده پخش می‌شود. طبق گفته‌ی Nissan، شش یا هفت صدای نهایی وجود داشتند که در تست صداهای مختلف، اتومبیل هنگام تولید صدا از کنار افراد عبور می‌کرد و آن‌ها زمان شنیدن صدا را گزارش می‌دادند. در انتظار قانون‌گذاری آژانس ایمنی بزرگراه‌های ایالات متحده، Nissan قابلیت خاموش کردن صدای هشداردهنده را بین مدل‌های 2011 و 2012 برداشت.

صدای هشداردهنده‌ی Leaf باید برای خودروهای وارد شده به بازار انگلستان برداشته می‌شد، چرا که طبق قانون کشور، هر صدای هشداری باید قابلیت خاموش شدن در ساعات 11 شب تا 6 صبح را داشته باشد و سیستم صوتی Leaf این اجازه را به کاربر نمی‌دهد. در مدل 2014 انگلستان، سیستم VSP به‌طور معمول روشن است و با استفاده از یک دکمه بر روی داشبورد خودرو، سیستم صوتی تا استات زدن بعدی خودرو، غیرفعال می‌ماند.

 

Nissan Leaf مدل 2011 مجهز به دکمه‌ی توقف صدای هشدار

Nissan Leaf مدل 2011 مجهز به دکمه‌ی توقف صدای هشدار

 

شرکت تویوتا

شرکت Toyota Motor با Fujitsu Ten دست به همکاری زدند تا یک سیستم هشداردهنده‌ی خودکار برای خودروهای هیبریدی و الکتریکی برای هشدار به عابرین پیاده، هنگام حرکت اتومبیل به‌وسیله‌ی موتور برقی، طراحی کنند. همچنین آن‌ها به‌دنبال ساخت سیستمی بودند که ریتم و ولوم صدا را به‌کمک رادار شناسایی مانع، تغییر دهد.

در آگوست سال 2010، Toyota شروع به فروش دستگاهی آنبورد کرد که به‌صورت خودکار صدایی مصنوعی از حرکت موتور الکتریکی اتومبیل Toyota Prius در حین حرکت با سرعت تقریباً 25 km/h را تولید می‌کرد. این دستگاه در ژاپن از طریق فروشنده‌های ثبت‌شده‌ی تویوتا به‌صورت دستگاهی قابل نصب روی Priusهای نسل سوم، قابل خریداری است. سطح صدای هشداردهنده با توجه به سرعت اتومبیل متغیر است، تا عابرین پیاده‌ی اطراف را از فاصله و حرکت آن خبردار کند. Toyota قصد دارد نسخه‌های دیگر دستگاه را برای استفاده در خودروهای الکتریکی هیبریدی، پلاگین هیبریدی، الکتریکی و هیبریدی سلول سوختی به‌کار گیرد. این دستگاه، قوانین دولتی تصویب شده در سال 2010 برای خودروهای هیبریدی و سایر اتومبیل‌های کم‌صدا را رعایت می‌کند.

سیستم اطلاع‌رسانی مجاورت خودروی Toyota (VPNS) در سال 2012 در ایالات متحده بر روی تمامی خودروهای مدل سال Prius، شامل Prius v، Prius Plug-in Hybrid و Prius استاندارد معرفی شد. این سیستم برای مطابقت با جنبش افزایش امنیت عابرین پیاده در سال 2010 معرفی می‌شود.

دستگاه هشداردهنده‌ی قابل نصبی برای Toyota Prius

از آگوست 2010، دستگاه هشداردهنده‌ی قابل نصبی برای Toyota Prius، برای مشتریان ژاپنی در دسترس است.

 

شرکت فولکس واگن

Volkswagen دارای سیستمی به نام e-Sound است که بر روی اتومبیل‌های الکتریکی و هیبریدی‌اش مانند e-Up، e-Golf و GTE نصب می‌شوند. این سیستم تا سرعت 30 km/h توانایی تولید صدای هشداردهنده‌ی عابرین پیاده را دارد.

 

سایر سازندگان صدای هشدار خودروهای الکتریکی

Tesla Motors و Think Global که هر دو جزو سازندگان خودروهای الکتریکی‌ای هستند که در حال حاضر در بازارند، در حال بررسی این مسئله‌ی ایمنی هستند. شرکت Ford Motor قصد دارد سیستمی برای پخش خارجی صدا در خودروهای الکتریکی و هیبریدی آینده‌اش، مانند Focus BEV طراحی کند. Nancy Gioia، مدیر الکتریکی‌سازی جهانی Ford بیان کرد که «شرکت‌های خودروسازی باید صدای خودروهای هیبریدی و الکتریکی آینده را استاندارد کنند تا از بدآهنگی در خیابان‌ها جلوگیری کنند.»

 

 موجودیت سیستم های هشدار در بازار

تا اول ژانویه‌ی 2014، بیشتر خودروهای فروخته‌شده‌ی هیبریدی و پلاگین هیبریدی و الکتریکی با استفاده از بلندگو صدای هشداردهنده تولید می‌کنند. Tesla Motors، Volkswagen و BMW در حال حاضر اتومبیل‌های الکتریکی‌شان مجهز به صداهای هشداردهنده نیستند، چرا که همه‌ی آن‌ها تصمیم گرفتند تنها زمانی این صداهای مصنوعی را اضافه کنند که توسط قانون اجباری شود.

 

عزیزان گرامی در نظر داشته باشید برای مشاهده لوازم یدکی هیوندای و لوازم یدکی کیا میتوانید از سایت اقدام بفرمایید چنانچه قصد خرید حضوری و یا مشاوره در خصوص خرید لوازم یدکی را دارید میتوانید از بخش تماس با ما با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

جمع‌بندی خودروهای الکتریکی در حال تولید یا برنامه‌ریزی‌شده مجهز به سیستم هشداردهنده‌ی صوتی الکترونیکی

اتومبیل

پیشرانه

فعال‌سازی

نوع صدا

شروع تولید

محل فروش

Chevrolet Volt 2011

پلاگین هیبرید

دستی

جیک جیک

نوامبر 2010

ایالات متحده، اروپا و استرالیا

Nissan Leaf 2011

تمام‌الکتریک

اتوماتیک با قابلیت خاموش کردن

حرکت رو به جلو: مداوم

دنده عقب: متناوب

دسامبر 2010

ژاپن، ایالات متحده، کانادا، و چندین کشور اروپایی

Nissan Fuga Hybrid 2011/Infiniti M35

هیبرید الکتریک

اتوماتیک با قابلیت خاموش کردن

حرکت رو به جلو: مداوم

دنده عقب: متناوب

اواخر 2010

ژاپن (2010) و ایالات متحده (2011 به نام Infiniti M Hybrid)

Fisker Karma 2011

پلاگین هیبرید

اتوماتیک

مداوم

جولای 2011

ایالات متحده و اروپا

Hyundai Sonata Hybrid 2011

هیبرید الکتریک

-

-

مارس 2011

ایالات متحده

Bollore Bluecar 2012

تمام‌الکتریک

اتوماتیک

مداوم

دسامبر 2011

فرانسه

Toyota Camry Hybrid 2012

هیبرید الکتریک

اتوماتیک

مداوم

آگوست 2011

ایالات متحده

Lexus CT200h 2012

هیبرید الکتریک

اتوماتیک

مداوم

آگوست 2011

ایالات متحده

Toyota Prius v 2012

هیبرید الکتریک

اتوماتیک

مداوم

اکتبر 2011

ایالات متحده

Toyota Prius Plug-in Hybrid 2012

پلاگین هیبرید

اتوماتیک

مداوم

فوریه 2012

ایالات متحده

Ford Focus Electric 2012

تمام‌الکتریک

-

-

2012

ایالات متحده

Toyota Prius 2012

هیبرید الکتریک

اتوماتیک

مداوم

2012

ایالات متحده

Toyota Prius c 2012

هیبرید الکتریک

اتوماتیک

مداوم

مارس 2012

ایالات متحده

Honda Fit EV 2012

تمام‌الکتریک

اتوماتیک

مداوم

جولای 2012

ایالات متحده و ژاپن

Honda Accord Plug-in Hybrid 2012

پلاگین هیبرید

اتوماتیک

مداوم

ژانویه 2013

ایالات متحده

Honda Accord Hybrid 2014

هیبرید الکتریک

اتوماتیک

مداوم

اکتبر 2013

ایالات متحده

Smart electric drive 2013

تمام‌الکتریک

اتوماتیک و دستی

مداوم

می 2013

ایالات متحده، ژاپن و اروپا

Fiat 500e 2013

تمام‌الکتریک

اتوماتیک

مداوم

جولای 2013

ایالات متحده

Kia Soul EV 2015

تمام‌الکتریک

اتوماتیک

مداوم

سپتامبر 2014

تمام کشورها

Hyundai Ioniq Electric 2016

تمام‌الکتریک

اتوماتیک و دستی

مداوم

سپتامبر 2016

تمام کشورها

Honda Clarity Plug-In Hybrid 2018

پلاگین هیبرید

اتوماتیک

مداوم

دسامبر 2017

کانادا، ژاپن و ایالات متحده

تمامی حقوق وب سایت متعلق به گروه پارتستان می باشد.

© 2018 PARTESTAN . ALL RIGHTS RESERVED