چگونه می‌توان مصرف سوخت را کم کرد؟ آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که با کم‌کردن مصرف سوخت خودروی خود، در پول خود صرفه‌جویی کنید؟ راه‌های زیادی برای انجام این کار وجود دارد.

مؤثرترین کار این است که بتوانید مقدار سوختی که استفاده می‌کنید را واقعاً کم کنید. اما آیا می‌دانید که می‌توانید با انجام یک سری کارهای ساده، در یک مسافت مشخص سوخت کمتری مصرف کنید؟

10 ترفند ساده و آسان وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها در مصرف سوخت خودروی خود صرفه‌جویی کنید.

چاه‌های نفت جهان در حال خشک‌شدن هستند. فقط کشور هندوستان است که ذخایر نفتی فراوانی دارد. وقتی که چاه‌های نفت تمام شوند، چه باید بکنیم؟ شما به عنوان دارنده خودرو باید کارهایی انجام دهید تا در مصرف سوخت صرفه‌جویی شود تا این‌که زمانی برسد که منابع انرژی جایگزینی پیدا شوند.

پمپ بنزین

تحقیقاتی که در کشور هندوستان و سایر کشورهای دیگر جهان انجام شده‌اند، نشان می‌دهند که شما می‌توانید تا 10 درصد در مصرف سوخت اسکوترها، موتورسیکلت و موتورگازی صرفه‌جویی کنید و برای این کار باید از روش‌های زیر استفاده کنید.

در این‌جا 10 نکته را در این زمینه مطرح می‌کنم که با استفاده از آن می‌توانید بیشترین مسافت را با یک باک سوخت طی کنید. این روش‌ها بسیار ساده هستند، اما نتایج مؤثری برای شما خواهند داشت.

در زیر 10 نکته در خصوص صرفه‌جویی در مصرف سوخت بیان می‌کنم.

1. آهسته و یکنواخت رانندگی کنید.

این روش، یکی از ساده‌ترین و مؤثرترین روش‌های موجود برای کاهش مصرف سوخت است. با سرعت کم رانندگی کرده و حد مجاز سرعت را هم رعایت کنید. بهترین سرعت برای مصرف سوخت بهینه می‌تواند بین 40 تا 60 کیلومتر بر ساعت باشد. شاید تعجب کنید اگر بگویم که با این سرعت هم زمان سفر شما چندان تغییری نخواهد داشت. سریع راه‌افتادن یا مدام توقف و حرکت‌کردن باعث می‌شود تا سوخت شما هدر رود. تحقیقات نشان داده‌اند که رانندگی با سرعت زیاد و تند می‌تواند مصرف سوخت خودروی شما را تا 50 درصد افزایش دهد.

به خاطر داشته باشید: سرعت‌های زیر برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت توصیه می‌شوند:

  • موتورسیکلت می‌تواند در دنده سوم خود تا سرعت 55-60 کیلومتر بر ساعت حرکت کند.
  • در خودرو هم اگر به جای mph 65، با سرعت mph 55 حرکت کنید، می‌توانید در مصرف سوخت آن صرفه‌جویی کنید.

2. از سلامت موتور وسیله خود اطمینان پیدا کنید.

تست‌هایی که بر روی تعداد زیادی از خودروها انجام شده‌اند، نشان می‌دهند که شما می‌توانید با تنظیم منظم موتور، سلامت آن را تا 60 درصد افزایش دهید. اگر موتور شما دود می‌کند یا توان کشش زیادی ندارد، بلافاصله آن را به یک گاراژ مجرب رسانده و چک کنید.

تعمیر موتور خودرو

به خاطر داشته باشید:

  • در صورتی که فاصله شمع‌ها درست نباشد و زمان‌بندی احتراق هم مناسب نباشد، خروجی توان موتور کم شده و مصرف سوخت افزایش می‌یابد.
  • شمع‌ها را عوض کرده و پلاتین‌ها را به همان صورتی که سازنده توصیه کرده است، تماس دهید. تعمیرات اساسی موتور را به موقع انجام دهید. برای تعمیرات اساسی هزینه کنید.

3. کمتر ترمز بگیرید.

یک راننده خوب معمولاً توقف‌ها را پیش‌بینی می‌کند. وقتی که شما پای خود را بر روی پدال ترمز فشار می‌دهید، مقدار زیادی انرژی را تلف می‌کنید.

ترمزهای تکراری هم باعث می‌شود تا انرژی به هدر رفته و به انرژی حرارتی بیخودی تبدیل شود. این کار باعث می‌شود تا عمر ترمزها هم کمتر شود. پیچ‌ها را در نظر داشته باشید و سعی کنید تا بدون ترمزگرفتن از آن‌ها عبور کنید.

پدال ترمز و ترمزگیری

به خاطر داشته باشید:

  • بالا و پایین‌رفتن‌ به جای رانندگی به صورت یکنواخت و در فاصله امن می‌تواند منجر به افزایش سوخت خودروی شما شود.
  • ترمزها را بیش از حد سفت نکنید و موقعی که رانندگی می‌کنید، حواستان باشد که پای خود را روی پدال ترمز نگذاشته باشید.

4. پای‌تان را از روی کلاچ بردارید.

استفاده غیرضروری از کلاچ هم می‌تواند منجر به هدر رفتن توان شود.

به خاطر داشته باشید: هر موقع لنت‌های کلاچ تمام شد، آن‌ها را عوض کنید.

5. فیلتر هوا را مرتباً عوض کنید.

فیلتر هوا موتور

گرد و خاک منجر به خوردگی قطعات موتور شده و نیاز به تعمیرات را ایجاد کرده و مصرف سوخت را هم بالا می‌برد. اگر خروجی‌های اگزوز و منبع اگزوز گیر کند و مسدود شود، موتور خودروی شما مرتب تلاش می‌کند تا نفس بکشد و این مسأله باعث می‌شود تا مصرف سوخت بالا برود.

به خاطر داشته باشید:

  • مرتباً گیرهای منبع و خروجی‌های اگزوز را به همان صورتی که سازنده توصیه کرده است، از بین ببرید.

6. به میزان باد لاستیک‌های خودرو توجه داشته باشید.

اندازه‌گیری باد لاستیک خودرو

اگر لاستیک خودروی شما کم‌باد باشد، مقاومت در برابر حرکت بیشتر شده و مصرف سوخت خودروی شما افزایش می‌یابد. تست‌ها نشان داده‌اند که اگر باد لاستیک خودروی شما تا 25 درصد کم باشد، باعث می‌شود تا مصرف سوخت آن تا 5 درصد افزایش و عمر لاستیک تا 25 درصد کاهش یابد.

به خاطر داشته باشید:

  • لاستیک‌های خودروی خود را بررسی کنید تا نشتی‌های کم هم نداشته باشند.

7. جلوی نشتی‌های سوخت را بگیرید.

باک خودرو، کاربراتور و مجاری سوخت را هر روز چک کنید تا مطمئن شوید که سوخت از هیچ جایی نشتی ندارد. حتی اگر در هر ثانیه یک قطره سوخت هم به بیرون بریزد، در سال 500 لیتر بنزین ضرر می‌کنید.

به خاطر داشته باشید:

  • وقتی که از موتور استفاده نمی‌کنید، شیر سوخت را ببندید.
  • درب باک را سفت ببندید.
  • خودرو را در سایه پارک کنید تا بنزین خودروی شما تبخیر نشود.

8. اگر بیش از 2 دقیقه در محلّی توقف می‌کنید، موتور را خاموش کنید.

روشن کردن خودرو

خلاص‌ کار کردن موتور می‌تواند برای شما هزینه‌های پولی و سوخت داشته باشد. اگر قرار است که زیاد معطل شوید، مثلاً اگر در تقاطع راه‌آهن ایستاده‌اید، موتور را خاموش کنید.

به خاطر داشته باشید:

  • همیشه موتور خود را آماده به استارت داشته باشید. شاید هم به این نتیجه برسید که مجبور هستید تا در زمان انتظار طولانی هم موتور خود را روشن نگه دارید.

9. از چراغ روغن استفاده کنید.

از همان درجه روغن مناسب با بنزین با همان نسبتی که سازنده توصیه کرده است، استفاده کنید. در بیشتر موتورها کافی است تا کمتر از 5 درصد روغن در سوخت استفاده شود، اما ممکن است که این مقدار به طور کامل با سوخت مخلوط شود. 

10. در ساعت‌های روز چراغ‌های خودرو را خاموش کنید.

مصرف سوخت خودرو

رانندگی با چراغ‌های روشن در ساعات روز باعث می‌شود تا مصرف سوخت خودروی شما افزایش یابد.

انجمن تحقیقات حفاظت از نفت (PCRA)، ده روش بالا را توصیه کرده است. این انجمن، یک گروه با حمایت مالی دولت است که هدف آن ارائه راهکارهایی برای حفاظت استفاده کارآمد از محصولات نفتی در خانه، صنایع، کارخانجات و جاده‌ها است.

نکاتی در خصوص صرفه‌جویی در مصرف سوخت:

در سایه پارک کنید.

یک نکته عملی! هر چه خودروی شما خنک‌تر باشد، سوخت کمتری از باک آن تبخیر می‌شود. اگر سوخت تبخیر شود، مانند این است که شما پول خود را به آسمان فرستاده‌اید. این را نگفته بودم که اگر خودروی شما داغ شده باشد، وارد آن که می‌شوید، می‌سوزید؟ پس اگر در سایه پارک کنید، هم برای شما بهتر است و هم برای خودروی شما.

اگر همین کار ساده را انجام دهید، عملکرد کلّی خودروی شما کم‌کم بهتر می‌شود و می‌توانید بیشتر از قبل در مصرف سوخت آن صرفه‌جویی کنید.

تمامی حقوق وب سایت متعلق به گروه پارتستان می باشد.

© 2018 PARTESTAN . ALL RIGHTS RESERVED