روشنایی خودرو مسیری طولانی را طی کرده است. هر چه خودروها پیشرفته‌تر شده‌اند، سیستم‌های روشنایی آن‌ها هم پیشرفت کرده است. در اوایل دهه 1880، از لامپ‌های استیلن استفاده می‌شد و دلیل آن هم انعطاف‌پذیری چارچوب هوای آن‌ها بود.

امروز، در قرن بیست و یکم خودروها با سرعت‌های بسیار بیشتری نسبت به خودروهای 1900 حرکت می‌کنند و هرگونه ضعف در دید ما باید برطرف شود.

امروزه گزینه‌های بسیاری برای چراغ‌های خودرو وجود دارند. در بیشتر موارد، رانندگان چراغ‌هایی را برای خودروهای خود انتخاب می‌کنند که زیباتر هستند.

به جز بحث زیبایی، واقعاً استدلالات شفاف روشنی وجود ندارد که چرا باید یک مدل چراغ نسبت به مدل دیگر بهتر باشد. در این‌جا در خصوص نحوه کار مدل‌های مختلف چراغ‌های خودرو و مزایا و معایب منحصر بفرد هر یک از آن‌ها صحبت می‌کنیم.

 

انواع مختلف چراغ‌های خودرو

انواع مختلف چراغ‌های خودرو، نام و تصاویر آن‌ها به شرح زیر است:

  1. چراغ‌های جلو
  2. چراغ‌های LED
  3. چراغ‌های HID
  4. هالوژن
  5. چراغ‌های کابین (چراغ سقفی)
  6. چراغ‌های پارک
  7. چراغ‌های راهنما
  8. چراغ‌های چشمک‌زن
  9. چراغ ترمز
  10. چراغ دنده عقب
  11. چراغ خطر عقب
  12. چراغ مه‌شکن
  13. چراغ رانندگی در روز (دیلایت)
  14. چراغ‌های داخل
  15. چراغ خطر یا هشدار

 

1.    چراغ‌های جلوی خودرو

 

چراغ جلو خودرو

بیشتر بخوانید: انواع مدل های چراغ خودرو

 

چراغ‌ جلو خودرو باید به گونه‌ای باشند که بزرگراه‌ها را در ساعات شب روشن کنند تا بتوان به شکل امن در شب رانندگی کرد. این کار معمولاً با دو حالت نور انجام می‌شود. در یک حالت، بیشترین مقدار نور برای رانندگی فراهم می‌شود و در حالت دیگر، نور بر روی جاده خم می‌شود. یک نور سوم با شدت کمتر هم وجود دارد که به کناره‌های جاده می‌تابد و برای رانندگی در شهر از آن استفاده می‌شود.

نور بالا باعث می‌شود تا دید راننده روبرو از بین برود. بنابراین، از حالت نور بالا صرفاً باید زمانی استفاده شود که هیچ خودرویی از روبرو نمی‌آید. معمولاً نور بالا و نور پایین با استفاده از حباب‌های مختلف تأمین می‌شوند. بنابراین، اگر یکی از آن‌ها کنار برود، دیگری وارد عمل می‌شود. چراغ‌های جلو معمولاً به صورت LED یا HID هستند.

 

انواع مختلف چراغ‌های جلوی خودرو

سه مدل چراغ جلو در خودروها وجود دارند:

  1. چراغ‌های LED
  2. چراغ‌های HID
  3. چراغ‌های هالوژن
1. چراغ‌های  LED
 

چراغ LED

 

این چراغ‌ها از نظر مصرف انرژی بسیار مقرون به صرفه و کم‌مصرف هستند و در خودروهای امروزی، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع چراغ‌ها دارای مدل‌های مختلف و متنوع هستند و می‌توان آن‌ها را در اندازه‌های مختلف تولید نمود.

به همین دلیل می‌توان چراغ‌های LED را به شکل‌های جدید و نوآورانه در چراغ‌های جلو و چراغ‌های عقب خودرو به کار برد. تولیدکننده‌ها سعی می‌کنند تا با استفاده از این نوع چراغ‌ها جلوه‌ای ویژه برای خودروهای خود به وجود آورند.

 

2. چراغ‌های  HID
 

چراغ HID

 

یکی دیگر از انواع لامپ‌هایی که می‌توان به عنوان چراغ خودرو از آن استفاده کرد، حباب لامپ HID است. این لامپ‌ها منحصر بفرد هستند، زیرا مانند بسیاری از لامپ‌های دیگر دارای رشته نیستند.

جریان الکتریکی به درون یک حباب کروی که مملو از بخارات و گازهای مختلف است، پرتاب می‌شود و در اثر واکنشی که ایجاد می‌شود، حباب HID از خود نور ساطع می‌کند. پرتوی نوری که توسط حباب لامپ‌های HID تولید می‌شود، برای چراغ‌های جلوی خودرو ایده‌آل به حساب می‌آید.

 
3. چراغ های هالوژن

 

چراغ هالوژن

 

لامپ‌های هالوژنی، لامپ‌هایی هستند که امروزه استفاده از آن‌ها برای رانندگی در جاده محبوبیت زیادی پیدا کرده است. در این لامپ‌ها از ترکیبی از گازهای مختلف که معمولاً نیتروژن و آرگون است، استفاده می‌شود. یک رشته تنگستنی هم در درون یک لوله شیشه‌ای تعبیه شده است.

پس از آن‌که رشته لامپ گرم می‌شود، نور تولید می‌شود. این چراغ‌ها ارزان هستند و عوض‌کردن آن‌ها هم ساده است، اما در سال‌های اخیر دیگر تولید نمی‌شوند. یک حباب هالوژن استاندارد، چیزی در حدود 1300 لومن نور تولید می‌کند که در مقایسه با سایر گزینه‌های دیگر ایده‌آل به حساب می‌آید، اما نور را کم می‌کند.

 

2.    چراغ‌های کابین (چراغ سقفی)

این لامپ‌ها در درون اتاق خودرو نصب می‌شوند و داخل اتاق را برای مسافرین و راننده روشن می‌کنند تا بتوانند نقشه‌ها یا جهت‌ها را به شکل امن بخوانند و در تاریکی شب، اشیا را در جای درست خود قرار دهند. از  چراغ‌ سقفی هرگز نباید برای مدت زمان بسیار طولانی استفاده شود.

 

3.    چراغ‌های پارک

 

چراغ پارک

 

علاوه بر چراغ‌های اصلی جلو، یک سری چراغ کم‌نورتر هم معمولاً در جلوی خودرو نصب می‌شود. این چراغ‌ها یا به صورت جداگانه یا به عنوان بخشی از چراغ‌های جلوی خودرو نصب می‌شوند و از آن‌ها برای پارک خودرو استفاده می‌شود.

برای پارک‌کردن خودرو در تاریکی، این چراغ‌ها را روشن می‌کنند تا سایر اشیای متحرک متوجه شوند که این خودرو در حال پارک‌کردن است و از تصادف جلوگیری شود.

 

4.    چراغ‌های راهنما

هنگامی که راننده قصد دور زدن به یک سمت را دارد، چراغ‌ راهنما را روشن می‌کند تا نشان دهد که قصد پیچیدن به آن سمت را دارد. این چراغ‌ها به خودروهایی که از جلو یا عقب به سمت شما می‌آیند، هشدار می‌دهد. علاوه بر این، از چراغ‌های راهنمای خاص هم در بعضی موارد استفاده می‌شود.

چراغ قرمز نشان می‌دهد که نور بالای چراغ‌های جلو سوخته است. همچنین، وقتی که ترمز پارک فشار داده می‌شود، این چراغ روشن می‌شود. چراغ قرمز همچنین می‌تواند نشان دهد که فشار روغن کم شده است، دمای آب خودرو بیش از اندازه بالا یا پایین است یا این‌که دینام، باتری را شارژ نمی‌کند.

 

5.    چراغ‌های دنده عقب

چراغ دنده عقب نشان می‌دهد که راننده قصد دارد تا به سمت عقب حرکت کند. یک سوئیچ به اهرم تعویض دنده متصل است که این چراغ‌ها را به باتری وصل کرده و آن‌ها را روشن می‌کند.

 

6.    چراغ‌های چشمک‌زن

 

چراغ چشمک‌زن

 

در صورتی که خودرو در بزرگراه گرفتار شده یا از جاده خارج شود، می‌توان از چراغ‌های چشمک‌زن به عنوان ابزاری برای اعلام هشدار به دیگران استفاده کرد. چراغ چشمک‌زن نسبت به چراغ‌های ثابت، بیشتر می‌تواند توجه دیگران را به خود جلب کند و به خودروهایی که نزدیک می‌شوند، بهتر هشدار می‌دهد.

7.    چراغ خطرهای عقب

 

خطر عقب

 

چراغ خطر عقب، قسمت پشت خودرو را در شب روشن می‌کنند، به طوری که خودروهایی که از عقب به آن نزدیک می‌شوند، می‌توانند آن را ببینند. در هنگام رانندگی در شب، این چراغ‌ها باید همواره روشن باقی بمانند.

8.    چراغ ترمز

 

چراغ ترمز

 

چراغ ترمز یا چراغ استپ (توقف) هم در عقب خودرو قرار گرفته و وقتی که راننده پدال ترمز را فشار می‌دهد، این چراغ‌ها روشن می‌شوند. درست است که چراغ‌های ترمز به هنگام توقف روشن می‌شوند، اما نکته مهمی که باید به آن توجه شود، این است که از این چراغ‌ها باید به شکل درست و مناسب استفاده شود.

در صورتی که مجبور شوید که ناگهان توقف کنید، بهتر است که پدال ترمز را چند بار بگیرید و رها کنید تا چراغ ترمز خودروی شما چند بار روشن و خاموش شود. به این ترتیب، توجه راننده پشت سری شما جلب می‌شود و احتمالاً بهتر می‌توانید از تصادف جلوگیری کنید.

بسیاری از مردم ممکن است متوجه نشوند که چراغ ترمز آن‌ها از کار افتاده و خراب شده است. برای آن‌که جریمه نشوید و امتیاز منفی هم روی گواهینامه رانندگی شما ثبت نشود، هفته‌ای یک بار چراغ ترمز خودروی خود را امتحان کنید. برای این کار از یک نفر بخواهید که در پشت خودروی شما بایستد. ترمز بزنید و از او بخواهید که به شما بگوید که چراغ‌های ترمز روشن می‌شوند یا خیر.

 

9.    چراغ‌های مه‌شکن

 

مه شکن خودرو

 

چراغ مه‌شکن یکی از انواع چراغ‌هایی است که در خودرو به کار گرفته می‌شود. بسیاری از مردم نمی‌دانند که در زمان مه باید از کدام یک از چراغ‌های خودرو استفاده کنند. بسته به حجم و ضخامت مه، نورهای بالا یا پایین می‌توانند نسبت به چراغ‌های دیگر بهتر عمل کنند.

اما ممکن است خودروی شما مجهز به چراغ‌های مه‌شکن هم باشد که در هوای مه‌آلود می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. چراغ‌های مه‌شکن کمک می‌کنند تا سایر خودروهای دیگر بتوانند خودروی شما را بهتر ببینند. این چراغ‌ها در جایی در پایین‌تر از سایر چراغ‌های دیگر خودرو نصب می‌شوند تا در زیر خط مه قابل مشاهده باشند.

رنگ این لامپ‌ها معمولاً زرد یا طلایی است تا بتواند توجه سایر خودروهای دیگر را به خود جلب کند. در صورتی که مه سنگین باشد، نور بالا به خاطر برخورد به رطوبت بر می‌گردد و دید راننده را کمتر و بدتر می‌کند.

 

10. چراغ‌های رانندگی در روز (دیلایت)

 

چراغ راددنگی روز (دیلایت)

 

بیشتر خودروها مجهز به دیلایت هستند که در صورتی که قرار باشد تا خودروی شما بهتر دیده شود، به صورت خودکار روشن می‌شوند. معمولاً اگر دوست نداشته باشید که این چراغ‌ها روشن شوند، گزینه‌ای در اختیار شما است که با استفاده از آن می‌توانید آن‌ها را خاموش کنید.

در صورت امکان، بهتر است که این چراغ‌ها را روی گزینه خودکار قرار دهید تا مقدار نور قابل تشخیص تنظیم شود. این کار به شما کمک می‌‌کند تا بدون این‌که نیاز باشد به آن توجه داشته باشید، از مقدار نور صحیح اطمینان حاصل نمایید.

 

11. چراغ‌های داخل

 

چراغ داخل خودرو

 

چراغ‌های داخل خودرو عبارتند از های قسمت مربوط به سنجه‌های اندازه‌گیری، چراغ‌های نمایش و هشدار مختلف و چراغ‌های داخل اتاق خودرو. در بعضی از خودروها نیز چراغ‌های جای سوئیچ، چراغ‌های رادیو و چراغ‌ ساعت نیز وجود دارند.

 

12.  چراغ‌های خطر یا هشدار

چراغ‌های خطر در جلو و عقب خودرو نصب می‌شوند. به این چراغ‌ها فلاشر هم می‌گویند. در بسیاری از کشورهای مختلف از چراغ‌های هشدار خطر به شکل‌های مختلفی استفاده می‌شود.

وقتی که این چراغ‌ها روشن می‌شوند، به صورت فلاشر چشمک می‌زنند و به رانندگان دیگر خبر می‌دهند که شما با مشکل یا خطر روبرو شده‌اید. از این چراغ‌ها فقط باید زمانی استفاده کنید که با دردسر روبرو شده‌اید یا مشکلی در ترافیک رخ داده است.

برای دریافت اطلاعات درباره‏‏ ی قیمت چراغ خودرو و یا دیگر لوازم یدکی هیوندای و لوازم یدکی کیا میتوانید با کارشناسان ما در بخش تماس با ما تماس گرفته تا شما را راهنمایی کنند.

تمامی حقوق وب سایت متعلق به گروه پارتستان می باشد.

© 2018 PARTESTAN . ALL RIGHTS RESERVED