طراحی و توسعه خودرو یک کار دشوار و پرچالش است. حتی در طراحی قطعات ثانویه هم طراحان و تولیدکنندگان در طراحی چراغ‌های خودرو با مشکلات زیادی روبرو هستند. دلایل مختلفی هم می‌توان برای این امر مطرح کرد: چرخه‌های تولید (بین مدل‌های مختلف) کوتاه‌تر شده‌اند و هندسه و سبک‌های امروز نیز پیچیده‌تر از گذشته هستند.

 

نمونه سازی چراغ خودرو

بیشتر بخوانید: چراغ های خودرو

 

طراحان در سیستم‌های CAD خود که نسبتاً پایدار است و شرکت‌هایی که نمونه‌سازی سریع انجام می‌دهند، همواره در تلاش هستند تا بتوانند اجزای پیچیده و دقیق مورد نظر را در زمان مقرر تست کرده، گواهی بگیرند و بهینه‌سازی کنند. پیچیده‌ترین مسأله‌ای که در بحث نور خودروها مطرح است، تولید نمونه‌های شفاف از نظر دید است.

 

از چه نوع قطعات شفافی می‌توان برای خودرو استفاده کرد؟

امروزه در صنعت خودرو، از جنس پلاستیک به عنوان قطعات شفاف استفاده می‌شود. پلاستیک‌ها بادوام‌تر، سبک‌تر و ارزان‌تر هستند. اما هر نوع قطعه شفافی را نمی‌توان برای طراحی خودرو مفید و مناسب دانست.

قطعات پلاستیکی مختلف، درجات شفافیت متفاوتی دارند: شفاف از نظر دید (شما به خوبی می‌توانید نوری که از قطعه می‌گذرد را ببینید و متوجه هیچ چیز خاصی نمی‌شوید)، شفاف (مانند مورد قبلی است، اما کمی کدرتر است) و مات (نمی‌تواند کل نور را مسدود کند).

طراحان خودرو فقط از قطعات شفاف از نظر دید استفاده می‌کنند، زیرا این قطعات بسیار زیبا هستند و به خوبی هم کار می‌کنند، بدین معنا که بیشتر درخشندگی نور را دارند.

 

چرا تولید قطعات شفاف از نظر دید، امروز بسیار اهمیت دارند

آمار و ارقام حاکی از آن است که بازار قطعات نوری برای خودروها با سیری پایدار در حال رشد و افزایش است. این بازار در هر سال به میزان یک میلیارد دلار آمریکا رشد دارد. اما مالکین شرکت‌ها پیش‌بینی می‌کنند که تقاضا برای قطعات شفاف از نظر دید به سرعت افزایش خواهد یافت. چرا این‌گونه است؟ زیرا تولید سیستم‌های هدایت خودکار گامی بلند رو به جلو برداشته است.

در خودروهای خودران (اتوپایلوت) نه تنها روشنایی و چراغ‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، بلکه باید تعداد زیادی دوربین و سنسورهای نوری هم وجود داشته باشد. برای آن‌که بتوان چنین قطعاتی را در طراحی خودرو به کار گرفت، لازم است تا قطعات شفاف نوری، به صورت سریع نمونه‌سازی شده و سپس تولید انبوه شوند. این مسأله منجر به رونق در بازار می‌شود.

 

کدام یک از عناصر خودرو به قطعات شفاف نوری نیاز دارند

پیش از این در خصوص برخی از اجزای خودرو که برای تولید آن‌ها لازم است تا از قطعات شفاف نوری استفاده شود، صحبت کردیم. اما در این‌جا فهرست کامل‌تری از این اجزا ارائه می‌کنیم.

برای این نمونه‌های خودرو باید از قطعات شفاف نوری استفاده شود:

  • عدسی‌های نمونه چراغ جلو
  • عدسی‌های نمونه چراغ عقب
  • نمونه‌های مسیر هدایت نور (لوله) برای سیستم‌های روشنایی خودرو
  • نمونه‌های عدسی‌های چراغ‌های کابین
  • محفظه‌های نوری شفاف به منظور برآورد کارآیی نمونه در مرحله اثبات نمونه (به عنوان مثال، هوایی که در منیفولد جریان می‌یابد).

 

چه زمان می‌توان قطعات نمونه شفاف نوری را در صنعت خودرو مفید دانست

هدف از تولید نمونه‌های شفاف نوری چیست؟

این نمونه‌های می‌توانند در مراحل مختلف، چه در کل طراحی و توسعه خودرو و چه در اصلاح قطعات موجود مفید به حساب آیند.

اولین مرحله، اثبات ایده نمونه است. در این مرحله، شما نمونه را می‌سازید تا مطمئن شوید که نور به همان مسیری که شما خواسته‌اید، هدایت می‌شود. این نمونه‌ها به ویژه برای سیستم‌های پیچیده نوری مفید است که در آن‌ها از لوله‌های نور و نوارهای هادی استفاده می‌شود.

 

چراغ سفارشی خودرو

بیشتر بخوانید: چراغ جلو (هدلایت) خودرو

 

 تصدیق طراحی نیز یکی دیگر از مراحلی است که شما به این قطعات نیاز دارید. شما باید کل سیستم روشنایی را که با استفاده از مواد خاص ساخته شده است، روی هم سوار کنید تا بتواند از امکان مونتاژ آن‌ها مطمئن شوید و اطمینان یابید که تمام ویژگی‌ها و امکانات مورد نظر ممکن هستند. مرحله مهم دیگر در این زمینه هم همان بحث گواهینامه‌ها و آزمون‌ها است.

سیستم‌های روشنایی باید گواهینامه IP را دریافت کنند و باید بتوانند تست‌های ایمنی بسیاری را هم پاس کنند. به همین دلیل باید از قطعات پلاستیکی‌ای استفاده شود که از نظر دید کاملاً شفاف هستند. ما به سفارشی‌سازی هم اشاره کرده‌ایم.

 

تولید نمونه‌های سفارشی‌شده برای چراغ‌های جلوی خودرو با کمک قطعات شفاف

استفاده از قطعات پلاستیکی شفاف نوری به منظور سفارشی‌سازی خودرو، یکی از روش‌های راحت و آسان برای دستیابی به سیستم‌های منحصربفرد و با کیفیت روشنایی برای خودروهایی است که زمان سفارش آن‌ها کوتاه است. بسیاری از مشتاقان در حوزه خودرو از خدمات تولید با استفاده از نمونه‌سازی برای این کار استفاده می‌کند. اما برای آن‌که بتوان یک چراغ سفارشی خوب تولید کرد، باید چند مورد را بدانید.

چه چیزهایی باید داشته باشید؟

شما باید سیستم روشنایی فعلی یا ابعاد دقیق آن یا دست‌کم اطلاعات سه‌بعدی مربوط به آن (مدل یا اسکن سه‌بعدی آن) را داشته باشید. با استفاده از این اطلاعات می‌توانید مدل جدید خود را توسعه دهید. اگر الزامات خاص یا نقشه‌های مربوط را هم داشته باشید که بسیار عالی است.

چه قطعاتی را باید تولید کنید؟

قطعات اصلی در سیستم‌های روشنایی خودرو عبارتند از عدسی‌های نوری شفاف، دفلکتور (تغییردهنده مسیر) و اگر می‌خواهید که طراحی پیچیده داشته باشید، یک تعداد هادی نور.

هزینه مربوط به سفارشی‌سازی را برآورد کنید. همواره پیش از اقدام در مورد هزینه‌ها سؤال کنید، زیرا سفارشی‌سازی می‌تواند هزینه‌بر باشد.

 

انتخاب بهترین مواد برای نمونه‌های شفاف نوری

امروزه نمونه‌های شفاف نوری را از سه مدل پلاستیک می‌سازند: PC، ABS یا PMMA.

اولین ماده از بقیه مواد مستحکم‌تر است، اما فرآوری آن بسیار سخت است. به همین دلیل، از این ماده بیشتر برای مراحل بعدی در نمونه‌سازی و برای اجرای تست‌ها و تصدیق طراحی استفاده می‌شود.

ماشین‌کاری ABS و PMMA بسیار ساده‌تر است و می‌توان آن را به شکل‌های مختلف قالب‌گیری یا فرآوری نمود. به همین دلیل، از این مواد در اثبات نمونه یا برای مواردی استفاده می‌شود که نیازی به دریافت گواهینامه یا تست استحکام وجود ندارد. به عنوان مثالی از موارد کاربرد این مواد می‌توان به چراغ‌های داخلی یا مدل‌های سفارشی اشاره نمود.

 

چهار فرآیند اصلی برای تولید قطعات شفاف نوری

تولیدکنندگان نمونه‌های شفاف نوری از چهار فرآیند پایه برای تولید قطعات نوری خودرو استفاده می‌کنند. این فرآیندها عبارتند از چاپ سه‌بعدی، ریخته‌گری در خلأ، قالب‌های تزریقی و ماشین‌کاری سفارشی با CNC.

هر یک از این فرآیندها ویژگی‌های خاص خود را دارند، اما در نهایت خروجی همه این فرآیندها قطعات شفاف و با کیفیت و با شکل مورد نظر است. توجه داشته باشید که من به واژه شفاف اشاره کردم و نه شفاف از نظر دید. برای این‌که بتوانید کار را کامل کنید، باید یک گام دیگر را هم طی کنید که همان پرداخت سطح است.

این فرآیند بسیار دشوار است و گران از آب در می‌آید. تمامی موارد یادشده به تجهیزات و مهارت‌های خاص نیاز دارند. درست است که شما می‌توانید هر چیزی را با استفاده از پرینتر سه‌بعدی بر روی PMMA چاپ کنید، اما چیزی که به دست می‌آید، به آن‌چه باید حرفه‌ای باشد، نزدیک هم نیست.

 

چراغ خودرو

 

محدودیت‌های طراحی قطعات شفاف

طبیعتاً شما نمی‌توانید همان چیزی را بسازید که در تصور شما بوده است. حتی پرینترهای سه‌بعدی که می‌توانند هر شکلی را هم به وجود آورند، باز هم از نظر ناحیه چاپ محدودیت دارند. ماشین‌های CNC هم نمی‌توانند به عمق‌های زیاد یا قسمت‌های نازک دسترسی داشته باشند و ریخته‌گری هم مشکلات خاص خود را دارد و زایده‌هایی در قطعه ایجاد می‌شود.   

یکی از روش‌ها برای غلبه بر این مشکلات، این است که عدسی‌ها مونتاژ شوند. می‌توان این قطعات را از هم جدا کرد و سپس، با چسب به هم چسباند. اگر سازنده شما از چنین روشی استفاده می‌کند، بدون شک آن را بپذیرید. اگر قطعات به درستی انتخاب شده، فرآوری شده و به هم چسبانده شده باشند، این اتصالات اصلاً دیده هم نمی‌شوند.

 

دستیابی به فضای باز نور برای نمونه‌های سریع اجزای نوری

سخت‌ترین کاری که برای تولید قطعات روشنایی خودرو باید انجام داد، این است که از نظر دید شفاف باشند. چندین روش برای رسیدن به این هدف وجود دارد. یکی از روش‌های مرسوم در این زمینه برای پلاستیک‌های ABS یا PMMA استفاده از یک روش شیمیایی برای پولیش‌کاری است.

شما می‌توانید این قطعات را در استون یا ماده‌ای شبیه به آن غوطه‌ور سازید تا خلوص قطعات بیشتر شود. اما این کار کامل نخواهد بود و در عین حال، بعضی از موادی مانند PC از نظر شیمیایی فعال هم نیستند. بنابراین، باید این قطعات را با دست پولیش بزنید. این فرآیند یک فرآیند تولید زمانبر و پیچیده است، اما نتایجی عالی خواهد داشت.

 

نتیجه‌گیری

نمونه‌سازی سریع برای سیستم‌های روشنایی خودرو یکی از امور مهم به حساب می‌آید و به ویژه در دهه اخیر، با تولید خودروهای جدید و سفارشی‌سازی‌های انبوه، به روندی با اهمیت تبدیل شده است.

برای تهیه قطعات لوازم یدکی هیوندای و یا لوازم یدکی کیا میتوانید به صورت حضوری به آدرس درج شده در سایت مراجعه کنید و یا برای مشاوره تلفنی میتوانید با کارشناسان ما تماس حاصل کنید.

تمامی حقوق وب سایت متعلق به گروه پارتستان می باشد.

© 2018 PARTESTAN . ALL RIGHTS RESERVED