بیشتر مشکلات مرسوم در سیستم خنک‌کاری را می‌توان در سه دسته اصلی قرار داد که عبارتند از: سردشدن بیش از حد، دمای زیاد و سر و صدا. مشکل چهارمی هم وجود دارد که همان گرم‌شدن بیش از حد موتور داخلی است. این مشکلات را می‌توان از سوختن سوپاپ‌ها یا ساییدگی پیستون‌ها یا رینگ‌ها تشخیص داد که به واسطه داغ‌شدن بیش از حد قطعات داخلی رخ می‌دهند.

با استفاده از این راهنما می‌توانید اولین قدم را در شناسایی این مشکلات بردارید. برای شما توضیح می‌دهیم که چه مشکلی پیش آمده است.

مشکلاتی که به طور معمول در سیستم‌های خنک‌کاری به وجود می‌آیند، به شرح زیر است:

  1. کم‌شدن مایع خنک‌کاری یا عدم وجود آن به واسطه نشتی
  2. داغ‌شدن بیش از حد
  3. سردشدن بیش از حد
  4. عدم نمایش صحیح دما بر روی گیج
  5. سر و صدا
  6. یخ‌زدن مایع خنک‌کاری

1. عدم وجود مایع خنک‌کاری به واسطه نشتی

احتمال دارد که مایع خنک‌کاری از سیستم خنک‌کاری نشت کند. می‌توانید سیستم خنک‌کاری را چک کنید و نشت مایع به بیرون را در صورت وجود، مشاهده کنید.

در صورتی که از داخل هم نشتی وجود داشته باشد، قطرات مایع خنک‌کننده ممکن است به درون روغن موتور بریزند. این مشکل ممکن است به دلایل مختلفی به وجود آید که از آن جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد: خراب‌بودن آب‌بند، شل‌بودن سرسیلندر، ترک‌خوردن یا تاب‌برداشتن سرسیلندر یا ترک‌خوردن بلوک موتور.

اگر مقدار نشتی زیاد باشد، سطح روغن در کارتر بالا می‌آید. در صورتی که این نشتی در داخل موتور وجود داشته باشد، می‌تواند منجر به تولید بخارات سفید در گازهای خروجی اگزوز شود.

2. داغ‌شدن بیش از حد

داغ شدن بیش از حد موتور

داغ‌شدن بیش از حد، یکی از مشکلات اصلی است که در سیستم خنک‌کاری به وجود می‌آید. دلیل این مشکل هم کم‌شدن مقدار آب یا سیال خنک‌کاری در این سیستم است. در صورتی که سیال خنک‌کاری کم شود، موتور بیش از حد داغ می‌شود. داغ‌شدن بیش از اندازه ممکن است به دلیل عوامل بیرونی هم اتفاق بیفتد.

این داغ‌شدن می‌تواند دلایل دیگری هم داشته باشد که از آن جمله می‌توان به این موارد اشاره نمود: مسدودشدن رادیاتور یا مجاری آب، ریختن آب و لغزیدن روی تسمه، کارنکردن ترموستات، تأخیر در زمان اشتعال، زمان‌بندی نادرست در سوپاپ، اشتعال پیش از موعد، سفت‌بودن بیش از حد بلبرینگ‌ها، کم‌بودن بیش از حد سطح روغن موتور، مسدودشدن سیستم اگزوز و سایر موارد مشابه دیگر.

3. سردشدن بیش از حد

سرد کار کردن موتور

در صورتی که موتور با دمایی کمتر از دمای کاری نرمال آن کار کند، می‌گویند که موتور بیش از حد سرد شده است. این مشکل بیشتر در فصل زمستان به وجود می‌آید، زیرا گرمکن کار نمی‌کند. سردشدن بیش از حد ممکن است به این دلیل باشد که ترموستات خیلی زود باز می‌شود یا این‌که همواره باز می‌ماند. دلیل دیگر می‌تواند این باشد که شیر عبور باز می‌ماند و سیال خنک‌کننده از آن عبور می‌کند. ترموستات را معمولاً در داخل قسمت خروجی بالای موتور قرار می‌دهند. ترموستات را باز کرده، عیب‌های آن را بررسی و سپس، آن را تعمیر یا تعویض کنید.

سردشدن بیش از حد موتور ممکن است به دلایل زیر باشد:

  1. موتور توان کامل خود را دریافت نمی‌کند.
  2. خوردگی در سیلندر زیاد شده است.
  3. بازده گرمایی کم شده است و سوخت بیشتری هم مصرف می‌شود.
  4. روغن خروجی کم است و مقدار افت ناشی از اصطکاک سیال بیشتر شده است.

4.  عدم نمایش صحیح دما بر روی گیج

نمایشگردمای آب موتور

نمایشگر یا گیج دما که در پنل ابزار خودرو قرار دارد، ممکن است خراب شده و دمای درست را نشان ندهد. اگر این گیج خراب شده باشد، باید آن را تعویض یا تعمیر کرد. برای بررسی این مشکل می‌توانید دمای آب در بالای مخزن رادیاتور را با یک دماسنج اندازه گرفته و این عدد را با عددی که روی گیج نشان داده می‌شود، مقایسه کنید.

5. سر و صدا

سر و صدا در سیستم خنک‌کاری ممکن است به دلیل خشکی بلبرینگ‌ها، شل‌بودن پولی‌های روی شفت واترپمپ، شل‌بودن پروانه روی شفت یا قطعات زیادی در انتهای شفت باشد. در بعضی از واترپمپ‌ها نیز لازم است تا مقداری روغن به آب پمپ اضافه شود تا واترپمپ بدون سر و صدا کار کند.

6. یخ‌زدن مایع خنک‌کننده

آب درون سیستم خنک‌کاری ممکن است یخ بزند. مثلاً وقتی که خودرو در محلّی پارک می‌شود که دمای هوا کمتر از نقطه انجماد آب است، آب یخ می‌زند. این مسأله باعث می‌شود تا سیستم خنک‌کاری به طور کامل از کار بیفتد و صدمات جدی به قطعات مختلف این سیستم وارد شود. همواره توصیه می‌شود که پیش از کار کردن با خودرو، سیستم خنک‌کاری آن را از نظر آسیب‌های احتمالی بررسی کنید.

اگر سیال خنک‌کننده یخ زده باشد، ممکن است موتور در سرعت خلاص خود کار کند و دمای آن تا 200 درجه سانتیگراد هم برسد. در چنین حالتی، سیال خنک‌کننده بخار می‌شود. بنابراین، باید همواره سیستم را از این سیال پر کرد تا بتوان سیستم را تا بیشترین حد ممکن پر نگه داشت. تا زمانی که کل سیال در سیستم به چرخش در نیامده است، نباید با خودرو کار کرد.

جمع‌بندی مشکلات معمول در سیستم خنک‌کاری:

نشتی به بیرون

  1. شل‌شدن گیره‌های شیلنگ
  2. خراب‌شدن شیلنگ لاستیکی
  3. آسیب‌دیدن درزهای موجود در رادیاتور آب
  4. خوردگی بیش از حد در واترپمپ
  5. شل‌شدن درپوش‌های اصلی
  6. آسیب‌دیدن واشرجات
  7. نشتی در اتصالات هیتر یا درپوش‌ها
  8. نشتی در درپوش‌های گیج دمای آب

نشتی در داخل

  1. خراب‌شدن واشر سرسیلندر
  2. ترک‌خوردن دیواره سیلندر
  3. شل‌شدن پیچ سرسیلندر

کم‌شدن آب

  1. جوش‌آوردن
  2. نشتی به بیرون یا داخل
  3. مسدودشدن رادیاتور آب یا کارنکردن ترموستات

چرخش ضعیف

  1. مسدودی در سیستم
  2. کم‌بودن سیال خنک‌کننده
  3. کارنکردن واترپمپ
  4. شل‌شدن مهره‌های فن
  5. کارنکردن ترموستات

خوردگی

  1. عدم خلوص بیش از حد آب
  2. فلاش‌شدن نامنظم و تخلیه سیستم
  3. استفاده از مخلوط ضدیخ نامناسب

داغ‌شدن بیش از حد

  1. چرخش ضعیف به هر دلیل
  2. کثیف‌شدن روغن یا وجود آلودگی در سیستم
  3. مسدودشدن فن‌های رادیاتورآب
  4. درست کارنکردن سیستم احتراق
  5. زمان‌بندی نادرست در سوپاپ
  6. کم‌بودن سطح روغن
  7. سفت‌بودن موتور
  8. غلظت بیش از اندازه روغن موتور
  9. مسدودی در سیستم اگزوز
  10. کشندگی در ترمز

سردشدن بیش از حد

  1. خراب‌بودن ترموستات
  2. درست کارنکردن گیج دما

تمامی حقوق وب سایت متعلق به گروه پارتستان می باشد.

© 2018 PARTESTAN . ALL RIGHTS RESERVED