در این متن، برای تفهیم و درک بهتر، در برخی موارد بجای کلمه مجموعه ضربه‌گیر (استرات / strut) از کلمه کمک‌فنر استفاده خواهد شد. یک کمک‌فنر (استرات) یک بخش ساختاری است که معمولا در مهندسی، هواپیمایی، معماری و آناتومی یافت می شود. کمک‌فنر ها معمولا با استفاده از تراکم طولی کار می کنند اما ممکن است که در انقباضات نیز به کار آیند.

 

استرات

 

استرات در معماری و ساخت و ساز

استرات یک عبارت آشنا در تیربندی برای محافظت یا محکم کردن میله های سبک تر از ستون است. استرات ها به وفور در تیربندی سقف از یک تیرکش یا ستون اصلی در تیربندی طاق به کار گرفته می شوند. استرات ها را ممکن است به صورت عمودی یا خمیده (که به اریب یا زاویه دار معروفند) شاقول کنند و بسیاری مستقیم یا خمیده باشند. در بریتانیا، استرات ها را به عنوان قطعات سبک وزن استفاده می کنند: یک ستون اصلی تیر خرپشته را حمل می کند در حالی که یک استرات اصلی نه، ستون فرعی صفحه را حمل می کند اما استرات فرعی نه، یک ستون تاجی صفحه تاجی را حمل می کند اما استرات تاجی نه.

استرات بندی یا بلوک بندی بین تیرآهن های کف به استحکام سیستم کف کمک می کند.

استرات ها باعث حمایت رو به بیرون در جهت طولی خود می شوند، که می توان از آن در نگه داشتن دو عضو دیگر جدا از هم استفاده کرد، عملکردی مخالف عملکرد یک گره.

در لوله کشی، استرات ها از حرکت یک عضو در یک جهت مخصوص جلوگیری کرده در حالی که به آن اجازه می دهد در جهت دیگر حرکت کند.

کانال استرات ساخته شده از آهن، آلومینیوم یا پلاستیک تقویت شده با فیبر به کرات در صنعت ساختمان سازی استفاده شده و معمولا جهت نگهداری سینی کابل و دیگر سیستم های کابل کشی و لوله کشی استفاده می شوند.

 

استارت به کار رفته  در سازه

 

 استرات در هوانوردی

استرات ها و کابل های بست بندی در هواپیماهای اولیه به وفور جهت استحکام و مقاومت حتی برای شکل دهی ساختار اصلی هواپیما استفاده می شد. در طول دهه های 1920 و 1930، آن ها به دلیل جایگزین شدن با سازه های سگدست  کم مقاومت تر (آئرودینامیکی) از رونق افتادند. اکثر استرات های بست بندی هواپیماها به صورت متراکم توسط کابل هایی که بار کششی را تحمل می کنند، تحت بار می روند. استرات ها هنوز هم در هواپیماهای کوچک امروزی که کارکرد حداکثری خیلی مورد نیاز نیست، استفاده می شوند. معمولا آن ها در هواپیماهای تک بال و به عنوان کشش در طول پرواز استفاده می شوند.

از استرات ها همچنین به دلیل خواص سازه ای آن ها در متصل کردن موتورها به همدیگر، سیستم فرود و دیگر موارد استفاده شده است. پایه های روغنی جمع شونده سیستم فرود را هنوز اولئو می نامند.

 

استرات در هواپیما

 

استرات در خودروها

به عنوان بخشی از شاسی اتومبیل، کمک‌فنرها (استرات ها) می توانند بست هایی غیرفعال در شاسی بوده یا اجزای فعال سیستم تعلیق باشند. مثال یک سیستم فعال طراحی فنر مارپیج در تعلیق خودرو است. فنرمارپیچ شامل یک کمک فنر در داخل و فنر به دور آن به عنوان یک سیستم واحد می باشد.

نوع معمول کمک‌فنر تعلیق خودرو در اتومبیل مدل مک فرسون است. کمک‌فنرهای مک‌فرسون معمولا توسط خودروسازان به شکل 4 قطعه پیش مونتاژ کامل خریداری می شوند. این قطعات را می توان بر روی بدنه خودرو به عنوان قسمتی از عملیات مونتاژ خودروساز نصب نمود. یک استرات مک فرسون عملکرد اولیه یک کمک فنر (به عنوان جاذب) را با توانایی تحمل بارهای جانبی خارج از محور تراکم، تا حدودی شبیه به سیستم تعلیق پایه کشویی، مخلوط کرده و بنابراین نیاز به استفاده از یک بازوی بالای تعلیق را از بین می برد. این بدان معناست که یک استرات باید طراحی نیرومندتری با نقاط بارگذاری در میان آن برای تحمل چنین بارهایی داشته باشد.

نوع دیگری از استرات های استفاده شده در سیستم تعلیق، استرات بادی است که با ترکیب یک کمک فنر و فنر بادی ساخته شده و می توان آن را همانند قطعه فنر مارپیچ طراحی کرد. این نوع استرات در اکثر انواع سیستم های تعلیق شامل اکسل و مک فرسون وجود دارد.

استرات های مربوط به حمل و نقل در کاربردهای "شرایط تحت بار" از سیستم تعلیق های مربوط به آزادراه تا خارج از جاده تا کاپوت ماشین و پنجره ها تا حامل های بال هواپیماها استفاده می شوند. در مواردی که نشیمنگاه استرات به عنوان یک لولای چرخنده باشند. اکثر استرات ها شامل یک یاتاقان هستند.برای چنین استرات هایی، یاتاقان قطعه استهلاکی محسوب می شود، زیرا تحت اثر دائم ارتعاشات هستند و شرایط آن ها بازتاب دهنده تنظیم چرخ و فرمان پذیری است. در سیستم تعلیق خودروها، استرات ها معمولأ ترکیب فنر لول بیرونی و کمک فنر داخلی هستند. از دیگر راه ها به جز استفاده از فنر لول  برای تحمل بار تراکمی می توان به ساپورت از طریق گاز تحت فشار نیتروژن عمل کننده ماد فنر و ساپورت صلب که نه تراکم/انبساط طولی را تحمل می کند نه جاذب ضربه است، استفاده کرد.

استرات ها لزوما در خودروهایی که فنرها و کمک فنرها هنگامی که وزنی روی ضربه ها نیست جدا هستند، مورد نیاز نیستند. همچنین تعدادی از خودروها با امکان داشتن فقط یک جفت از استرات ها بر روی چرخ در حالی که جفت دیگر از یک دسته فنر و کمک فنر دیگری استفاده می کنند، وجود دارند. این جفت تکی از استرات ها اکثرا همیشه مک فرسون هستند. این انتخاب ها به دلایل مختلفی از جمله بالانس هزینه اولیه، کارایی و دیگر دلایل بستگی دارد. بعضی از خودروها از یک سیستم تعلیق جناقی جفت که فقط از کمک فنر استفاده می-کند بهره می برند. به نظر می رسد که بیشتر خودروهای اسپرت از این شیوه استفاده کنند اگرچه پورشه 911 از استرات های قدیمی استفاده می کند.

 

استرات در خودرو

 

تاریخچه استرات 

استرات ها در سال 1970 تولید شد که خودروسازان به جای خودروهای بزرگ دیفرانسیل عقب شروع به تولید خودروهای با صرفه تره دیفرانسیل جلو کردند. کل سیستم تعلیق مطابق با پاسخگویی به طراحی جدید خودروها تغییر کرد. طراحی جدید خودروها فضای کمی برای سیستم های قدیمی که به سیستم های تعلیق بازو کوتاه/ بازو بلند معرف بودند، داشت. این باعث شد که سیستم مک فرسون به عنوان استانداردی جدید برای خودروهای دیفرانسیل عقب و جلو معرفی شوند. سیستم مک فرسون مانند مدل های قبلی نیازی به بازوی کنترل بالایی، بوش یا شفت لولایی ندارد.

 

استرات در خودروی قدیمی

 

نگهداری از استرات

استرات ها علاوه بر بسیاری مزایای دیگر باعث تنظیم سیستم تعلیق شما می شود. به منظور بررسی احتمال معیوب بودن استرات ها به سادگی به سمت هر چرخ رفته و شروع به بالا و پایین کردن ماشین کنید. هنگامی که ماشین پایین کشیده می شود، اجازه دهید که به سر جای خود برگردد اگر حرکت رفت و برگشت ادامه داشت به فکر تعویض قطعه باشید. شما همچنین می توانید برای نشتی کمک فنر خود را چک کنید. استرات معیوب منجر به مشکلاتی نظیر شکستن چرخ، خوردگی لاستیک، آسیب به سیستم فرمان، شسکته شدن فنرها، شکسته شدن مفصل ها و دیگر مشکلات در سیستم تعلیق شما خواهد شد. تمامی این موارد را درصورت رانندگی با استرات های معیوب در ذهن داشته باشید.

 

مجموعه پارتستان ارائه دهنده انواع لوازم یدکی هیوندای،لوازم یدکی کیا و دیگر خودروها است اگر که در مورد لوازم یدکی خودروی خود و یا برای تهیه آن سوالی دارید میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

تمامی حقوق وب سایت متعلق به گروه پارتستان می باشد.

© 2018 PARTESTAN . ALL RIGHTS RESERVED