خودرو یک وسیله نقلیه موتوری است که از آن برای سفر یا حمل و نقل استفاده می‌شود. به بیان دیگر، می‌توانیم بگوییم که خودرو وسیله‌ای است که بر روی جاده حرکت می‌کند، بین یک تا هشت سرنشین را در خود جای می‌دهد، چهار چرخ دارد و بیشتر برای حمل و نقل مسافر و نه کالا، از آن استفاده می‌شود.

در سال 1886، اولین ثبت اختراع خودرو مربوط به بنز بود؛ این خودرو در واقع به صورت یک واگن موتوری بود که توسط یک مخترع آلمانی به نام کارل بنز اختراع شده بود. خودروها معمولاً دارای کنترل‌های خاص خود به منظور رانندگی، پارک‌کردن، راحتی مسافرین و همچنین، دارای انواع و اقسام چراغ و روشنایی هستند.

به مرور زمان و طی سال‌ها، امکانات و وسایل کنترلی دیگری هم به خودروها اضافه شده است. این مسأله باعث شده تا خودروها پیچیده‌تر از گذشته شوند، اما در عین حال ایمن‌تر شده و کار با آن‌ها نیز ساده‌تر شده است.

دوربین‌ نمای عقب (دنده‌عقب)، سیستم‌های تهویه مطبوع، سیستم‌ ناوبری خودرو و وسایل سرگرمی داخل خودرو، کنترل تهویه، آینه‌های مختلف و بسیاری از چیزهای دیگر از جمله امکاناتی هستند که امروزه در خودروها وجود دارند. در این مقاله قصد داریم تا در خصوص این امکانات صحبت کنیم. خب، بیایید با هم بخش‌هایی از قسمت‌های داخلی خودرو را یک به یک مرور کنیم.

 

اجزای داخلی خودرو

بعضی از اجزای داخلی خودرو عبارتند از:

  1. فرمان
  2. سرعت‌سنج (کیلومترشمار) یا گیج سوخت
  3. نمایشگر چراغ راهنما
  4. سیستم تهویه مطبوع
  5. آینه بغل
  6. آینه دید عقب
  7. سیستم صوتی خودرو
  8. فلاشرهای اضطراری
  9. داشبورد
  10. ایربگ
  11. پدال کلاچ
  12. پدال ترمز
  13. پدال گاز
  14. شیشه برقی یا کنترل قفل درب‌ها
  15. سیستم انتقال یا دسته دنده
  16. کنترل تهویه
  17. نگهدارنده فنجان یا نوشیدنی
  18. دسته ترمز دستی
  19. کفی زیر پا
  20. صندلی و کمربند

 

1-    فرمان خودرو

 

فرمان خودرو

 

فرمان، نوعی کنترل هدایت است که در خودرو یا وسایل نقلیه‌ خودرویی از آن استفاده می‌شود. به فرمان، چرخ فرمان یا قربیلک فرمان هم گفته می‌شود. فرمان، بخشی از سیستم هدایت خودرو است که راننده آن را کنترل می‌کند. مابقی قسمت‌های سیستم هدایت به دستورات ورودی از سوی راننده واکنش نشان می‌دهند.

هدایت خودرو با استفاده از تماس مکانیکی با فرمان یا پینیون دنده و شانه‌ای، فرمان برقی هیدرولیکی در برخی از خودروهای امروزی با استفاده از موتوری‌های کنترل‌شونده توسط کامپیوتر که به آن توان برق گفته می‌شود، انجام می‌شود. بر روی فرمان، معمولاً یک بوق هم قرار می‌گیرد که صدای شنیداری تولید می‌کند. راننده با بوق‌زدن می‌تواند خودروهای اطراف یا افراد پیاده را خبردار کند.

 

2-    سرعت‌سنج (کیلومترشمار) و گیج سوخت

 

سرعت‌سنج (کیلومترشمار) و گیج سوخت

 

کیلومترشمار وسیله‌ای است که سرعت خودرو را اندازه‌گیری کرده و نمایش می‌دهد. گیج سوخت (بنزین) نیز مقدار سوخت موجود در باک را نمایش می‌دهد. این وسایل برای خودروهای موتوری بسیار مفید و مناسب هستند. استفاده از این وسایل در همان ابتدای قرن بیستم، کم‌کم به صورت وسایل استاندارد مطرح شد.

 

3-    نمایشگر چراغ راهنما

 

نمایشگر چراغ راهنما

 

در چهار گوشه خودرو، چراغ‌های راهنما تعبیه می‌شود. بر روی صفحه کیلومتر خودرو نیز چراغ‌هایی وجود دارد که معمولاً به رنگ سبز هستند و جهت دور زدن خودرو را نمایش می‌دهند.

در بعضی از خودروها دسته راهنما در سمت چپ فرمان قرار گرفته است. در صورتی که دسته به سمت بالا زده شود، نشان می‌دهد که راننده قصد دارد تا به سمت راست بپیچد و اگر راننده دسته را به سمت پایین فشار دهد، به معنای آن است که می‌خواهد به سمت چپ بپیچد.

 

4-    سیستم تهویه مطبوع

 

سیستم تهویه مطبوع

 

امروزه بیشتر خودروها مجهز به سیستم گردش هوا هستند که به آن سیستم تهویه مطبوع هم گفته می‌شود. این سیستم معمولاً به دو صورت است.

در روش چرخش هوا، سیستم تهویه مطبوع، هوا را در داخل اتاق خودرو می‌چرخاند تا آن را خنک کند. در روش هوای تازه، با بازکردن مجرای هوا در جلوی خودرو می‌توان هوای بیرون را به داخل اتاق آورد. هر یک از این روش‌ها دارای مزایا و معایب خاص خود هستند.

 

5-    آینه بغل

 

آینه بغل

 

آینه بغل، آینه‌ای است که در بیرون خودرو نصب می‌شود. راننده می‌تواند فضای پیرامون خودرو، عقب خودرو و طرفین خودرو را در این آینه‌ها ببیند. به این آینه‌ها، آینه بالی هم گفته می‌شود.

آینه‌های بغل را می‌توان به صورت دستی یا از راه دور در جهت‌های افقی و عمودی حرکت داد تا راننده، بسته به قد خود و محل خود در صندلی بتواند بهترین دید ممکن را برای خود ایجاد کند.

 

6-    آینه دید عقب (آینه وسط)

 

آینه دید عقب (آینه وسط)

 

این آینه هم یکی از اجزای داخل خودرو است که راننده می‌تواند پشت سر خود را در آن ببیند. در بعضی از کامیون‌ها، موتورسیکلت‌ها یا دوچرخه‌ها، یک یا چند آینه بغل هم در کنار آینه عقب نصب می‌کنند تا دید بهتری به دست آید.

 

7-    سیستم صوتی

 

سیستم صوتی

 

سیستم صوتی خودرو نیز یکی از اجزای مهم داخل خودرو است که هم برای سرنشینان سرگرمی ایجاد می‌کند و هم اطلاعاتی را به آن‌ها ارائه می‌نماید. در اوایل دهه 1950، این سیستم فقط به صورت یک رادیوی AM ساده بود.

با پیشرفت فناوری، کم‌کم سیستم‌های صوتی به رادیوی FM، پخش‌های نوار کاستی با 8 آهنگ، ضبط نوار کاستی، دستگاه‌های ضبط صوت، پخش CD، پخش DVD، پخش Blue-ray، سیستم‌های ناوبری و کنترلرهای هوشمندی مانند CarPlay و Android Auto تبدیل شدند.

 

8-    فلاشرهای اضطراری

 

فلاشرهای اضطراری

 

فلاشرهای اضطراری یک سری چراغ‌های هشدار قابل دیدن هستند که بر روی خودرو نصب می‌شوند. وقتی که راننده دکمه یا سوئیچ چراغ خطر را فشار می‌دهد، این چراغ‌ها فعال می‌شوند.

وقتی که رانندگان خودروهای دیگر این چراغ‌های چشمک‌زن را می‌بینند، متوجه می‌شوند که شما در یک موقعیت اضطراری قرار گرفته‌اید. وقتی که خودروی خود را کنار جاده پارک می‌کنید هم می‌توانید این چراغ‌ها را روشن کنید. وقتی که شما فلاشر اضطراری را روشن می‌کنید، تمام چراغ‌های راهنما با همدیگر چشمک می‌زنند.

 

9-    داشبورد یا جعبه داشبورد

 

داشبورد یا جعبه داشبورد

 

این محفظه، قسمتی است که در داشبورد جلوی خودرو تعبیه شده است و می‌توان چیزهای مختلفی را در آن قرار داد. این جعبه در بالای پای سرنشین جلوی خودرو قرار دارد.

داشبورد را جعبه دستکش هم می‌نامند. نام این جعبه ریشه در زمانی دارد که از این محفظه به عنوان جایی برای نگهداری دستکش راننده استفاده می‌شده است. به ندرت این جعبه‌ها را در جلو و نزدیک راننده درست می‌کنند.

 

10- ایربگ

 

ایربگ

 

ایربگ نیز یکی از اجزای داخلی خودرو است و به صورتی طراحی شده است که در زمان بروز تصادف، به سرعت باد می‌شود و بعد هم به سرعت خالی می‌شود. این سیستم از یک سری بالش ایربگ، یک کیسه انعطاف‌پذیر، یک ماژول برای بادکردن و یک سنسور ضربه تشکیل شده است.

هدف از استفاده از ایربگ این است که در صورت بروز تصادف، یک بالشتک نرم در جلوی سرنشینان ایجاد شده و از جان آن‌ها محافظت شود. وجود ایربگ در داخل خودرو باعث می‌شود تا در صورت بروز تصادف، آسیب‌های کمتری به سرنشینان و اتاقک داخل خودرو وارد شود.

 

11- پدال کلاچ

 

پدال کلاچ، پدال ترمز و پدال گاز

 

اگر با خودرو رانندگی کرده باشید، با کلاچ خودرو آشنایی دارید. پدال کلاچ فقط در خودروهای دنده دستی (غیراتوماتیک) وجود دارد. این پدال در پایین و در سمت چپ پدال ترمز قرار گرفته است.

وقتی که راننده این پدال را فشار می‌دهد، کلاچ گرفته می‌شود و دیگر، هیچ نیرویی از موتور به سیستم انتقال خودرو منتقل نمی‌شود. وقتی که پدال آزاد می‌شود، نیرو به سیستم انتقال اعمال می‌شود.

 

12-  پدال ترمز

در خودروهای امروزی، سیستم ترمز توسط یک پدال کنترل می‌شود. این پدال در پایین و در سمت چپ پدال گاز قرار گرفته است.

وقتی که راننده این پدال را فشار می‌دهد، ترمز گرفته می‌شود. بدین ترتیب، سرعت خودرو کم شده یا به طور کامل متوقف می‌شود. شما باید از پای درست خود برای اعمال نیرو به پدال ترمز استفاده کنید تا بتوانید ترمز بگیرید.

 

13-  پدال گاز

پدال شتاب خودرو که به آن پدال گاز هم گفته می‌شود، در پایین و در سمت راست قرار گرفته است. با استفاده از این پدال، مقدار گازی که به موتور وارد می‌شود، کنترل می‌شود. بدین ترتیب، با استفاده از این پدال می‌توان سرعت خودرو را کنترل کرد. زمانی که خودروی شما در حال شتاب گرفتن است، پدال گاز را به آرامی فشار دهید.

 

14-  شیشه برقی و کنترل‌های قفل درب‌ها

 

شیشه برقی و کنترل‌های قفل درب‌ها

 

شیشه‌های خودرویی که بتوان آن‌ها را با یک سری دکمه بالا و پایین برد را شیشه‌های برقی می‌نامند. شیشه‌های برقی برای اولین بار در سال 1941 توسط شرکت فورد موتورز ابداع شده‌اند.

از شیشه‌های برقی برای اولین بار در خودروهای Lincoln Custom و Packard Custom Super 180 استفاده شده است. شیشه‌های برقی جایگزین دسته‌های سنتی برای شیشه شده‌اند.

 

15-  سیستم انتقال یا دسته دنده (سردنده)

 

سیستم انتقال قدرت، سردنده و دسته دنده

 

خودروهایی که انتقال قدرت در آن‌ها به صورت دستی انجام می‌شود، دارای دسته دنده هستند. در این خودروها، راننده برای شتاب‌دادن به خودرو یا کم‌کردن سرعت خودرو از یک دسته دنده برای تعویض دنده استفاده می‌کند. این دسته دنده در وسط کنسول خودرو قرار گرفته است. با استفاده از یک اتصال، این دسته به سیستم انتقال متصل می‌شود.

 

16-  کنترل‌های تهویه

 

کنترل تهویه مطبوع

 

یک پنل برای راننده تعبیه شده است که با استفاده از آن می‌تواند حالت گرمایش یا سرمایش درون خودرو را کنترل کند. دمنده تهویه، هوای سرد را از A/C و هوای گرم را از مایع خنک‌کننده موتور گرفته و آن را از طریق یک سری دریچه تهویه به درون اتاق هدایت می‌کند. این دریچه‌ها در مکان‌های مناسبی در درون اتاق خودرو تعبیه شده‌اند.

 

17-  نگهدارنده فنجان یا ظرف نوشیدنی

 

نگهدارنده فنجان یا ظرف نوشیدنی

 

نگهدارنده فنجان یا ظرف نوشیدنی، وسیله‌ای است که از آن به عنوان میز رستوران خودرو یا نگهدارنده ظرف نوشیدنی در هنگام سفر استفاده می‌شود. این وسیله ممکن است در درون خودرو یا درون صندلی‌ها یا بر روی دیواره هواپیما، کشتی، اتوبوس یا قطارها تعبیه شده باشد.

 

18-  ترمز دستی یا ترمز اضطراری یا ترمز پارک

 

ترمز دستی یا ترمز اضطراری یا ترمز پارک

 

ترمز دستی یا ترمز پارک به عنوان یک ترمز فوری عمل می‌کند و در وسط کنسول خودرو قرار می‌گیرد.

این ترمز به یک ترمز دو چرخی وصل شده و پس از آن نیز به یک ساز و کار کششی متصل می‌شود. وقتی که خودرو پارک می‌شود، راننده ترمز دستی را می‌کشد تا خودرو به سمت جلو یا عقب حرکت نکند.

 

19-  کفی زیرپا (کفپایی)

 

کفپایی خودرو

 

گرد و خاک‌هایی که به کف کفش ما می‌چسبند، ممکن است در فضای خودرو نیز پخش شوند و یک محیط آلوده و غیربهداشتی را برای ما به وجود آورند که در آن نفس هم می‌کشیم. با استفاده از کفپایی می‌توان از جمع‌شدن گرد و خاک و آب در درون اتاق خودرو جلوگیری کرد.

 

20-  صندلی و کمربندهای صندلی

 

ضندلی خودرو و کمربند صندلی خودرو

 

در داخل اتاق خودرو، تعدادی صندلی برای راننده و برای سرنشینان و همچنین، تعدادی کمربند تعبیه شده است. شخصی که خودرو را می‌راند، در صندلی راننده می‌نشیند. صندلی سرنشین نیز در کنار صندلی راننده قرار می‌گیرد که مسافر در آن می‌نشیند.

کمربند صندلی، یک وسیله ایمنی خودرو است که در صورت بروز تصادف یا در صورت توقف ناگهانی خودرو، از سرنشینان داخل خودرو حفاظت به عمل می‌آورد.

 

برای تهیه و اطلاع از قیمت انواع لوازم یدکی هیوندای و لوازم یدکی کیا میتوانید با کارشناسان ما در بخش تماس با ما تماس حاصل فرمایید.

 

تمامی حقوق وب سایت متعلق به گروه پارتستان می باشد.

© 2018 PARTESTAN . ALL RIGHTS RESERVED