سیستم حفظ خودکار خط (ALKS)، یک الزام قانونی از سوی UN-ECE است که رانندگی سطح 3 با سرعت تا 60 km/h را در جاده‌های مخصوص به آن فراهم نموده است. این قانون از برخی برخوردها  جلوگیری کرده و برخی از مفاهیم را تعریف می‌کند:

ریسک برخورد قریب‌الوقوع وضعیت یا رویدادی را تشریح می‌نماید که منجر به برخورد وسیله نقلیه با یکی دیگر از کاربران جاده یا مانعی بر روی آن می‌شود که در صورتی که ترمزی با سرعتی کمتر از 5 m/s گرفته شود، نمی‌توان از این برخورد جلوگیری نمود.

 

 قوانین پیشگیرانه مرتبط برای تأیید وسایل نقلیه از نظر سیستم‌های خودکار برای حفظ خط

  • مانور اضطراری (EM) مانوری است که در صورت وجود ریسک یک برخورد قریب‌الوقوع توسط سیستم انجام می‌شود و هدف از آن نیز جلوگیری از برخورد یا کاهش احتمال این برخورد است.
  • در صورتی که این سیستم فعال شده باشد، هیچ برخوردی که قابل پیش‌بینی و پیشگیری باشد، رخ نخواهد داد. در صورتی که بتوان بدون حادث‌شدن یک برخورد دیگر، از یک برخورد به صورت امن جلوگیری نمود، باید از چنین برخوردی پیشگیری کرد. در صورتی که یک خودرو در شرایطی قرار گیرد که در معرض یک برخورد قابل تشخیص قرار داشته باشد، باید خودرو را متوقف نمود.
  • در صورتی که این سیستم فعال باشد، باید بتواند فاصله خودرو نسبت به خودروی جلویی خود را تشخیص دهد. سیستم باید سرعت خودرو را به گونه‌ای تنظیم نماید که از برخورد جلوگیری شود.
  • سیستم باید بتواند از برخورد با عابر پیاده‌ای که در جلوی خودرو دیده می‌شود، جلوگیری کند.
  • این سند، فرآیند استخراجی را تبیین می‌‌نماید که بر اساس آن، شرایطی تعریف می‌شود که در آن‌ها سیستم‌های خودکار حفظ خط (ALKS) از برخورد جلوگیری می‌کنند.
  • رهنمودهایی در خصوص سناریوهای بحرانی مزاحمت در ترافیک برای ALKS

 

سیستم جلوگیری از برخورد

 

محدودیت‌ها و مسائل ایمنی NTSB 

ارتباطات NTSB بیان می‌دارد که برخی از سیستم‌های کمکی برای جلوگیری از برخورد می‌توانند تضعیف‌گرهای آسیب در برخورد را نیز تشخیص دهند. بنابراین، خودروها ممکن است به سمت تضعیف‌گرهای تصادف حرکت کنند. NTSB فرض می‌کند که این قابلیت باید در خودروهای خودران ایمن باشد تا بتواند خطرات بالقوه را تشخیص داده و راننده را از این خطرات بالقوه آگاه ساخته و به او هشدار دهد.

 

سیستم AEB و استفاده از آن توسط سازندگان خودرو

فروشندگان بسیاری هستند که سیستم‌های AEB را در اختیار سازندگان خودروها قرار می‌دهند. بازار سیستم‌های AEB خودرو در سطح جهان صرفاً شامل تعداد محدودی شرکت است که اجزا یا سیستم‌های AEB خاصی را ارائه می‌‌نمایند. به عنوان مثال، فروشندگان و تأمین‌کنندگان اصلی برای سیستم‌های رادار عبارتند از: بوش، دلفی، دنسو، TRW و کانتیننتال. سازندگان خودرو ممکن است این سیستم‌ها را با نام‌های مختلفی بر روی خودروهای تولیدی خود قرار دهند تا تلاش‌های بازاریابی آن‌ها متمایز شود. برخی از خودروسازان خاص ممکن است سیستم‌ها و سنسورهای خود را از چندین تامین‌کننده تهیه کنند.

در کشورهایی مانند انگلستان، یک چهارم از خودروهای جدید ممکن است مجهز به نوعی سیستم AEB باشند؛ اما تنها یک درصد از خودروهایی که پیش از این فروخته شده‌اند، مجهز به چنین سیستم‌هایی هستند.

 

سیستم AEB

 

1- آئودی

در سیستم خودمختار ترمز اضطراری “pre sense” از یک رادار دوقلو و سنسورهای دوربین تک‌سلولی استفاده می‌شود. این سیستم  بر روی خودروی آئودی A8  مدل سال 2011 به کار گرفته شده است. سیستم “pre sense plus” در چهار مرحله مختلف کار می‌کند. در مرحله اول، این سیستم نسبت به یک تصادف قریب‌الوقوع هشدار می‌دهد، چراغ‌های هشدار خطر را فعال می‌سازد، پنجره‌ها و سان‌روف را می‌بندد و کمربندهای جلو را سفت می‌کند. پس از اعلام هشدار، چراغ ترمز روشن می‌شود تا توجه راننده را به خود جلب کند. در سومین مرحله، ترمز خودکار با شتابی برابر با 3 m/s2 (9.8 ft/s2) فعال می‌شود. در مرحله چهارم، شتاب ترمز تا 5 m/s2 (16.4 ft/s2) افزایش می‌یابد تا این‌که ترمز به طور کامل گرفته می‌شود. این کار تقریباً چیزی در حدود نیم ثانیه پیش از برخورد انجام می‌شود. سیستم “Pre sense rear” همچنین به منظور کاهش پیامدهای ناشی از برخورد از عقب طراحی شده است. سان‌روف و پنجره‌ها بسته می‌شوند و کمربندها نیز برای برخورد آماده می‌شوند. صندلی‌ها نیز به جلو می‌روند تا از سرنشینان خودرو حفاظت کنند. در سال 2015 یک سیستم «کمکی جلوگیری» معرفی شد. این سیستم در هدایت فرمان مداخله می‌نماید تا به راننده کمک کند که به مانع برخورد نکند. در صورتی که تصادف رخ دهد، سیستم «کمک به دورزدن» ترافیک روبرو را در چرخش به سمت چپ با سرعت کم پایش می‌کند. در وضعیت‌های بحرانی، ترمز خودرو را هم فعال می‌نماید. در سیستم «کمکی برای ترمز چندبرخوردی» از مانورهای کنترل‌شده برای ترمز در حین تصادفات استفاده می‌شود تا به راننده کمک شود. هر دوی این سیستم‌ها در خودروی نسل دوم Q7 معرفی شده‌اند.

 

آئودی

 

BMW -2

در سال 2012، شرکت BMW دو سیستم را بر روی مدل‌های سری 7 خود معرفی نمود. سیستم «حفاظت فعال» تصادفات قریب‌الوقوع را تشخص داده و کمربندهای ایمنی را سفت می‌کند، پنجره‌ها و سانروف را می‌بندد، صندلی‌های خوابیده را به حالت صاف در می‌آورد و ترمز پس از حادثه را فعال می‌کند. سیستم تشخیص خواب‌آلودگی راننده نیز به راننده هشدار می‌دهد که قبل از ادامه رانندگی، کمی استراحت کند. در سیستم «کمک‌راننده فعال» سیستم‌های هشدار برای انحراف از خط، حفاظت از عابران پیاده و کاهش برخورد در شهر در ترکیب با هم مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

در سال 2013، سیستم «کمک راننده پلاس» بر روی بیشتر مدل‌ها قرار گرفت. در این سیستم، دوربین‌های دید جلو، هشدار برای انحراف از خط مسیر و در برخی از موارد، سنسورهای رادار جلو نیز با هم ترکیب شده بودند تا خودروهای جلویی را تشخیص دهند. در صورتی که راننده نسبت به هشدار برای برخورد احتمالی، واکنشی از خود نشان ندهد، این سیستم کم‌کم ترمز را فشار می‌دهد و در صورت لزوم بیشترین شتاب کاهشی را برای خودرو اعمال می‌نماید. در صورتی که تصادف رخ دهد، این سیستم خودرو را به حالت توقف در می‌آورد. در نسخه‌های بعدی و پیشرفته‌تر، سیستم کروز کنترل خودکار نیز بهبود یافته بود. در این نسخه‌ها، سیستم رادار با تشخیص دوربین برای وضعیت‌های مه‌آلود، باران و وضعیت‌هایی که کارکرد معمول دوربین نمی‌تواند خوب باشد، با هم ترکیب شده بودند.

 

BMV

 

3- فورد

 از سال 2012 به بعد، سیستم Ford Focus, Active City Stop بر روی مدل‌های برتر تیتانیوم و به صورت آپشن بر روی مدل‌های Sports Executive Pack قرار گرفت. در این مدل‌ها، دوربین‌ها، رادارها و لیدارهایی بر روی شیشه جلوی خودرو نصب می‌شدند تا بتوانند جاده پیش روی خودرو را پایش کنند. این سیستم هشداری را به راننده نمی‌داد، اما می‌توانست از تصادفی که در سرعت‌های بین 3.6 and 30 km/h (2.2 and 18.6 mph) رخ دهد، پیشگیری کند. این محدوده سرعت بعداً به مقدار 50 km/h (31 mph) افزایش داده شد و از آن در تمامی مدل‌های دیگری مانند Trend، Sport، تیتانیوم، ST و RS (تنها نسخه محدود) استفاده شد.

 

سیستم هشدار برای برخورد و پشتیبانی ترمز

سیستم هشدار برای برخورد و پشتیبانی ترمز بر روی یک خودروی Lincoln MKS مدل سال 2009

 

4- جنرال موتورز

سیستم هشدار برخورد جنرال موتورز بر روی مدل شاسی‌بلند این شرکت یعنی GMC Terrain در سال 2012 معرفی شد. در این سیستم، از یک دوربین برای تشخیص و هشدار برای حالت‌هایی استفاده می‌شد که یک خودرو در جلوی خودروی مورد نظر قرار می‌گرفت یا این‌که خودرو از مسیر خط خود منحرف می‌شد. در خودروی شورلت ایمپالا مدل سال 2014، یک ترمز برای تصادفات قریب‌الوقوع مبتنی بر رادار و دوربین تعبیه شده بود (فناوری رادار می‌تواند یک تهدید بالقوه برای تصادف را تشخیص داده و به راننده هشدار دهد. در صورتی که راننده با سرعت کافی از خود واکنشی نشان ندهد، این سیستم وارد عمل می‌شود و ترمز می‌زند تا از تصادف جلوگیری کند). سیستم هشدار برای برخورد از جلو، هشدار برای انحراف از خط، هشدار برای نقطه کور جانبی (در این سیستم، از سنسورهای رادار در هر دو طرف خودرو استفاده می‌شود). سیستم، به دنبال خودروهایی «می‌گردد» که در ناحیه کور ایمپالا قرار دارند و در صورتی که این خودروها در نواحی یادشده حضور داشته باشند، حضور آن‌ها را با چراغ‌های LED تعبیه‌شده بر روی آینه خودرو نشان می‌دهد. در صورتی که در پشت خودرو هم عبور و مروری وجود داشته باشد، به راننده هشدار داده می‌شود.

 

5- هوندا

2003: شرکت هوندا یک سیستم ترمز خودمختار (سیستم‌های ترمز خودکار برای کاهش برخورد CMBS که ابتدا CMS بود) برای جلوگیری از تصادف از جلو بر روی مدل Inspire خود و بعداً بر روی مدل آکورا خود قرار داد. در این سیستم از فناوری رادار برای پایش وضعیت جلو استفاده شده است. همچنین در صورتی که پس از هشدار سیستم و سفت‌شدن کمربندها، راننده به خوبی واکنش نشان ندهد، خود سیستم ترمز را فعال می‌سازد. سیستم هوندا اولین سیستم تولید انبوهی بود که در آن، از ترمز خودکار استفاده شده بود. در سیستم سال 2003 هوندا، یک سیستم «پیش‌کشنده الکترونیکی» هم وجود داشت که با موتورهای الکتریکی روی کمربندها به همراه سیستم CMBS کار می‌کرد. زمانی که این سیستم فعال می‌شود، CMBS سه مرحله هشدار می‌دهد. اولین مرحله هشدار شامل هشدارهای صوتی و تصویری برای ترمز است. در صورتی که راننده توجهی به این هشدارها نکند، دومین مرحله آن است که سیستم دو تا سه مرتبه یک نیروی اضافی به کمربند وارد می‌کند تا توجه راننده را جلب کند. در مرحله سوم، یعنی زمانی که سیستم تشخیص دهد که ناگزیر برخوردی در پیش است، کمربندها را به طور کامل محکم می‌کند تا محافظت بیشتری به وجود آورد. همچنین ترمز خودکار اعمال می‌شود تا وخامت اثرات برخوردِ پیش رو کمتر شود. سیستم پیش‌کشش کمربندها نیز به کار می‌افتد تا زمانی که ترمز اعمال می‌شود و سیستم کمکی ترمز هم اعمال می‌شود، کمربند ایمنی نیز سفت‌تر باشند.

 

هوندا

 

6- مرسدس بنز

سال 2002: سیستم  “Pre-Safe” شرکت مرسدس در نمایشگاه موتور پاریس در سال 2003 بر روی خودروهای مدل کلاس S به نمایش گذاشته شد. این سیستم با استفاده از سنسورهای الکترونیکی برای کنترل پایداری به منظور اندازه‌گیری زاویه فرمان، مقدار انحراف در خودرو و شتاب جانبی و سنسورهای کمکی برای ترمز (BAS) به منظور تشخیص ترمز اضطراری، در صورت تشخیص یک برخورد احتمالی (و جمع‌شدن) می‌تواند کمربندها را سفت کرده، وضعیت صندلی‌ها را تنظیم نموده (کمربندهای عقب هم در صورت وجود، تنظیم می‌شوند)، صندلی‌های خوابیده را هم به وضعیت مستقیم برگردانده و سان‌روف را هم ببندد. در یکی از مدل‌های بعدی سیستم Pre-Safe یک قابلیت اضافی نیز تعبیه شده بود که می‌توانست در صورت لزوم، تمامی شیشه‌های باز را هم ببندد.

سال 2006: سیستم «کمکی ترمز BAS پلاس» شرکت مرسدس به عنوان اولین سیستم هشدار برای برخورد بر روی مدل W221 کلاس S معرفی شد. در این سیستم، سیستم کروز کنترل خودمختار وجود داشت و یک سیستم هشدار برخورد مبتنی بر رادار نیز تعبیه شده بود.

سال 2006: سیستم “Pre-Safe Brake” که از آن بر روی مدل CL-Class C216 استفاده شد، اولین سیستمی بود که در آن، اگر راننده به هشدار سیستم BAS Plus توجه نکند و سیستم هم تشخیص دهد که خط جدی و وخیم تصادف در پیش است، ترمز خودکار جزئی (40درصد یا تا 0.4g شتاب کاهشی) را فعال می‌نماید.

سال 2009: شرکت مرسدس، اولین سیستم Pre-Safe Brake خود با ترمز خودمختار کامل (100%) را معرفی نمود که در آن، بیشترین نیروی ترمز، تقریباً 0.6 ثانیه پیش از برخورد اعمال می‌شود. این سیستم بر روی خودروی مرسدس بنز کلاس E مدل W212 به کار گرفته شد.

سال 2013: شرکت مرسدس، سیستم Pre-Safe خود بر روی مدل W222 در کلاس E خود را به سیستم پلاس ارتقاء داد. در این سیستم جدید، یک سیستم کمکی برای ترافیک متقاطع نیز اضافه شده بود. سیستم Pre-Safe به همراه قابلیت تشخیص عابران پیاده و کارکرد ترمز در شهر، در واقع ترکیبی از دوربین‌های استریو و سنسورهای رادار برای تشخیص عابران پیاده در جلوی خودرو است. در صورتی که سیستم خطری را تشخیص دهد، هشدارهای صوتی و تصویری ارسال می‌‌نماید. در صورتی که راننده واکنش نشان داده و ترمز بزند، قدرت ترمز بسته به شرایط تقویت می‌شود، تا بیشترین مقدار آن نیز می‌رسد. در صورتی هم که راننده واکنشی از خود نشان ندهد، سیستم Pre-Brake به طور خودمختار ترمز می‌زند. سیستم تشخیص عابران پیاده تا سرعتی در حدود 72 km/h (45 mph) فعال است و می‌تواند به طور خودکار از سرعت‌های اولیه‌ای در حدود 50 km/h (31 mph)، احتمال برخورد با عابران پیاده را کاهش دهد. یک سنسور رادار در سپر عقب خودرو، ترافیک پشت خودرو را پایش می‌نماید. در صورتی که تشخیص داده شود که برخوردی از عقب محتمل است، چراغ‌های هشدار خط عقب فعال شده و به راننده هشدار می‌دهند که خودرویی در پشت سر او حضور دارد (البته این قابلیت در خودورهای مخصوص ایالات متحده آمریکا و کانادا وجود ندارد). اقداماتی هم برای حفاظت از سرنشینان بر اساس این پیش‌بینی در نظر گرفته شده است که از آن جمله می‌توان به سفت‌شدن کمربندها اشاره نمود. در صورتی که خودرو متوقف شود و راننده هم نشان دهد که تمایل به توقف دارد - یعنی پدال ترمز را فشار دهد، قابلیت ایستادن (hold) را فعال نماید یا این‌که اهرم انتخاب را بر روی “P” قرار دهد - سیستم هم فشار روی ترمز را افزایش می‌دهد تا خودرو در حین برخورد از عقب احتمالی، خیلی محکم ترمز کند. سیستم Pre-Safe Impulse به عنوان مرحله اولیه تصادف و پیش از آن‌که کاهش شتاب حاصل شروع به زیادشدن کند، عمل می‌کند. در این حالت، کمربندها به گونه‌ای عمل می‌کنند که سرنشینان جلو نسبت به جهت برخورد منحرف شوند و بیشتر به درون صندلی‌های خود هدایت شوند. زمانی که تصادف به مرحله‌ای می‌رسد که بارهای ناشی از آن به بیشترین حد ممکن خود می‌رسند، سیستم بیشترین فاصله سرنشینان را با آن‌ها فراهم می‌آورد و انرژی را به شکلی کنترل‌شده توزیع می‌نماید. پیش‌شتاب و محدودیت‌های نیرو نیز به سرنشینان اجازه می‌دهند تا بتوانند به صورت موقت از اثرات تصادف در امان قرار بگیرند. بدین ترتیب، ریسک تا حد زیادی کاهش یافته و وخامت جراحت‌های وارده نیز در برخورد از جلو کم می‌شود.

 

مرسدس بنز

 

7- نیسان

در برند نیسان اینفینیتی، هر دو سیستم لیزری و راداری وجود دارند. سیستم کمکی ترمز به همراه قابلیت پیش‌نمایش می‌تواند نیاز به استفاده از سیستم ترمز اضطراری و پیش‌فشار بر روی سیستم ترمز را پیش‌بینی کرده و به واکنش به موقع ترمز کمک نماید. در سیستم ترمز هوشمند (IBA) با سیستم ترمز اضطراری جلو (FEB) (بر روی QX80) از فناوری رادار برای پایش سرعتِ نزدیک‌شدن به خودروی جلویی استفاده می‌شود و کمک می‌کند تا یک برخورد قریب‌الوقوع تشخیص داده شود. این سیستم یک هشدار دو مرحله‌ای دارد که طی آن، توجه راننده را جلب می‌نماید. در صورتی که راننده نسبت به این هشدارها واکنشی نشان ندهد، سیستم به صورت خودکار ترمزها را درگیر می‌نماید تا از سرعت برخورد و ضربات ناشی از آن کم کند. سیستم هشدار و پیش‌بینی برای برخورد از جلو ریسک‌هایی که در پیش روی راننده قرار دارند و ممکن است از چشم او پنهان بمانند را به او هشدار می‌دهند. همچنین در صورتی که خودروی در پیش رو در حرکت باشد، حضور آن را نیز هشدار می‌دهند. این سیستم همچنین می‌تواند سرعت نسبی و فاصله خودرویی که مستقیماً در جلو قرار دارد و همچنین خودرویی که در جلوی آن هم قرار دارد را حس کند. سیستم ترمز اضطراری پیش رو تعیین می‌نماید که آیا نیازی به کاهش شتاب وجود دارد یا خیر. این سیستم هم از طریق نمایش بر روی صفحه به صورت بصری و هم به صورت صوتی به راننده هشدار می‌دهد. سپس، نیرویی را بر روی پدال گاز وارد می‌کند تا به سمت بالا برگردد و مقداری نیرو هم بر روی ترمز اعمال می‌کند تا به راننده کمک کند که سرعت خودروی خود را کم کند. در صورتی که سیستم تشخیص بدهد که برخوردی در پیش رو محتمل است، ترمز را محکم‌تر فشار می‌دهد تا از این برخورد جلوگیری کند.

شرکت نیسان در حال مطالعه و بررسی بر روی سیستم‌های جلوگیری از تصادف برای خودروهای جدید مدل راج خود است. این شرکت به دلیل فعال شدن بی دلیل سیستم جلوگیری از برخودش در مدل روگ، توسط اداره ملّی ایمنی ترافیک بزرگراهی (NHTSA) ایالات متحده تحت بازرسی می‌باشد. تا سپتامبر سال 2019، این شرکت با انتشار خدمات فنی به عنوان «به روز رسانی عملکرد» بر روی این موضوع کار می‌کرد – حداقل سه بار پس از ژانویه سال 2019. این شرکت سعی دارد تا واحد کنترل رادار سیستم خود را بر اساس نظر سازمان یادشده برنامه‌نویسی کند. دست‌کم تعداد 553860 خودرو به صورت بالقوه از مدل‌های سال 2017 و 2018 درگیر این مسأله هستند.

 

نیسان

 

8- سوبارو

سیستم سوبارو با نام “EyeSight” در ماه می سال 2008 رونمایی شده است. در این سیستم از فناوری دوربین استریو برای تشخیص عابران پیاده و دوچرخه‌سواران استفاده می‌شود. همان‌گونه که از ابتدا هم اعلام شده است، ٍEyeSight می‌تواند کنترل ترمز را به صورت پیشاپیش و سیستم کروز کنترل سازگارشونده را در تمامی سرعت‌ها فعال کند. این سیستم در خودروهای مدل سال 2010 ژاپن؛ در استرالیا در سال 2011 و در آمریکای شمالی درسال 2012 ارائه شده است. در این سیستم، از یک سیستم هشدار به راننده در خصوص خطر برخورد احتمالی در سیستم پیش‌برخورد استفاده می‌شد.

سیستم کنترل پیش از برخورد در سال 2010 به روزآوری شده است. با این به روز رسانی، در صورتی که اختلاف سرعت بین خودروی مجهز به سیستم EyeSight با جسم جلوی آن کمتر از 30 km/h (19 mph) باشد و راننده نیز هیچ واکنشی از خود نشان ندهد، سیستم سرعت خودرو را کم کرده یا آن را متوقف می‌سازد. در سرعت‌های بیشتر از 30 km/h (19 mph) سرعت خودرو به صورت خودکار کم می‌شود. این سیستم به خودرو اجازه می‌دهد تا در صورتی که خطر برخورد از جلو محتمل باشد و راننده نیز به یک باره ترمز بزند، سیستم کمکی ترمز نیز فعال شود. در سال 2013 و با اضافه‌شدن دوربین‌های کمکی، اختلاف سرعت برای فعال‌شدن ترمز خودکار به مقدار 50 km/h (31 mph) افزایش یافت. سیستم کروز کنترل سازگارشونده نیز در سال 2010 به روزآوری شد تا در صورتی که شرایط در جلوی خودرو پیش آید که خودرو مجبور به توقف شود، سیستم ترمز اضطراری خودکار فعال شده و سیستم EyeSight خودرو را به صورت کامل متوقف نماید.

در سال 2013، تشخیص رنگ نیز به دوربین‌ها اضافه شد و بنابراین، این دوربین‌ها می‌توانستند تا چراغ‌های ترمز و چراغ‌های خطر قرمز پیش روی خود را نیز تشخیص دهند. سوبارو همچنین در سال 2013، یک سیستم حفظ خط فعال (برای نگه داشتن خودرو در مرکز خط و همچنین اعمال نیرو برای برگرداندن خودرو به مرکز خط در صورت انحراف از خطوط) و همچنین یک سیستم مدیریت کاهش سرعت (به منظور پیشگیری از شتاب ناخواسته در حرکت رو به جلو و  عقب) اضافه نمود. در این سیستم‌ها از دوربین‌های بهبودیافته استفاده شده بود. سیستم EyeSight به محبوبیت بسیاری دست یافت و از آن بر روی بسیاری از مدل‌های Legacy و Outback در ژاپن در ابتدای سال 2012 استفاده شد. بنابراین، بسیاری از مهندسین طراح این سیستم، جوایزی را از دولت ژاپن در آن سال دریافت کردند.

تا سال 2019، EyeSight به عنوان یک سیستم استاندارد بر روی مدل‌های Ascent، Forester، Legacy و Outback قرار گرفتند. در مدل‌های بالاتر خودروهای Crosstrek، Impreza و WRX، سیستم EyeSight به صورت استاندارد نصب است. این سیستم بر روی مدل BRZ وجود ندارد.

 

سوبارو

 

9- تویوتا

سیستم پیش‌برخورد (PCS) تویوتا، یک سیستم مبتنی بر رادار است که در آن، از رادار با موج میلی‌متری برای جلو استفاده می‌شود. زمانی که سیستم تشخیص می‌دهد که برخوردی ناگزیر از جلو وجود دارد، این سیستم بلافاصله کمربندها را سفت می‌کند، هرگونه شل‌بودن را از بین می‌برد و ترمزها را با استفاده از سیستم کمکی ترمز پر می‌کند تا زمانی که راننده ترمز می‌زند، بیشترین قدرت ترمز برای او فراهم شود.

فوریه سال 2003: شرکت تویوتا سیستم Harrier را برای خودروهای بازار داخلی خود بازطراحی نمود.

آگوست سال 2003: یک سیستم ترمز پیش از تصادف جزئی خودکار را به Celsior خود اضافه نمود.

سپتامبر سال 2003: از سیستم PCS بر روی خودروی لکسوس مدل LS 430 در بازار آمریکای شمالی استفاده شد. این سیستم، اولین سیستم هشدار برخورد از جلو بود که با رادار کار می‌کرد و به ایالات متحده ارائه شده بود.

سال 2004: در ماه جولای سال 2004، یک دوربین دیجیتال ساده به سیستم PCS راداری در Crown Majesta اضافه شد تا دقت پیش‌بینی برای برخورد و همچنین سطوح هشدار و کنترل نیز بیشتر شود.

سال 2006: سیستم پیش‌برخورد به همراه سیستم پایش راننده در ماه مارس سال 2006 بر روی خودروی لکسوس مدل GS 450h اضافه شد. در این سیستم، یک دوربین CCD بر روی ستون فرمان نصب شده بود. این سیستم، صورت راننده را پایش می‌کند و زیر نظر دارد تا مشخص شود که راننده در چه حالی است. در صورتی که سر راننده نسبت به جاده منحرف شود و یک مانع در پیش روی او تشخیص داده شود، این سیستم با یک زنگ به راننده هشدار می‌دهد و در صورت لزوم، ترمزها را پر کرده و کمربندهای ایمنی را سفت می‌کند.

سال 2006: لکسوس LS یک سیستم پیش‌برخورد پیشرفته (APCS) را معرفی نمود. در این سیستم، یک دوربین استریوی دو لنزی بر روی شیشه جلوی خودرو نصب شده بود و یک رادار حساس‌تر هم تعبیه شده بود تا بتواند اشیای «نرم» کوچکی مانند حیوانات و عابران پیاده را نیز تشخیص دهد. یک پروژکتور نزدیک به مادون قرمز نیز در چراغ‌های جلو کار گذاشته شده بود که امکان کارکرد سیستم در شب را نیز امکان‌پذیر می‌ساخت. این سیستم با دارابودن سیستم تعلیق متغیر سازگارشونده (AVS) و فرمان برقی می‌تواند میزان سفتی در جاذب شوک، نسبت دنده‌های فرمان و گشتاور کمکی را تغییر دهد تا به راننده در هدایت فرمان کمک کند. سیستم هشدار برای انحراف از خط مسیر نیز به تنظیم خودکار فرمان کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که در صورت عدم واکنش راننده نیز خودرو در خط خود باقی می‌ماند. از سیستم پایش راننده در خودروهای لکسوس مدل LS استفاده شده است. سیستم پیش‌برخورد از عقب نیز دارای یک رادار با موج میلی‌متری به سمت عقب است که بر روی سپر عقب نصب شده است. این سیستم با حرکت‌دادن سرها رو به بالا و رو به جلو، آن‌ها را به صورت فعال تنظیم می‌کند تا ریسک ضربات شدید به مصدومین، در صورت برخورد محتمل‌الوقوع از عقب کاهش یابد.

سال 2008: سیستم پایش راننده بهبودیافته به مدل Crown اضافه شد. با این بهبود، این سیستم می‌توانست تشخیص دهد که چشمان راننده به طور کامل باز هستند یا خیر. این سیستم چشمان راننده را زیر نظر می‌گیرد تا از سطح بیداری او اطمینان حاصل نماید. این سیستم به صورتی طراحی شده است که حتی اگر راننده عینک هم به چشم داشته باشد و حتی در شب، کار خود را به درستی انجام دهد.

سال 2008: سیستم PCS به همراه سیستم کمکی ترمز با ناوبری به وسیله GPS به مدل Crown اضافه شد. این سیستم به گونه‌ای طراحی شده است که اگر راننده در صورت نیاز به توقف، سرعت خود را دیرهنگام کم نماید، یک هشدار به او داده می‌شود و ترمزها نیز پر می‌شوند تا در صورت لزوم، نیروی ترمز اعمال شود. این سیستم در برخی از شهرهای مشخص ژاپن به کار گرفته شده است و لازم است تا علامت‌های ترافیکی خاصی بر روی جاده نصب شده باشند که توسط دوربین تشخیص داده می‌شوند.

سال 2009: در Crown یک رادار با موج میلی‌متری از سمت جلو اضافه شد که می‌توانست برخوردهای احتمالی از کنار را تشخیص دهد. این سیستم اساساً برای تشخیص برخورد در تقاطع‌ها و برای مواردی که خودرو خط حرکت خود را قطع می‌کرد، طراحی شده بود. در جدیدترین مدل این سیستم، اگر برخوردی از جلو یا عقب تشخیص داده می‌شد، صندلی عقب به سمت بالا می‌رفت و سرنشینان نیز در موقعیت ایده‌آل‌تری برای برخورد قرار می‌گرفتند.

سال 2012: APCS سرعت بالا بر روی لکسوس LS نصب شد. این سیستم می‌توانست سرعت خودرو را از سرعتی بیش از 37 mph (60 km/h) کم کند و این در حالی بود که در مدل قبلی، سرعت از مقدار 25 mph (40 km/h) رو به کاهش می‌گذاشت. در سیستم APCS سرعت بالا هم از همان فناوری‌های سیستم بعدی APCS استفاده می‌شد. این سیستم می‌تواند نیروی ترمز را تا دو برابر نیرویی که راننده اعمال می‌کند، افزایش دهد. از آن زمان به بعد، دیگر از این سیستم در خودروهای بازار ایالات متحده استفاده نشد.

سال 2013: سیستم پیش‌برخورد به همراه سیستم کمکی برای فرمان و سیستم کمکی برای از کار انداختن فرمان می‌تواند کمک کند تا در مواردی که کارکرد سیستم ترمز خودکار به تنهایی کفایت ندارد، از برخورد جلوگیری شود. از جمله این موارد، می‌توان به مواردی اشاره نمود که خودرو با سرعت زیاد در حال حرکت است یا این‌که یک عابر پیاده به ناگاه در جلوی مسیر خودرو سبز می‌شود. اگر سیستم تشخیص دهد که ریسک یک برخورد وجود دارد، یک سنسور آن‌بورد، عابران پیاده را تشخیص داده و بلافاصله یک هشدار بصری در جلوی راننده به او نشان داده می‌شود. در صورتی که احتمال برخورد بیشتر شود، صدای هشدار و شدت هشدار بصری بیشتر می‌شود و نیروی ترمز پیش‌برخورد و کارکرد ترمز خودکار نیز فعال می‌شوند. در صورتی که سیستم تشخیص دهد که با استفاده از ترمز به تنهایی نمی‌توان از وقوع برخورد جلوگیری نمود و فضای کافی هم برای پیشگیری از این برخورد وجود دارد، سیستم کمکی فرمان را فعال می‌سازد تا خودرو را از آن عابر پیاده دور سازد.

سال 2016: شرکت تویوتا اعلام کرد که تا پایان سال 2017، سیستم‌های Toyota Safety Sense (TSS) و Lexus Safety System+  را به صورت استاندارد بر روی تمامی خودروهای خود در ژاپن، اروپا و ایالات متحده نصب خواهد کرد.

سال 2017: سیستم به روزشده Lexus Safety System+ 2.0 بر روی خودروهای نسل پنجم LS لکسوس معرفی شد. شرکت تویوتا در خودروهای مدل سال 2017 خود برای ایالات متحده، خودروهای بیشتری را به فروش رساند که در آن‌ها از سیستم هشدار برخورد استفاده شده بود. این تعداد بیشتر از برندهای دیگر این شرکت به فروش رفت که در مجموع 1.4 میلیون خودرو از این مدل‌ها فروخته شده بودند و تقریباً 56% از کل خودروهای آن‌ها را تشکیل می‌داد.

سال 2018: شرکت تویوتا سیستم به روزشده Toyota Safety Sense 2.0 (TSS 2.0)  خود را ارائه نمود. در این سیستم، سیستم‌های کمکی برای ردیابی خط مسیر، سیستم کمکی علامت‌های جاده‌ای، سیستم تشخیص عابران پیاده به همراه سیستم تشخیص دوچرخه‌سواران در ساعات روز در کنار یکدیگر به کار گرفته شده بودند. بدین ترتیب، عملکرد سیستم پیش‌برخورد بهبود یافته بود. اولین مدل خودروی ژاپنی که در آن، از سیستم TSS 2.0 استفاده شده بود، همان خودروی مدل executive Crown در نسل 15ام آن بود.

 

نمودار PCS جلو

نمودار PCS جلو برای LS 600h مدل 2008، پوشش رادار (آبی) و پوشش دوربین استریو (قرمز)

 

10- فولکس‌واگن

 سال 2010: سیستم “Front Assist” در خودروی فولکس‌واگن تورارگ مدل سال 2011 قرار داده شده است. این سیستم می‌تواند در مواقع اضطراری، خودرو را متوقف ساخته و به عنوان یک اقدام احتیاطی، کمربندها را سفت کند.

سال 2012: فولکس‌واگن گلف MK7 یک سیستم «حفاظت پیشگیرانه برای سرنشینان» را معرفی نمود. در صورتی که تصادفی از جلو توسط سیستم، محتمل تشخیص داده شود، این سیستم پنجره‌ها را می‌بندد و کمربندها را سفت می‌کند تا دیگر شلی در آن‌ها وجود نداشته باشد. سیستم ترمز چندبرخوردی (سیستم ترمز پس‌برخورد خودکار) می‌تواند پس از تصادف، ترمز را به صورت خودکار فعال نماید تا از برخورد مجدد جلوگیری شود. در سرعت‌های کم در رانندگی در شهر نیز سیستم ترمز اضطراری شهری به طور خودکار، ترمزها را فعال می‌سازد.

سال 2014: به عنوان بخشی از سیستم، قابلیت تشخیص عابران پیاده در مدل فولکس‌واگن پاسات (B8) معرفی شد. در این سیستم، از ترکیبی از دوربین و سنسور دوربین به عنوان یک سنسور ترکیبی استفاده می‌شود. در صورتی که راننده از خود واکنشی نشان ندهد، سیستم «کمکی اضطراری» وارد عمل می‌شود و کنترل ترمز خودرو را به دست می‌گیرد و خودرو را هدایت می‌کند تا این‌که به صورت کامل متوقف شود. این سیستم بر روی خودروی فولکس‌واگن گلف مدل Mk8 نیز وجود دارد.

 

سنسور لیزری در VW Up

سنسور لیزری در VW Up 

 

11- ولوو

سال 2006: سیستم «هشدار برخورد به همراه ترمز خودکار» که توسط این شرکت با مشارکت شرکت Mobileye توسعه یافته است، در خودروی S80 مدل سال 2007 معرفی شد. این سیستم با ترکیبی از سنسورها و دوربین‌ها کار می‌کند و هشدارهای آن بر روی نمایشگر نشان داده می‌شوند. این هشدارها به صورت چراغ‌هایی هستند که روشن می‌شوند. در صورتی که راننده نسبت به هشدارها واکنشی از خود نشان ندهد، این سیستم ترمزها را پر می‌کند و حساسیت سیستم کمکی ترمز را افزایش می‌دهد تا عملکرد ترمز توسط راننده بیشتر شود. در نسخه‌های جدیدتر از این سیستم، ترمزها به صورت خودکار فعال می‌شوند تا ضرباتی که به عابران پیاده وارد می‌شود، کمتر شود. در برخی از مدل‌های ولوو، سیستم ترمز خودکار را می‌توان به صورت دستی خاموش کرد. در مدل V40، اولین ایربگ برای عابران پیاده نیز تعبیه شده است. این سیستم در سال 2012 ارائه شده است.

سال 2013: شرکت ولوو اولین سیستم تشخیص موتورسواران را ارائه می‌نماید. در تمامی خودروهای امروزی ولوو به صورت استاندارد، یک سنسور لیزری لیدار قرار دارد که مسیر پیش روی خودرو را زیر نظر می‌گیرد و در صورتی که تشخیص دهد که برخوردی محمتل است، کمربندهای ایمنی وارد عمل شده و سفت می‌شوند. ولوو، اکنون این سیستم را در کامیون‌های سری FH خود به عنوان یک آپشن ارائه کرده است.

سال 2015: سیستم “IntelliSafe” به همراه ترمز خودکار در تقاطع‌ها. خودروی ولوو مدل XC90 دارای سیستم ترمز خودکار است و در صورتی که راننده‌ای در جلوی یک خودروی در حال حرکت بپیچد، این سیستم وارد عمل می‌شود. این موضوع در شهرهای شلوغ و همچنین در بزرگراه‌هایی که سرعت مجاز در آن‌ها زیاد است، بسیار اتفاق می‌افتد.

 

دوربین‌های چندگانه بر روی سیستم ایمنی شهری ولوو

دوربین‌های چندگانه بر روی سیستم ایمنی شهری ولوو

 

ماه مارس سال 2020: ولوو تعداد 121000 خودرویی را که سیستم ترمز اضطراری آن‌ها به درستی کار نکرده بود، فراخوانی کرد. این سیستم ممکن است نتواند اجسام را تشخیص دهد و بنابراین، به درستی کار نکرده و در نتیجه، ریسک تصادف در آن زیاد می‌شود.

 

چنانچه قصد خرید لوازم یدکی هیوندای و یا لوازم یدکی کیا را دارید میتوانید برای راهنمایی و دریافت اطلاعت بیشتر در این زمینه با کتپارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

تمامی حقوق وب سایت متعلق به گروه پارتستان می باشد.

© 2018 PARTESTAN . ALL RIGHTS RESERVED