سیستم کمک‌پارک هوشمند (IPAS) که به آن، سیستم پیشرفته راهنمای پارک (APGS) هم گفته می‌شود و در خودروهای تویوتا مخصوص ایالات متحده به کار می‌رود، اولین سیستم پارک خودکار است که توسط شرکت تویوتا در سال 1999 ابداع شده است. از این سیستم، ابتدا در بازار ژاپن برای خودروهای هیبریدی پریوس و لکسوس استفاده شده است. این فناوری در پارک خودرو به راننده کمک می‌کند. در خودروهایی که به سیستم IPAS مجهز هستند، خودرو بدون آن‌که ورودی‌های زیادی را از راننده دریافت کند، به صورت خودکار پارک می‌شود. این کار از طریق یک صفحه روی داشبورد و کلیدهای کنترلی انجام می‌شود. اولین نسخه از این سیستم در خودروی هیبریدی پریوس به کار رفت که در سال 2003 در ژاپن فروخته شد. اولین نسخه از این سیستم برای خودروهای بیرون از ژاپن در خودروی سدان لاکچری لکسوس LS بود. ویژگی این سیستم هم آن بود که دارای فناوری پارک خودکار در میان تمامی خودروهای تویوتا بود. در سال 2009 نیز این سیستم در نسل سوم خودروی پریوس به کار رفت که در ایالات متحده فروخته می‌شد. در آسیا و اروپا، فناوری پارک با نام سیستم کمک‌پارک هوشمند در خودروهای لکسوس و تویوتا به فروش رفت. این در حالی است که در ایالات متحده، از نام سیستم پیشرفته راهنمای پارک فقط برای خودروهای لکسوس استفاده می‌شود.

 

سیستم دوربین پشتیبان در لکسوس که صفحه تنظیم پارک موازی را نشان می‌دهد

بیشتر بخوانید: سیستم هشدار انحراف از مسیر

 

توسعه سیستم کمک پارک

اولین نسخه از سیستم کمک‌پارک هوشمند که در سال 2003 معرفی شد، برای پارک موازی به سمت عقب طراحی شده بود. در این سیستم، نیازی به مداخله راننده وجود نداشت، زیرا این سیستم اندازه فضای پارک را محاسبه می‌کرد و خودرو به صورت مناسب در محل پارک جای می‌گرفت. این کار با استفاده از یک کامپیوتر غیرمستقل انجام می‌شد. یک دوربین نیز در جلو و عقب خودرو کار گذاشته شده بود. سنسورهایی که در مکان‌های مشابه هم قرار گرفته بودند، خودروهای مجاور و نزدیکی آن‌ها را تشخیص می‌دادند. بر روی داشبورد، تصویر محوطه پارک نشان داده می‌شد و سپس، راننده باید محل دقیق برای پارک خودرو در محوطه را از طریق فلش‌هایی که بر روی صفحه وجود داشتند، تعیین می‌کرد. کاربر با استفاده از این فلش‌ها محل خودرو در فضای مورد نظر را تنظیم می‌کرد. وقتی که موقعیت مشخص می‌شد، کاربر دکمه «Set» را می‌زد و IPAS کار خود را شروع می‌کرد. سپس، این سیستم کنترل فرمان را در دست می‌گرفت تا خودرو را هدایت کند.

نسخه‌های اولیه از این سیستم، به سختی می‌توانستند اشیای بیرون مانند گربه‌ها، کالسکه نوزادان و عابران پیاده را تشخیص دهند. دوم این‌که زمانی که راننده این سیستم را برای فضایی بسیار کوچک تنظیم می‌کرد، سیستم مرتباً هشدارهایی را به راننده می‌داد تا او را نسبت به برخورد خودرو آگاه سازد. در این موارد، لازم بود تا کاربر دخالت کرده و به سیستم در پارک خودرو کمک کند. در سال 2005، یک نسخه جدید و به روز شده ابداع شد که در آن، قابلیت شناسایی نیز برای نوارهای پارکینگ اضافه شده بود. یک نسخه جدید از این سیستم نیز در سال 2006 پا به عرصه وجود گذاشت که در آن، سنسورهای مخصوص برای پارک نیز تعبیه شده بودند. در این نسخه آخر، سیستم می‌توانست میزان مانور لازم برای پارک موازی و پارک دنده عقب را محاسبه نماید و کمک می‌کرد تا تعیین شود که فاصله کافی در یک فضای مشخص وجود دارد. این موضوع بر روی یک صفحه نمایشگر رنگی نمایش داده می‌شد که کافی‌ یا ناکافی‌بودن فضا را نشان می‌داد.

 

فناوری سیستم کمک پارک

 

نمایش پارک موازی بر روی یک خودروی تویوتا پریوس

بیشتر بخوانید: سیستم پیشگیری از برخورد

 

در سیستم‌های IPAS/APGS از پردازشگرهای کامپیوتری استفاده می‌شود. این پردازشگرها با سیستم هشدار ردیاب صوتی (SONAR / سونار)، دوربین‌های پشتیبان و دو سنسور اضافی جلو که بر روی گلگیرهای جلو تعبیه شده‌اند، ارتباط دارند. سنسورهای ردیاب صوتی پارک که با نام «کمک‌پارک شهودی» یا «کمک‌پارک لکسوس» هم شهرت دارند، دارای چندین سنسور در سپرهای عقب و جلو هستند که می‌توانند اشیای پیرامون را تشخیص دهند. همچنین، با استفاده از این سنسورها، هشدارهای صوتی داده می‌شود و زاویه بهینه برای فرمان در حین یک پارک منظم محاسبه می‌شود. این سنسورها به همراه دو سنسور اضافی برای پارک به پردازشگر کامپیوتر مرکزی متصل شده‌اند و با سیستم دوربین پشتیبانی نیز ارتباط دارند تا بتوانند اطلاعات پارک را در اختیار راننده قرار دهند.

در مواردی که از سنسور‌های سونار پارک استفاده می‌شود، پردازشگر(ها) داده‌های مربوط به زاویه فرمان را محاسبه نموده و آن‌ها را بر روی صفحه لمسی راهبری/دوربین نشان می‌دهند. همچنین اطلاعات موانع نیز بر روی این صفحه نمایش داده می‌شوند. سیستم کمک‌پارک هوشمند بر اساس همین قابلیت ساخته شده است و وقتی که خودرو به صورت دنده‌عقب حرکت می‌کند (و به طور خودکار، دوربین‌های پشتیبان فعال می‌شوند)، در دسترس قرار می‌گیرد و کار می‌کند. در حالت حرکت به صورت دنده‌عقب، صفحه دوربین‌های پشتیبان با دکمه‌های پارک فعال می‌شوند و می‌توان از آن‌ها برای پارک خودکار خودرو استفاده نمود. زمانی که سیستم کمک‌پارک هوشمند فعال می‌شود، پردازشگر مرکزی، حالت موازی بهینه یا زوایای فرمان پارک دنده‌عقب را محاسبه نموده و سپس، از سیستم‌های فرمان برقی کمک می‌گیرد تا در نهایت، خودرو را در محل مورد نظر پارک کند.

 

کارکردها سیستم کمک پارک

نسخه‌های جدیدتر این سیستم‌ها امکان پارک موازی و دنده‌عقب را نیز دارند. در حالت پارک موازی، ابتدا راننده خودروی خود را در راستای فضای پارک قرار می‌دهد. سپس خودرو را به جلو می‌برد تا این‌که سپرهای عقب خودرو از چرخ‌های عقب خودروی پارک‌شده در جلوی فضای پارک جلوتر رود. سپس، دنده عقب را فعال می‌کند و در این هنگام، دوربین‌های پشتیبان فعال می‌شوند و نمایی از پشت خودرو بر روی نمایشگر راهبری یا دوربین نشان داده می‌شود. در صورتی که راننده، دکمه راهنمای پارک موازی را بر روی صفحه لمسی راهبری یا دوربین فشار دهد، یک چهارخانه روی آن ظاهر می‌شود (این چهارخانه دارای خط‌های سبزرنگ و قرمز رنگ است، یک علامت پرچم هم گوشه نقطه پارک را نشان می‌دهد و فلش‌های تنظیم نیز بر روی صفحه نشان داده می‌شوند).

 

نمایش سیستم پارک خودکار بر روی یک خودروی لکسوس LS

نمایش سیستم پارک خودکار بر روی یک خودروی لکسوس LS

 

راننده باید بررسی کند تا ببیند که آیا باکس نمایشگر، فضای پارک را به درستی نشان می‌دهد یا خیر؛ در صورتی که فضای پارک به اندازه کافی بزرگ باشد، رنگ این باکس سبز خواهد بود؛ در صورتی که این باکس به درستی قرار نگرفته باشد، این خطوط به رنگ قرمز خواهند بود. در این صورت، راننده باید با استفاده از فلش‌ها این باکس را حرکت دهد تا به رنگ سبز در بیاید. پس از آن‌که فضای پارک به درستی شناسایی و مشخص شد، راننده دکمه OK را می‌زند و دستان خود را از روی فرمان بر می‌دارد و پای خود را روی پدال ترمز نگه می‌دارد. راننده باید کم‌کم پای خود را از روی پدال ترمز بردارد تا خودرو در فضای پارک قرار گیرد.

روش پارک دنده عقب نیز تقریباً به شیوه‌ای مشابه انجام می‌شود. راننده به فضای پارک نزدیک می‌شود، به جلو می‌رود و دور می‌زند و خودروی خود را در محلی قرار می‌دهد تا دنده عقب رفته و در فضای پارک جای گیرد. عقب خودرو باید به گونه‌ای فضای پارک در عقب خود را ببیند تا دوربین پشتیبان بتواند فضای پارک را به خوبی ببیند. قرار دادن دنده بر روی حالت دنده‌عقب باعث می‌شود تا سیستم دوربین‌های پشتیبان به طور خودکار فعال شود. راننده باید دکمه راهنمای پارک دنده‌عقب را بر روی صفحه لمسی راهبری یا دوربین انتخاب کند (بر روی صفحه، خطوطی به رنگ‌های قرمز یا سبز ظاهر می‌شوند. یک نماد پرچم نیز نشان داده می‌شود که نشان‌دهنده نقطه پارک است؛ در پارک رو به عقب، انتخابی برای دورزدن نیز وجود دارد). پس از آن‌که فضای پارک بررسی شده و روش پارک رو به عقب انتخاب شد، دقیقاً همان فرآیند پارک اجرا شده و خودرو در محل مورد نظر پارک می‌شود.

این سیستم به گونه‌ای تنظیم شده است که هر بار فرمان گرفته شود یا پدال ترمز، محکم فشار داده شود، این سیستم خلاص می‌شود. همچنین خودرو نمی‌تواند از سرعتی بیشتر حرکت کند و در صورت تجاوز از سرعت مجاز، سیستم هم غیرفعال می‌شود. زمانی که صدای کامپیوتر خودرو به صورت «راهنمایی به پایان رسید» شنیده شد، به این معنا است که سیستم کار خود را انجام داده و به پایان رسانده است. سپس، راننده می‌تواند باز هم رانندگی کند و در صورت لزوم، خودروی خود را در محل پارک جابجا و تنظیم کند.

 

پوشش رسانه‌ها در مورد سیستم کمک پارک

 

نمایش پارک لکسوس LS در نمایشگاه اوپرا

نمایش پارک لکسوس LS در نمایشگاه «اوپرا»

 

بحث فناوری‌های پارک در ایالات متحده در سال 2006 باعث شده تا توجه بسیاری از جراید به این موضوع جلب شود. نمایش این فناوری در نمایشگاه‌های مختلف در تلویزیون‌های مختلف و اخبار نمایشگاه Oraph Winfrey پوشش داده شده است. در مقالات و متون منتشرشده در مجلات مختلف نیز این فناوری مرتباً مرور و بررسی شده و نظرات مختلفی بر روی آن ارائه شده است. بسته به موقعیت پارک و رانندگان، این نظرات مبنی بر مفیدبودن این سیستم تا حتی غیرممکن بودن آن در عمل بوده‌اند.

یکی از کلیپ‌های ویدئویی که توسط CNBC تهیه شده است، نشان می‌دهد که این سیستم، به ویژه برای کاربرانی که برای اولین بار از آن استفاده می‌کنند، «کاملاً مؤثر» است. یکی از ویدئوهایی که توسط مجله خودرو تهیه شده است، نشان می‌دهد که این سیستم، کار پارک را دشوارتر می‌کند و دلیل آن هم پیچیدگی‌هایی است که بر روی صفحه لمسی تعبیه شده است.

 

چنانچه در خصوص خرید لوازم یدکی هیوندای و یا لوازم یدکی کیا نیاز به مشاوره دارید میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

تمامی حقوق وب سایت متعلق به گروه پارتستان می باشد.

© 2018 PARTESTAN . ALL RIGHTS RESERVED