تریکو یک شرکت آمریکایی است که در زمینه برف پاک کن ها تخصص دارد. Trico که در آن زمان به عنوان شرکت Tri-Continental شناخته می شد، تیغه برف پاک کن شیشه جلو را در سال 1917 اختراع کرد. کارخانه اصلی تریکو شماره 1 آن در فهرست ملی اماکن تاریخی فهرست شده است. تریکو امروزه یکی از تولیدکنندگان پیشرو در سیستم های برف پاک کن شیشه جلو، تیغه های برف پاک کن و پرکننده های شیشه جلو در سراسر جهان است که دارای کارخانه های برف پاک کن در پنج قاره است. 

 

برف پاک کن

بیشتر بخوانید: تکامل تیغه های برف پاک کن بوش (BOSCH)

 

عنصر لاستیکی تیغه ی برف پاک کن

تیغه همان قسمتی است که با شیشه تماس پیدا می‌کند. تیغه را می‌توان از سه نوع ماده مختلف تهیه نمود: طبیعی، لاستیک مصنوعی (سنتزی) و ترکیبات خاص مبتنی بر لاستیک‌های طبیعی و مصنوعی.

لاستیک طبیعی خالص بهترین کیفیتِ تمیزکاری را ارائه می‌نماید و هیچ رد ریزی از خود بر جای نمی‌گذارد. اما این ماده عمر کوتاهی دارد و در معرض اشعه‌ی فرابنفش خورشید، آسیب می‌بیند. همچنین به آسانی شکل آن به صورت دائم تغییر می‌کند. در واقع، زمانی که این تیغه‌ها برای مدتی طولانی بر روی شیشه می‌مانند، شکل آن‌ها تغییر می‌نماید. به همین دلیل است که این تیغه‌ها بر روی شیشه پرش می‌نمایند.

تیغه‌های لاستیکی که از جنس لاستیک مصنوعی ساخته می‌شوند، بیشترین عمر را دارند و مقاومت آن‌ها در برابر نور فرابنفش بسیار زیاد است. همچنین این تیغه‌ها شکل خود را حفظ می‌نمایند و به صورت دائمی تغییر شکل پیدا نمی‌کنند. اما مشکلی که در این تیغه‌ها وجود دارد، آن است که در دماهای پایین عملکرد خوبی ندارند و ردهای زیادی از خود بر جای می‌گذارند.

بنابراین، بهترین راه‌حل آن است که از ترکیبی از لاستیک‌های طبیعی و مصنوعی به صورت همزمان استفاده شود تا بتوان به یک تعادل خوب بین عملکرد و عمر دست پیدا کرد. تریکو از یک ترکیب اختصاصی خود برای تولید تیغه‌ها استفاده می‌نماید. این ماده در واقع ترکیبی از لاستیک‌های طبیعی و مصنوعی است. این شرکت، ترکیب مذکور را خود، به صورت داخلی در شرکت ابداع کرده است -البته که جزئیات این فرمول محرمانه است! فرمول این لاستیک توسط بسیاری از تولیدکنندگان برای تأمین OE و OES تایید شده است و دقیقا از همین لاستیک برای محصولات داخل جعبه کارخانه هم استفاده شده است.

یک پوشش نیز بر روی عنصر تمیزکننده قرار می‌گیرد تا اصطکاک بین تیغه و شیشه کاهش یابد. بسیاری از کارخانه‌ها از پوشش‌های گرافیتی برای این کار استفاده می‌نمایند، اما از ترکیبات دیگری هم استفاده شده است. تریکو باز هم از فرمول خاص خودش استفاده می‌نماید. این فرمول دارای ترکیباتی است که گاهی از آن‌ها برای محصولات اصلی استفاده می‌شود تا بهترین عملکرد بر روی شیشه‌های خاص در برخی از خودروها فراهم شود.

 

لاستیک تیغه برف پاک کن

 

ستون فقرات (هزارخوار فولادی) تیغه برف پاک کن

هزارخوار در واقع مهم‌ترین بخشی است که در یک تیغه وجود دارد. این هزارخوارها با استفاده از یک فولاد فنری ساخته شده‌اند تا بتوانند شکل خود را حفظ نمایند، که تحت کنترل شدید دستگاه پرس کامپیوتری خاصی تولید شده است تا شکل منحنی آن حفظ شود. در صورتی که شکل منحنی به درستی کنترل نشود، آنگاه تیغه تولیدشده با شکل شیشه همخوانی نخواهد داشت و بخش‌هایی از شیشه توسط تیغه‌ی برف‌پاک‌کن تمیز نمی‌شود.

 

اسپویلر (که بر روی هزارخوار نصب می‌شود)

اسپویلر نیز یکی از قطعات مهمی است که در برف‌پاک‌کن‌ها وجود دارد تا برف‌پاک‌کن بتواند در سرعت‌های زیاد خودرو نیز کار کند. شکل اسپویلر بسیار حائز اهمیت است. در صورتی که این قطعه خیلی کوچک باشد، مزیت بلندشدن باد کم می‌شود و در صورتی که خیلی هم بزرگ باشد، راننده آن را می‌بیند. علاوه بر آن، در صورت بزرگ بودن برای ساخت آن، ماده‌ی بیشتری مورد نیاز بوده و هزینه‌ی تولید تیغه بالا می‌رود. برای تولید اسپویلر از مواد مختلفی استفاده می‌شود که یکی از مشهورترین این مواد، ترکیبی از لاستیک و پلاستیک است.

 

برف پاک کن

 

درپوش‌های انتهایی تیغه برف پاک کن

از این درپوش‌ها برای نگه‌داشتن عنصر تمیزکننده، ستون فقرات و اسپویلر در کنار همدیگر استفاده می‌شود. این درپوش‌ها به صورت معمول از پلاستیک ساخته می‌شوند که حاوی ماده‌ای هستند که می‌تواند جلوی نور فرابنفش را بگیرد. تابش این نور می‌تواند باعث شود تا رنگ تیغه از مشکی به خاکستری و در نهایت به سفید تبدیل شود. همچنین تیغه ترد شده و ترک بر خواهد داشت.

 

جفت‌کننده بخش مرکزی تیغه

این قطعه همان بخش مرکزی تیغه است که اتصال‌دهنده‌ها به آن متصل می‌شوند و تیغه را به بازوی برف‌پاک‌کن متصل می‌نماید. این قطعه هم از جنس پلاستیک ساخته شده است که یک ماده‌ی مقاوم در برابر اشعه‌ی فرابنفش است. بنابراین از تغییر رنگ و تردشدن جلوگیری می‌نماید.

 

برف پاک کن خودرو

 

کانکتور (اتصال‌دهنده)

چندین نوع کانکتور وجود دارد و باز هم از پلاستیک‌های مقاوم در برابر UV ساخته شده‌اند. ابداع کانکتورهای جدید معمولا چیزی در حدود 12-18 ماه زمان می‌برد تا کامل شود -این کار شامل طراحی سه‌بعدی CAD و سپس تهیه‌ی نمونه‌های سریع سه‌بعدی است. پس از آنکه این نمونه‌ها از نظر کارکرد تست شدند، یک ابزار نرم برای قطعات قالب تزریق ساخته می‌شود تا دوام و عمر قطعات نیز تست شود. تنها پس از آنکه این قطعات همه‌ی وارسی‌ها و تست‌های لازم را بر اساس مشخه‌های تجهیزات اصلی پاس کردند، آنگاه یک ابزار کامل ساخته شده و مابقی قطعات نیز تولید خواهند شد.

 

در صورت وجود هرگونه سوال در مورد برف پاک کن و انواع آن همچنین وجود هرگونه سوال در مورد لوازم یدکی هیوندای، لوازم یدکی کیا میتوانید برای دریافت مشاوره تخصصی با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

تمامی حقوق وب سایت متعلق به گروه پارتستان می باشد.

© 2018 PARTESTAN . ALL RIGHTS RESERVED