نام یدک کار در صنف لوازم یدکی خودرو بسیار پرکاربرد می باشد و توسط بسیاری از همکاران مجموعه مورد استفاده قرار گرفته است. این موضوع باعث شد تا تیم مدیریتی گروه یدک کار به فکر تغییر نام موسسه بیفتند. نهایتا در آغاز پاییز سال 1398 این تفکر عملی شد و نام گروه یدک کار به پارتستان تغییر یافت.
لوگو پارتستان حرف P (آغاز کلمه Partestan) وارونه به شکل سر اسب می باشد.
نمادشناسی اسب
اسب در تمامی آیین ها و باورها حضور دایمی داشته و در ناخودآگاه نوع بشر، رویاها و ادبیات و هنرهای خرافه همیشه بوده است. در ادبیات و آیین پارسی نیز اسب جایگاهی منحصر به فرد دارد.
واژه اسب (Aspa) (آفریده نیک) که در اوستا آمده است، خود یک واژه، از دوره پیش از تاریخ و به احتمال زیاد مادی(پارتی، اوستایی) است که در پارسی باستان بوده و در سانسکریت آمده است. نام اسب همواره با واژه هایی مانند چابکی همراه بوده است. همچنین اسب را جانوری نجیب نیز می شناسند. اسب را در پارسی میانه و اوستایی نیز اَسپ می گفتند. نام های بسیاری از بزرگان ایرانی در روزگار باستان دارای پسوند -اسپ بوده است (مانند گشتاسپ، ارجاسپ، گرشاسپ، جاماسپ، لهراسپ، ویشتاسپ، هیدراسپ، بیوراسپ، ساتاسپ) که نشان از اهمیت این جانور در میان ایرانیان است.
اسب در ادبیات و ادیان پارسی نیز جایگاه ویژه ای داشته است که از نمونه های کاربرد آن میتوان به رخش، تیشتر (خدای براران زرتشتیان)، براق (اسب حضرت محمد در شب معراج)، ذوالجناح، شبرنگ بهزاد (اسب سیاوش)، شبدیز (اسب خسروپرویز) و ... اشاره کرد.

واژه شناسی پارتستان
پارت، پارث، پَرثَوه به پارسی باستان: یا پهلَو (ریشه کلمه پهلوی)، یکی از ساتراپ نشین های هخامنشی و از اقوام ایرانی بودند. پارت (part) در زبان انگلیسی (بر اساس فرهنگ نامه کمبریج) به معنای قطعه ای جدا از یک جنس یا قطعه ای که با قطعات دیگر در مجموعه ای برای تشکیل یک مجموع یا چیزی قرار می گیرد می باشد. کلمه part قسمتی از کلمه spare part به معنای (بر اساس فرهنگ نامه کمبریج) قطعه ای اضافه که قابلیت استفاده بجای قطعه ای خراب در یک ماشین دارد می باشد.
ستان پسوندی فارسی است که به معنای جا، مکان و یا سرزمین است. این پسوند در زبان فارسی بسیار پرکاربرد است و برای نامیدن جاهای گوناگونی به کار می رود. این پسوند در نام بسیاری از مناطق آسیای میانه و جنوب آسیا جایی که مردمان هند و ایرانی در دوره باستان در آنجا سکونت داشتند مشخص است. به هر حال این پسوند در زبان فارسی مانند نام ریگستان (مکان ریگ) یا در اردو گلستان (مکان گل) در هندی دیوستان (مکان دیو) رایج است. این پسوند ریشه در زبان های هند و ایرانی و در نهایت در زبان های هند و اروپایی دارد.
نهایتا کلمه پارتستان بر اساس ترکیب دو کلمه پارت و ستان ایجاد شده است. با توجه با آنچه در بالا آورده شده است، معنای مکان لوازم یدکی ، مکان پارت ها (ایرانیان) برای این کلمه در نظر گرفته شده است. که همانگونه که در شعار مجموعه مشاهده می شود، پارتستان نهایتا به اقلیم لوازم یدکی تعبیر شده است.

تمامی حقوق وب سایت متعلق به گروه پارتستان می باشد.

© 2018 PARTESTAN . ALL RIGHTS RESERVED